ראיון "ההשוואה בין ההתנתקות לבין ההתנגדות לרפורמה לא נכונה"

פרופסור חזקי שוהם, ראש התכנית לפרשנות ותרבות וחוקר החברה הישראלית באוניברסיטת בר אילן, מסביר האם המשבר החברתי כיום הוא הקשה ביותר שידעה מדינת ישראל וטוען הימין צריך לעשות חשבון נפש ביחס שלו לשמאל: "ההנהגה תמיד אחראית למצב והיא כשלה"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 25/07/23 17:30 ז באב התשפג

"ההשוואה בין ההתנתקות לבין ההתנגדות לרפורמה לא נכונה"
הפגנת מתנגדי הרפורמה, צילום: Miriam Alster/Flash90

מדינת ישראל סוערת בחצי השנה האחרונה בעקבות המחאות סביב הרפורמה המשפטית. יש הטוענים כי המשבר החברתי כיום מזכיר תקופות אחרות בהיסטוריה של מדינת ישראל כמו הסכמי אוסלו ותכנית ההתנתקות.

בשיחה עם "חדשות כיפה", פרופסור חזקי שוהם, ראש התכנית לפרשנות ותרבות וחוקר החברה הישראלית באוניברסיטת בר אילן, מסביר כי ההשוואה בין הרפורמה המשפטית ותוכנית ההתנתקות אינה נכונה, וטוען הימין צריך לעשות חשבון נפש ביחס שלו לשמאל. 

"הממשלה של היום מזכירה את ההנהגה בימי הסכמי אוסלו"

"יש אנלוגיה בין ההתנהגות של ההנהגה של היום להתנהגות של ההנהגה של ימי הסכמי אוסלו", פותח שוהם את דבריו, "בעקבות גל הפיגועים הרצחני בשנות התשעים, רוב הציבור התנגד להסכמי אוסלו אך ההנהגה המשיכה על אפם ועל חמתם. אני זוכר את עצמי בצעירותי יוצא למחות נגד הסכמי אוסלו ומרגיש שאני נדרס ונמחץ תחת המשטר. לצערי הרב, ההנהגה הנוכחית בראשות נתניהו לוין ורוטמן הולכת לאותו כיוון. הם צריכים לדעת שרוב הציבור לא תומך ברפורמה אבל הם בוחרים ללכת איתה בכל הכח".

פרופ

פרופ' חזקי שוהם צילום: נעם פיינר

בניגוד לדעה הרווחת, פרופסור שוהם טוען כי ההשוואה בין ההתנגדות לתכנית ההתנתקות למחאות נגד הרפורמה המשפטית אינה נכונה. "את האנלוגיה של ההתנתקות אני לא מקבל. רוב הציבור באותה תקופה תמך בתכנית או וודאי לא התנגד באותה עוצמה כמו במחאות נגד הסכמי אוסלו בשנות התשעים או במחאות נגד הרפורמה המשפטית כיום".

ההפגנות נגד הסכם אוסלו

ההפגנות נגד הסכם אוסלו צילום: FLASH90

"האחריות היא תמיד על ההנהגה והיא כשלה"

לטענתו, הימין צריך לערוך חשבון נפש ביחס שלו לשמאל. "האירוע הזה התחיל בטעות מודיעינית מאוד חריפה וקשה של הימין. בשנים האחרונות, הימין בשיטת 'נסראליזיציה', כמו שנסראללה מתגרה ומאיים על ישראל, כך הימין מתייחס לשמאל. הימין מזלזל הרבה שנים בשמאל, אומר עליו שהוא לא אוהב את הארץ ושהוא אינו פטריוט. הם צריכים לערוך חשבון נפש ולהבין שהצד השני לא פחות פטריוטי מהם".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "אני רחוק מלהיות ממעריציו של סמוטריץ', אבל אהבתי שהוא הזכיר את החוויה שלו כמתנגד להסכמי אוסלו בהפגנת הימין. לצערי הרב, הקול הזה הולך לאיבוד. הקולות שיוצאים מהממשלה וממי שמובילים את המדיניות שלה הם קולות אחרים של 'בר סלטים' ואצבע בעין. זה לא רק שפה רגשית אלא גם מדיניות. כשיש משבר כזה, האחריות היא תמיד על ההנהגה והיא כשלה".

השר סמוטריץ

", הקול הזה הולך לאיבוד", השר סמוטריץ' בהפגנה צילום: תקומה 2023

בסיום דבריו, הביע פרופסור שוהם אופטימיות זהירה לגבי סיומו של המשבר אך הבהיר כי אין לדעת מתי הוא יגיע. "כהיסטוריון, אני יכול להגיד שההיסטוריה לא חוזרת על עצמה. אין לי מושג איך זה ייגמר, אך כולי תפילה שהיא תיגמר ללא שפיכות דמים וכשהממשלה תבין שהיא הממשלה של כולם, גם של הימין וגם של השמאל".