"בן הקהילה נרצח, בתי כנסת נשרפו": היהודים במקום הנידח מתחננים - בישראל שותקים

חודשיים לאחר שהחלו המהומות בצפון הודו שגרמו לעקירתם של מאות מבני המנשה, פעילים למען הקהילה פונים במכתב לשרים סופר ושיקלי ומתריעים: "אחד מבני הקהילה נרצח, בתי כנסת נשרפו". מתנאל לטנר, פעיל למען בני המנשה אומר ל"חדשות כיפה": "אין להם קול, הקסטרופה הבאה רק מחכה"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 09/07/23 13:38 כ בתמוז התשפג

"בן הקהילה נרצח, בתי כנסת נשרפו": היהודים במקום הנידח מתחננים - בישראל שותקים
ילדי בני המנשה, העליות פסקו מאז הקורונה, צילום: דגל מנשה

ב-5 במאי התחילו מהומות במדינת מניפור בצפון הודו, מהומות שפגעו קשות בבני המנשה שזועקת לעזרה מצד ממשלת ישראל, בינתים ללא הועיל. עד כה, כ-500 מבני הקהילה נעקרו מביתם לאחר שנאלצו לנוס על חייהם כאשר נקלעו למאבק בין השבטים מיפיי והקוקי במדינה. בריאיון ל"חדשות כיפה" אומר מתנאל לטנר, פעיל למען בני המנשה כי "כמה כפרים של בני המנשה נאלצו לנטוש שבדרך אחד מבני הקהילה נרצח ובית הכנסת נשרף, כרגע 500 מבני הקהילה שוהים במחנות העקורים במניפור" הוא אומר.

לטנר יחד עם עוד מספר פעילים מנסים לעזור לבני הקהילה ובמכתב שמוציאים לשרים שיקלי וסופר כמו גם ליו"ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג הם כותבים כי "אירועי הדמים בהודו, היו רק תזכורת שלהתמהמהות של מדינת ישראל והמוסדות הציוניים יש משמעויות מרחיקות לכת מבחינת הקהילה. אנו קוראים לממשלת ישראל ולסוכנות יהודית לקבוע מסגרת זמן של 5 שנים בה יעלו כל בני המנשה לארץ" הם כותבים.

"בית הכנסת נשרף": עדויות ממצבם של בני המשנה צילום: גדל מנשה

7,000 בני הקהילה נותרו מאחור

מדובר על כ-7,000 אנשים בני הקהילה שנותרו בהודו, מספר קטן ביחס סדרי הגודל של עולים שמדינת ישראל מתמודדת עמם ממדינות אחרות. לטנר אומר כי "הם כבר קיבלו הכרה כזרע ישראל, ממשלות ישראל כבר החליטו להעלות אותם, חלק נרחב מבני הקהילה כבר עלו לארץ. זה אנשים שמתגייסים והולכים לישיבות הסדר ומשתלבים בישראל" הוא אומר.

בני המנשה במחנות העקורים בהודו

בני המנשה במחנות העקורים בהודו צילום: דגל מנשה

"אנחנו מדברים על 3,000 אלפים מבני המנשה בארץ שאין להם פה" אומר ליטנר, "הם לא יכולים להתראיין בעברית וזה אנשים מרקע סוציו אקונומי נמוך שעסוקים בלשרוד. סדרי העדיפויות במדינה עובדים לפי מי שצועק יותר" הוא אומר. את המצב בהודו הוא מגדיר "קסטרופה" ואומר כי "יש שם מתח באוויר כל הזמן, מבחינתנו זה קריאת השכמה".

מאז הקורונה הופסקה עליית בני המנשה ארצה

ארגון "דגל מנשה" בו לטנר פעיל, נמצאים במשלחת סיוע ומגיעים למחנות העקורים במניפור ומנסים לעזור גם מבחינת מזון וגם בקשר עם הקהילה. הוא מדגיש כי לא מדובר בפגיעות על רקע אנטישמי וכי היהודים נפגעים כחלק מהמאבק בין שני השבטים. העלייה האחרונה של בני מנשה לאחר התרחשה בשנת 2020 כאשר מאז פרוץ הקורונה הופסקו עליותיהם של בני הקהילה ארצה.

בני המנשה בהודו

בני המנשה בהודו צילום: דגל מנשה

במכתבם של הפעילים הם לשרים הם מסכמים: "ב-18 השנים האחרונות עלו לארץ כמה אלפים מבני המנשה. מספר המכסות המצומצם איננו מאפשר להעלות משפחות שלמות בארץ, כאשר כל פעם עולים יחידים הנמצאים בעדיפות גבוהה יותר לעלייה על פי הקריטריונים. הדבר יוצר מצב של משפחות מפוצלות, שחלקן נמצא בארץ, וחלקן ממתין לעלייה בהודו".

 

תגובותיהם של משרד העלייה והקליטה ומשרד החוץ יובאו לכשיתקבלו