ראיון מי מסתכן יותר - החיילים או החטופים? היחס ההלכתי לעסקה

הרב דוד סתיו מציג את העקרונות ההלכתיים שצריכים לעמוד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות שדנים בסוגיה הרגישה של פדיון שבויים, ומחזיר את ההכרעה אליהם: "זאת שאלה של הערכת המציאות - מה יותר מסוכן"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 22/11/23 17:43 ט בכסלו התשפד

מי מסתכן יותר - החיילים או החטופים? היחס ההלכתי לעסקה
מפקד פיקוד הדרום ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

מקבלי ההחלטות בישראל עומדים בשבועות האחרונים מול בחירות איומות - מצד אחד חיילי צה"ל מסכנים את חייהם בלחימה בעזה, ומנגד 236 חטופים ישראלים מוחזקים בידי ארגון הטרור חמאס, ביניהם הורים, ילדים וקשישים. העסקה שאושרה לשחרור חלק מהחטופים, כאשר בתמורה מדינת ישראל תשחרר מחבלים ותאפשר ימי הפוגה מהמלחמה - מעלה שאלות מוסריות כבדות משקל.

אבל סוגיית פדיון שבויים אינה חדשה לעם היהודי. ההלכה היהודית עסקה בה לא מעט, והרב דוד סתיו, ראש ארגון רבני צהר, הביא בשיחה עם "חדשות כיפה" את הזווית התורנית של הנושא המורכב והכואב הזה.

"קודם כל צריך לדעת שמדובר בסוגיה מאוד מאוד מורכבת ורגישה ויש בה הרבה מאוד מרכיבים, שאדם שלא מצוי בפרטים יתקשה מאוד לתת תשובה חד משמעית", פתח הרב ואמר. "דבר נוסף שחשוב לציין, הוא שלדעת רבים מהפוסקים הסוגיה הזו לא רלוונטית לנושא שלנו".

קריאה להחזרת החטופים

קריאה להחזרת החטופים צילום: Miriam Alster/Flash90

"אין פודים את השובים יותר מכדי דמיהם"

הרב הסביר שבגמרא נכתב כי "אין פודים את השבויים יותר מכדי דמיהם", כלומר - אסור לפדות את השבויים יותר משויים כדי לא לעודד את השובים לחזור ולשבות יהודים, כשיבינו שזה משתלם. אבל הנושא לא פשוט כל כך: "יש רבים מרבותינו הראשונים שאומרים שבמקום שבו יש סכנת נפשות לשבויים, אז פודים את השבויים ביותר משויים. כלומר, במקרה שלפנינו, מכיוון שהמרצחים האלה יכולים לרצוח את החטופים, ממילא ההלכה הזו לא רלוונטית משום שבמקרה כזה מותר לפדות את השבויים".

שחרור מחבלים עלול לעודד את המרצחים לחטיפות נוספות

אבל הרב סתיו הבהיר, כי הדילמה לא נסובה רק על שאלת פיקוח הנפש של החטופים ומחיר פדיונם. כשמדינת ישראל נמצאת במצב מלחמה - שיקולים נוספים נכנסים לדיון: "בעיצומה של מלחמה שחרורם של מחבלים עלול לעודד את המרצחים האלה לרצות לחטוף עוד ועוד שבויים", שיקף הרב טענה של המתנגדים לעסקה, והוסיף: "בזמן ההפוגה הזו שהם מקבלים תאפשר להם להצטייד, לברוח, לחמש את עצמם אולי לפגוע בחיילי צה"ל. אלה שיקולים שהם שיקולים כבדי משקל נגד העסקה". גם מצד התומכים בעסקה ישנן טענות הנוגעות למלחמה: "לדעתם העסקה חשובה לשיקום המורל הלאומי ולחיזוק התחושה שהמדינה עושה הכל למען אזרחיה וחייליה".

החטופים בראש סדר העדיפויות?

החטופים בראש סדר העדיפויות? צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

"זאת שאלה של הערכת המציאות - מה יותר מסוכן"

אז איך ניתן להכריע הלכתית בין השיקולים השונים?

"זאת שאלה של הערכת המציאות, מה יותר מסוכן, איפה הסכנה יותר מיידית, יותר ישירה, יותר גדולה. זו מערכת שיקולים שהיא מאוד מאוד מורכבת, מאוד קשה והיא נתונה בסופו של דבר בידי השלטון - שצריך להחליט מה יותר נכון לעם ישראל ולמדינת ישראל, ועל פי זה הוא יקבל את ההחלטה".

"העמדה ההלכתית היא מאוד מורכבת, כי יש מי שיחשוב שכתוצאה מההפוגה ייגרם נזק מיידי וסכנת נפשות מוחשית לחיילי צה"ל, ויאמץ את העמדה שיש להתנגד, ומי שיאמר שהסכנה הגדולה יותר רובצת לפתחם של החטופים, יצדד בעסקה".

אחת מהטענות נגד העסקה, היא ההפרדה בין חיילים לבין ילדים ונשים. גם בהלכה מפרידים בין אוכלוסיות בנושא פדיון שבויים?

"יש בהלכה סוגיות של סדרי עדיפויות בסוגיות שבויים, אבל לא לפי הקריטריונים האלה דווקא, אלא לפי היכולות שלהם לחיות או לפי רמת הפגיעות שלהם. למשל נשים יכולות להיות יותר פגיעות מגברים מצד אחד, ולפעמים יש שיקולים לצד השני".

תיעוד מהקרב

תיעוד מהקרבות בעזה, צילום: דובר צהל

"אני לא בטוח עד כמה בהלכה החיוב של מדינה לאזרחיה גדול יותר מהחיוב לחייליה"

הרב ציין כי אינו מכיר הבחנה בין חייל לאזרח בהלכה. יחד עם זאת, הציף שאלה: "החובה מוסרית של מדינה כלפי חייל, על פניה, גדולה יותר, הוא נשלח מטעמה להיות במקום מסוים. זאת בניגוד לאזרחים, שלמרות שיש מה שנקרא 'חוזה בלתי כתוב' בין המדינה לאזרחיה, הוא באמת לא כתוב. אני לא בטוח עד כמה בהלכה החיוב של מדינה לאזרחיה גדול יותר מהחיוב לחייליה יכול להיות שאפילו להפך".

מה תרצה למסור למשפחות החטופים, שחלקם לא ישובו כנראה בקרוב?

"אני קודם כל רוצה לתת חיבוק ענק לכל המשפחות שנמצאות בשעות קשות כבר שבעה שבועות. אני רוצה לחזק אותם ולומר שכל עם ישראל איתם, מזמן לא ראיתי כזו התגייסות עולמית של העם היהודי, אפילו לא יהודים, לתפילות למענם", אמר הרב סתיו בהתרגשות. "אנחנו מאמינים בכוח של תפילה, אנחנו מאמינים בכוח של עמנו לפעול לישועות בקרב אלוקיו. אין לנו אלא לחבק אותם, לחזק אותם בתפילה ולקוות שהממשלה תעשה כל האפשר, כל הניתן כדי להביא את השבויים חזרה הביתה לחיק משפחותיהם".