מבצע ביטחוני, יאיר שרקי ומחאות באיילון: סיכום אירועי שנת תשפ"ג

שנה עברית חדשה לפנינו, שנת תשפ"ד, וזה הזמן לסכם את השנה החולפת - מהמחאות הסוערות באיילון ועד המונדיאל בנר ראשון של חנוכה, דרך פטירתו של הרב חיים דרוקמן ועלייתו של ערוץ 14 | סיכום אירוע שנת תשפ"ג

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/09/23 22:05 כח באלול התשפג

מבצע ביטחוני, יאיר שרקי ומחאות באיילון: סיכום אירועי שנת תשפ"ג
אירוע השנה תשפ"ג, צילום: canva

למרות הכל: נתניהו חזר, בענק

הפרשנים כבר כתבו שתם עידן נתניהו, בנט ישב בלשכת ראש הממשלה ונתניהו נדחק אל לשכת יו"ר האופוזיציה הרחוקה. אבל בניגוד לכל התחזיות, כשהוא גובר על כל סקר שקדם לבחירות הדרמטיות, בליל ז' בחשוון נתניהו עלה לבמה של מטה הליכוד כשהוא שוב המנהיג של מדינת ישראל, עם 64 מנדטים שמחוייבים לו באופן מלא. צריך להבין - התקשורת הייתה נגדו, מערכת המשפט גם היא, ולראשונה מזה 12 שנה הוא הגיע לבחירות כשהוא מהעמדה הנחותה של ראש האופוזיציה, אבל נתניהו כמו אריה פצוע ניצח בענק, למרות הכל, ובעזרת השותפים שערכו קמפיין אגרסיבי הוא ניצח וחזר שוב ללשכת ראש הממשלה, עם ניצחון ימני שספק אם יהיה שוב כמותו.

(עמיאל ירחי)

ניצחון לנתניהו

ניצחון לנתניהו צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הלילה שבו הסופגניות החליפו את הפיצוחים: מונדיאל 2022

לתושבי ארגנטינה אין הרבה במה להיאחז. הטלטלות במדינה בלתי פוסקות, המצב הכלכלי בקרשים, ולאזרח הפשוט נותרה תקווה אחת - הנבחרת הלאומית. הכל התנקז למונדיאל בקטאר, הציפיות של מיליוני אזרחים וההזדמנות האחרונה של מסי, אחרי 36 שנה של מפחי נפש. ארגנטינה ביקשה רק דבר אחד: לזכות במונדיאל. עם כל הציפיות האלו הגיעו השחקנים למשחק הפתיחה נגד סעודיה, שנגמר בהפסד. מכאן והלאה הייתה זו הרוח של מארדונה והמנהיגות של מסי שלקחו את הנבחרת שלב אחרי שלב, משחק אחר משחק, לגמר הגדול מול צרפת. אחרי 36 שנה, הגביע חזר לארגנטינה.

בכל הרגעים המותחים האלה צפו גם תושבי ישראל. בכל בית דתי או מסורתי החלו הלבטים, כשהמשחק התנגש עם נר ראשון של חנוכה: האם לתת לנרות לחכות לטובת שריקת הפתיחה של התחרות, או להדליק מהר ולהתיישב עם סופגניות מול הטלוויזיה? הדעות נשמעו מכל הצדדים, רבנים הזדעקו והאירוע הסתיים בלי הכרעה מגזרית אך עם ניצחון ברור לארגנטינה.

(ישועה תורג'מן)

צילום: shutterstock

הרב חיים דרוקמן: המדריך שהפך למנהיג

בליל נר שמיני של חנוכה, לפני כתשעה חודשים, הלך לעולמו הרב חיים דרוקמן. הרב סימל דור בהנהגת הציונות הדתית כשהגיע מפולין והשואה אל צמרת ההנהגה הרוחנית והפוליטית של המגזר. בפשטות ובצניעות אופיינית מילא הרב שורת תפקידים משמעותית, החל ממדריך בבני עקיבא לשבט איתנים ועד לראשות ישיבה, פעילות פרלמנטרית וזכייה בפרס ישראל. הלוויתו של הרב סימלה משהו מאישיתו הנוחה: מתחת לגשם ולמטריות הסתתרו ילדים, נערות, בני ישיבה, רבנים מכל המגזרים ופוליטיקאים מהשורה הראשונה - עם כולם הוא הצליח לדבר ולהפגש, בדיוק במקום שלהם. למרות טענות שנשמעו כלפי הרב על יחס סלחני לרבנים שסרחו, פתק אחד על לוח המודעות של ישיבת "אור עציון סימל את תחושתם של רבים: יתמות.

(אביחי ישראל)

הלווית הרב דרוקמן, הרב חיים דרוקמן, הפתק בישיבת אור עציון

הלווית הרב דרוקמן, הרב חיים דרוקמן, הפתק בישיבת אור עציון צילום: ללא, Yonatan Sindel/Flash90

לוין מכריז על הרפורמה המשפטית: ישראל כבר לא תהיה אותו דבר

הקמת ממשלת הימין התקבלה בהלם מוחלט על ידי השמאל, אבל הרגע שבו נפל האסימון הציבורי מה המשמעות של ממשלת ימין על מלא בה כולם פחות או יותר באותה דעה הוא בי"א בטבת, כששר המשפטים יריב לוין הכריז על הרפורמה המשפטית כשהוא מקבל גיבוי מכל הקואליציה. לוין רצה לשנות הכל בצורה דרמטית, מן היסוד, ולהשתמש במנדט העצום שקיבל מהעם. אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד, ואחרי עשרה חודשים הרפורמה כמעט ולא התקדמה. מה כן? היא הכניסה את ישראל למשבר פוליטי-חברתי חסר תקדים. הנאום של לוין בינואר טלטל מדינה שלמה, וגם אם הוא לא יתממש, את ההדף שלו נמשיך להרגיש גם בשנים הבאות.

(עמיאל ירחי)

יריב לוין מכריז על הרפורמה המשפטית

יריב לוין מכריז על הרפורמה המשפטית צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בערב יום השואה הבינלאומי: הפיגוע בו נרצחו 7 בני אדם בנווה יעקב

ערב שבת פרשת בא בנווה יעקב השקטה, ה' שבט תשפ"ג. השעון הראה 20:13 כאשר המחבל, עלקם ח'יירי, פלשתיני בן 21 ותושב שכונת א-טור, החנה את מכוניתו ברחוב טבנקין סמוך לבית הכנסת "עטרת אברהם". המחבל הצעיר יצא ממכוניתו ועשה דרכו לרחוב הראשי, שדרות נווה יעקב, שם הוא פתח בירי מאקדח ה-FN שהיה ברשותו לעבר רוכב אופנוע שחלף במקום. לאחר מכן ירה בעוברים ושבים בסמוך לבית הכנסת ורצח שבעה בני אדם: אלי מזרחי (48) ובת זוגו נטלי זיסקין מזרחי (45), רפאל בן אליהו (56), אשר נתן מורלי (14), שאול חי (68) אירינה קורולובה (60) הצעיר איליה סוסנסקי (26). בפיגוע נפצעו שלושה בני אדם נוספים. ארבע דקות לאחר תחילת הירי המחבל חזר למכוניתו ונמלט. לאחר שנסע כ-800 מטרים נתקל בניידת משטרה ביציאה מהשכונה לעבר שכונת בית חנינא, יצא ממכוניתו וירה לעבר השוטרים שרדפו אחריו, ואלה חיסלו אותו.

(אלעד הומינר)

זירת הפיגוע בנווה יעקב

זירת הפיגוע בנווה יעקב צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

נזק של מאות מיליארדים: רעידת האדמה בטורקיה

בלילה של ה-6 בפברואר, ערב ט"ו בשבט, האדמה בטורקיה רעדה. כמעט שבעים אלף בני אדם נהרגו כתוצאה מרעידת האדמה שפגעה במערב טורקיה ובצפון סוריה. ערים רבות הוחרבו עד היסוד ומאות אלפים הפכו באחת לפליטים, כאשר מספר שעות לאחר מכן, רעדה האדמה בשנית. בישראל, כמו במדינות אחרות, התגייסו לסייע ושלחו את אחת המשלחות הגדולות. נזקי הרעידה השאירו את מערב טורקיה חבול והרוס, מעל חצי מליון בני אדם איבדו את ביתם והנזק של רעידת האדמה מוערך ביותר מ-110 מיליארד דולר.

(ישועה תורג'מן)

איחוד הצלה בטורקיה

איחוד הצלה בטורקיה צילום: Eric Marmor/Flash90

תמיכה מימין ומשמאל: יאיר שרקי יצא מהארון

לרגל יום הולדתו ה-30 ויום האהבה הלועזי, לאחר שנים של הסתרה, העיתונאי הסרוג של חדשות 12 החליט לחשוף את זהותו המינית בפומבי, בכ"ג שבט תשפ"ג. "אוהב בנים ואוהב את הקדוש ברוך הוא", כתב בפוסט נוגע ללב שעד מהרה הפך ויראלי. שרקי הצעיר, בנו של הרב אורי שרקי, קיבל תמיכה וחיבוק ענק מכל הקצוות: מחנן בן ארי ועד יאיר לפיד, מבני גנץ ועד אלמוג כהן וכמובן מהחבר הקרוב חנוך דאום. יציאתו מהארון הייתה מהמדוברות ביותר השנה, בעיקר בשל השתייכותו למגזר הדתי והתבטאויות העבר של אביו נגד הקהילה הגאה.

(תהילה שינובר)

הפוסט החשוף של יאיר שרקי

הפוסט החשוף של יאיר שרקי צילום: צילום מסך אינסטגרם

ליל גלנט: המחאה שניצחה את נתניהו

מעטים הרגעים בהם רואים היסטוריה בשידור חי. בד' בניסן זה קרה, ראש הממשלה הודיע כי הוא מפטר את שר הביטחון יואב גלנט ומאות אלפי מפגינים הפכו את ההחלטה. המחאה נגד הממשלה והרפורמה הלכה וצברה כוח בשבועות שקדמו לאירוע, אבל באותה הלילה התגלתה בשיא כוחה כשהיא מגייסת את טייסי חיל האוויר למופע סרבנות מסוכן, משכנעת את ראשי המשק להכריז על שביתה, ולמרות הפסדה הצורם בבחירות היא הציבה ברקס לנתניהו וכפתה על ראש הממשלה להחזיר את גלנט לתפקיד, לבלום את הרפורמה המשפטית ולציית לאליטה של השמאל. נתניהו ניצח בנובמבר, במרץ הוא הבין שלנצח זה לא מספיק.

(עמיאל ירחי)

הפגנת מתנגדי הרפורמה

הפגנת מתנגדי הרפורמה, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

13 שנים של מתח: הכרעת הדין של רומן זדורוב

במשך 13 שנים מדינה שלמה הייתה סבורה שרומן זדורוב הוא האשם ברצח האכזרי של תאיר ראדה ז"ל. 16 שנים חלפו מאז הרצח המזעזע של הנערה בת ה-13, ושלוש שנים לאחר הרצח זדורוב הורשע בבית המשפט ונידון למאסר עולם. השנה, בתאריך ח' בניסן, נערך משפט חוזר לזדורוב בבית המשפט המחוזי בנצרת, שהסתיים בזיכוי של זדורוב ברוב של שני שופטים נגד אחד. רגע ההכרעה של זדורוב היה אחד הרגעים הדרמטיים של השנה, כשלאחר עשור וחצי התברר שזהות הרוצח עדיין בגדר תעלומה. "המלחמה רק התחילה", אמרה אז האם אילנה ראדה, "הפרקליטות עדיין מסתירה מה קרה ביום הרצח".

זדורוב ועורך דינו ירום הלוי, לאחר הזיכוי

זדורוב ועורך דינו ירום הלוי, לאחר הזיכוי צילום: David Cohen/Flash90

שבר שיאים: ערוץ 14 שינה את פני התקשורת הישראלית

את מה שקרה עם ערוץ 14 בשנה החולפת לא ניתן היה לצפות. מה שהתחיל כערוץ קטן ושולי שמתיימר לשים את הצד הימני על המפה התקשורתית התפתח לאחד הערוצים המובילים שמצליח לערער אפילו על ערוץ 12, ועל כך תעיד טבלת נתוני הרייטינג. בכ"ג בניסן השנה הערוץ הצעיר עשה את הבלתי יאמן ורשם לעצמו תיקו עם הערוץ המוביל מבין הארבעה, כששידר ראיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בתכנית "הפטריוטים".

לאורך השנה הערוץ חטף לא מעט ביקורות על התבטאויות חריגות שנאמרו בתכנית ועל ההתנהלות של הטאלנטים, ביניהם ירון מגל, ועורר לא מעט רעש ואף התנגדות. למרות זאת, הוא המשיך להוביל ברייטינג, בשיח התקשורתי ולא פעם גם באהדת הציבור. ואם רפורמת התקשורת של השר שלמה קרעי אכן תעבור, ייתכן שהשנה הזו היא רק נקודת הפתיחה של הערוץ.

(תהילה שינובר)

ערוץ 14 שבר שיאים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מבצע מגן וחץ: שובם של הסיכולים הממוקדים

בתאריך י"א באייר מת בכלא בישראל המחבל ח'דר עדנאן, חבר ב"פלוגות אל-קודס" של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני, אחרי שביתת רעב ממושכת. באותו יום ובתגובה למותו, שיגרו מחבלים מארגון הג'יהאד 102 רקטות לעבר שדרות, יישובי עוטף עזה וצפון הנגב, מהן נפצע קשה עובד זר בשדרות ונפצעו עוד מספר בני אדם. הירי הרקטי המשיך וכעבור שבוע, בי"ח באייר, השכיל הדרג המדיני לאשר יציאה למבצע "מגן וחץ" נגד ארגון הג'יהאד ותוך הימנעות מפגיעה במחבלי חמאס.

בשעה 02:05 תקפו מטוסי חיל האוויר יעדי טרור ומחבלים בעזה. השגרה נפגעה, הביטחון היה ברצפה ומופעי תרבות בוטלו בעקבות הירי הרקטי לעבר יישובי הדרום. כעבור חמישה ימים נחתם הסכם הפסקת אש שגם לאחריו עוד נשמעו אזעקות ביישובי העוטף. מעבר לכ-4,000 גיחות מטוסי חיל האוויר ותקיפת מאות מטרות ויעדי טרור, במהלך המבצע חזרנו לשמוע על טקטיקה נשכחת של לוחמה בטרור - "סיכולים ממוקדים". שישה מראשי הג'יהאד חוסלו מהאוויר, ביניהם: ג'האד ע'נאם, מזכיר המועצה הצבאית של הגא"פ, ואיאד אל-חסני, ראש חטיבת המבצעים של הגא"פ ברצועה.

(אלעד הומינר)

מבצע מגן וחץ

מבצע מגן וחץ צילום: דובר צה"ל

ועדת הרבנים של הרב אריאל: רב ציוני דתי אחרי 30 שנה?

מאז סיימו הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא את כהונתם בתור הרבנים הראשיים, הרבה מים עברו בנהר. 30 שנה. השנה, בתום עשור כהונה של הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, היו צריכים להתמנות מחליפיהם, ובמגזר העיזו לחלום מחדש על רב ציוני-דתי. סמוטריץ' שינס מתניים, ובמהלך שנוי במחלוקת סגר דיל עם דרעי: הראשון לציון בידי ש"ס, משרת הרב הראשי האשכנזי בידינו. בכדי לבחור נציג מוסכם, פנה בצלאל לרב יעקב אריאל, שהצליח לאחד 40 נציגים, כולל נציג מהר המור ונציג מהקיבוץ הדתי - בתום מותחן נקבע כי הרב מאיר כהנא יהיה נציג הציונות הדתית. אחרי הדחייה שהגיעה בעקבות משבר פנימי בש"ס, נשאר רק לראות מה יקרה בבחירות בראש חודש ניסן.

(אביחי ישראל)

ועדת הרבנים יחד עם המועמדים

ועדת הרבנים יחד עם המועמדים, צילום: מזכירות הועדה