נס משמים: כך ניצלו 75 בנות מדרשה בשלומית מההתקפה מעזה

בנות מדרשת רינה, 75 בנות לפני ואחרי שירות לאומי, התעקשו לקיים את החג ביישוב שלומית, שם ממוקמת המדרשה. הרב אלי אדלר, ראש המדרשה, החליט שלא להיענות לבקשתן - החלטה שהתבררה כמצילת חיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/10/23 13:50 ל בתשרי התשפד

נס משמים: כך ניצלו 75 בנות מדרשה בשלומית מההתקפה מעזה
מדרשת רינה בשלומית, צילום: ללא

כמו סיפורי הרצח המחרידים והנוראיים, מלחמת "חרבות ברזל" מביאה איתה לא מעט סיפורי ניסים. ביישוב שלומית ספגו אבדות קשות וכואבות במתקפת הפתע של החמאס, אך גם זכו לנס גדול. בנות מדרשת רינה, הממוקמת ביישוב, היו אמורות לחגוג את החג במדרשה, אך האירוע בוטל ברגע האחרון. הרב אלי אדלר, ראש המדרשה, סיפר לנו על הנס.

"היו לנו הרבה דילמות אם להביא את בנות המדרשה לחג, בסוף החלטנו שלא"

בנות מדרשת שלומית, המורכבת מבנות לפני ואחרי שירות לאומי, התעקשו לקיים את שמחת תורה במדרשה. "ממש לחצו עליי", מספר הרב, "לא היה שום רקע בטחוני שבגללו לא רצינו לאפשר, אבל חשבנו עד כמה נוכל להרים שמחת תורה בצורה מוצלחת. מדובר במחזור חדש, סך הכל כמה שבועות ביחד, ובשביל שמחת תורה צריך בשלות".

"היו לנו הרבה דילמות", ממשיך ומתאר הרב, "בסוף קיבלנו החלטה להמתין ולתת למחזור להתגבש". ההחלטה הזו התבררה, בסופו של דבר, כהחלטה מצילת חיים. במדרשה בחרו לוותר על החג המשותף אך קבעו הקפות שניות לבנות המדרשה ולבוגרות, אלו המתקיימות במסורת מדי שנה באשקלון, אך כמובן שגם אלו בוטלו בסופו של דבר לאחר המתקפה הנוראית בדרום.

"כל התמונות בבית נפלו"

"בדיעבד, זה היה משמיים שלא קיימנו את האירוע הזה", מודה הרב, אך מבקש להדגיש, "לא כי מישהי חלילה הייתה נפגעת פיזית, אבל אין ספק שהאווירה במשך כל שמחת תורה הייתה מאוד קשה". והרב יודע על מה הוא מדבר - הרי הוא בעצמו מתגורר ביישוב והיה שם בחג. "מה שהיה ביישוב הוא לחלוטין לא שגרתי", הבהיר, "כמעט ולא היו אצלנו דברים, גם בסבבים הקשים ביותר".

הרב אלי אדלר, ראש המדרשה

הרב אלי אדלר, ראש המדרשה צילום: באדיבות המצולם

עם בוקר שמחת תורה, נכנסו בני המשפחה, יחד עם האחיות שהתארחו בחג, לממ"ד הביתי. "שמענו לידנו פיצוץ עז, כל התמונות אצלנו בבית נפלו, זה היה ממש מבהיל. ממש הרגשנו שנפלה אצלנו רקטה ליד הבית". מאוחר יותר הבינו שאכן נפל טיל ביישוב, בין שני בתים צמודים מאוד ביישוב. המיקום, למרבה התדהמה, היה סמוך למבנה המדרשה.

"אני שמח שהבנות לא היו צריכות להתמודד עם זה, משמיים"

למרות הסכנה בכל היישובים בעוטף, הרב מבהיר לאורך כל הראיון שהחשש שלו לגבי בנות המדרשה לא היה מפגיעה פיזית, אלא נפשית. "זאת לא חוויה שמשאירה אותך אותו הדבר", הוא מסביר, "אנחנו מכירים את הטראומות והחרדות שזה עלול לגרום. אני שמח שיצא שהבנות לא היו ולא היו צריכות להתמודד עם זה. זה היה משמיים".

כיום בנות המדרשה לא יכולות לחזור ללמוד תורה במבנה, מכיוון שהיישוב פונה כולו. הרב ומשפחתו נמצאים כעת בבית ספר שדה בכפר עציון, יחד עם שאר תושבי היישוב. ובכל זאת, הרב מבקש לייצר תכנית חלופית לבנות. "אנחנו רוצים לשלוח את הבנות להתנדבות בשעת חירום ולסיוע למשפחות באזור ירושלים, וגם להחזיר אותן לאיזו שהיא מסגרת לימודים. נסיון העבר לימד אותנו שדווקא בתקופות האלה, במקום לשבת בבית מלא בפחדים ודאגות - כדאי להיות קשור למקום של תורה ואמונה".