"רוטמן מכניס את הרבנות לפוליטיקה": הרב פכטר על הבעייתיות בחוק הרבנים

חוק הרבנים של ש"ס והציונות הדתית ממשיך להתקדם, והרב עידו פכטר מסביר כי למרות התיקונים עדיין יש שליטה של השר ומשרד הדתות בהליך מינוי רבני הערים: "השר יבחר את מי שמקדם את הנציג שלו; יושב ראש המועצה הדתית הוא איש ממסד"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 10/08/23 19:32 כג באב התשפג

"רוטמן מכניס את הרבנות לפוליטיקה": הרב פכטר על הבעייתיות בחוק הרבנים
שמחה רוטמן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשבועות האחרונים מקדמות מפלגות ש"ס והציונות הדתית את הצעת חוק "שירותי הדת היהודיים", לפיה רבני שכונות, רבנים אזוריים ורבני ערים ימונו בעיקר על פי קולותיהם של נציגי השר לשירותי דת ומועצת הרבנות הראשית. החוק מעורר שיח רב בקרב הרבנים במגזר, והרב ד"ר עידו פכטר - מרבני "נאמני תורה ועבודה" ומייסד תנועת "תכלת" מסביר את התנגדותו ואת הקונצנזוס שנוצר נגד החוק.

הרב פכטר: למרות השינויים, עדיין החוק בעייתי

"מבחינתי מדובר בהרס של שירותי הדת במדינת ישראל", אמר בעבר הרב פכטר, בראיון עם "חדשות כיפה" אודות החוק, וגם אחרי התיקונים שבוצעו סבור גם היום (ה') שהחוק בעייתי. לדבריו, בחוק עדיין ישנם רכיבים בעייתים וישנו קונצנזוס רבני נדיר במגזר נגדו.

הרב עידו פכטר

הרב עידו פכטר | צילום: באדיבות נאמני תורה ועבודה

הרב פכטר מסביר את הסיבה הראשונה להתנגדות שלו: השליטה של שר הדתות ומועצת הרבנות הראשית במינויי רבני הערים. רוטמן הסביר היום (ה') בטור בעיתון "בשבע" כי השליטה תיוותר בידיהם של הנציגים המקומיים, אך הרב פכטר מסביר כי יש דמויות שלמרות שהן קשורות לרשות - עדיין הן כפופות לשר ולמשרד הדתות.

"השר יבחר את מי שמקדם את הנציג שלו; יושב ראש המועצה הדתית הוא איש ממסד"

הרב פכטר אומר כי לפי ההצעה, רבע מנציגי העיר נבחרים על ידי השר. "צריך להבין: השר בוודאי לא יבחר אנשים שלא יתמכו במועמד שלו. אלו דברים שנסגרים בדילים, האנשים הללו לא באמת מייצגים את המגוון של אותה העיר. ודאי ששר של ש"ס לא יבחר נציגים שתומכים ברב ליברלי כמו הרב דוד סתיו".

הרב דוד סתיו, מתווה גיוס חדש

הרב דוד סתיו | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אדם נוסף שמוצג כנציג הרשות הוא יושב ראש המועצה הדתית, והרב פכטר מדגיש כי מדובר בנציג משרד הדתות. "נקודה נוספת שמכריעה את הכף במציאות הזו שתמיד יהיו יותר מ-50% נציגות של הרבנות הראשית ושל השר הוא יושב ראש המועצה הדתית. רוטמן מציג אותו כמישהו שהוא נציג המקום, אבל זה לא נכון. יו"ר המועצה הדתית הוא מישהו שממונה על יד המשרד, בין אם במינוי ישיר בפונקציה של ממונים או על ידי בחירות. לכן אי אפשר להגיד שזה נציג המקום".

הרב פכטר מוסיף: "תוסיף לכך שברוב הרשויות המקומיות יש נציגים של ש"ס בקואליציה, אז אנחנו ברוב מוחלט שלהם. יש בחישובים שנעשו על-ידי מכונים שונים שמראים כי לש"ס יהיה כוח של 90%. אי אפשר להציג את זה כאילו 50%, ההפך הוא הנכון. וזה רק ברבני עיר, ברבנים האיזוריים ורבני שכונות יש להם שליטה כמעט מלאה".

הדיל הסודי: "כאילו אנחנו צריכים את ש"ס כדי למנות רב בבית אל"

הרב פכטר מסביר כי לדעתו נרקם דיל, שהציבור לא מודע אליו. "שמחה רוטמן אומר שחסרים המון רבני ערים והחוק שהם מקדמים יפתור את הבעיה הזו. אין ספק שסגרו דיל עם ש"ס שהוא לא מגלה מהו, אבל מן הסתם ש"ס הבטיחו לציונות הדתית שהם יתמכו ברבנים שלהם במקומות מסויימים. לכן, אחרי שהצעת החוק תעבור הם יצליחו למנות כמה רבני ערים".

התחלנו לראות את שיתוף הפעולה הזה בבית אל.

"כן, כאילו אנחנו צריכים את ש"ס כדי למנות רב בבית אל. אבל הם יתנו לנו גם את גבעת שמואל, יתנו לנו עוד כמה רבנים לערים גדולות. בסופו של דבר אנחנו נראה מינויים של רבנים, אבל צריך לבחון: א. איזה רבנים אלה, ב. שהמנגנון עדיין בעייתי. המנגנון עדיין תולה את הכל בחסדיה של ש"ס. גם אם הציונות הדתית תמנה רב בגבעת שמואל, עדיין הם יצטרכו את האישור של ש"ס למהלך הזה. ש"ס צריכים לתת לנו אישור למנות רבנים ביישובים ציוניים דתיים, זה לא יעלה על הדעת.

הרב מסביר כי המנגנון יכול ליצור מצב מעוות בו ממנים רב בניגוד לרצון השלטון המקומי. "יכול להיות שעיר מסויימת תגיד 'אנחנו לא רוצים את הרב הזה, הוא לא מתאים לנו'. תקח לדוגמא את תל אביב, עיר מאוד פתוחה וליברלית, שפתאום השר יחליט שהוא רוצה למנות שם רב כדי שיהיה לו כוח פוליטי. הוא יעשה את זה על אפם וחמתם של התושבים".

שמחה רוטמן, דברים חריפים עליו.

שמחה רוטמן, דיל פוליטי? צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"לא מדובר בעניין של ליברלים ושמרנים, המצב הוא שמחה רוטמן נגד רבני הציונות הדתית כולם"

הרב פכטר מציין כי רבנים רבים בקרב המגזר מתנגדים לחוק. "זה הדבר המעניין כאן, אני אומר את זה כל הזמן בתקשורת וגם כתבתי את זה לרוטמן בעצמו. לא מדובר בעניין של ליברלים ושמרנים, המצב הוא שמחה רוטמן נגד רבני הציונות הדתית כולם. אם הרב דב ליאור מתנגד, אם הרב יעקב אריאל מתנגד, אם הרב שמואל אליהו מתנגד, אם הרב דוד סתיו מתנגד, אז יש כאן את כל המיינסטרים הגדול של הציונות הדתית".

"תראה לאיזה מציאות מפלגת הציונות הדתית הכניסה אותנו. ההתנגדות הרחבה הזו אומרת משהו על הצעת החוק. רוב מניין ובניין של הרבנים מתנגדים, פשוטו כמשמעו, ורוטמן וסמוטריץ' מתעלמים מהדבר הזה. הם כבר לא מייצגים את המגזר". הרב פכטר מסיים ביאוש: "רוטמן פותח את מאמרו בציטוט של הרב קוק, אבל הוא לא הביא את הדברים שלו בהמשך שעל הרבנות להיות מעל המפלגות והפוליטיקה. וזה בדיוק מה שהוא עושה: מכניס את הרבנות לפוליטיקה".