ראיון "ממשלת ישראל מתמהמהת": חשש לחייהם של בני המנשה בהודו

הרכז לשעבר של אגודת הידידות הפרלמנטרית הודו-ישראל, לב ארן, קורא לממשלה להעלות את בני המנשה לארץ שנמצאים בסכנה בעקבות העימותים האלימים שהתפתחו בין השבטים המקומיים: "הם פשוט נהרגים במהומות שלא קשורות אליהם"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 07/05/23 16:15 טז באייר התשפג

"ממשלת ישראל מתמהמהת": חשש לחייהם של בני המנשה בהודו
צילום: דגל מנשה

בצפון מזרח הודו, בגבול עם בורמה, התפתחו בשבוע שעבר עימותים אלימים בין השבטים מייטי, הינדים המרכיבים מעט יותר ממחצית תושבי המדינה, לשבט הקוקי, קבוצה אתנית שאליה שייכים 5,000 בני מנשה של מניפור. במהלך המהומות, ירו בני השבט המייטיי בנשק חם ורצחו את יואל בייטה, אב לארבעה ילדים מבני המנשה, שרפו שכונות וגירשו את בני הקהילה מביתם. בשיחה עם חדשות כיפה, קורא הרכז לשעבר של אגודת הידידות הפרלמנטרית הודו-ישראל, לב ארן, לממשלת ישראל לפעול למען קהילה בני המנשה ולהעלותם לארץ.

"ממשלת ישראל מאוד מתמהמהת להביא אותם לארץ"

"מדובר באנשים שרק לפני כמה שנים גילו את השייכות שלהם לשבט המנשה המקראי", פתח ארן את דבריו, "חלקם הגיעו לארץ אחרי שנים בהם הם היו מנותקים מהעם היהודי. הם עוברים גיור רגיל כקבוצה על פי הקצב של הרשויות הישראליות. יש כ-5,000 מבני הקהילה שחיים בארץ ויותר מ-5,000 שמתגוררים במזרח הודו, בגבול עם בורמה. בשבועות האחרונות יש שמה סכסוך פנימי ושני השבטים המקומיים, המייטי והקוקי, הורגים אחד את השני. מי שנמצאים שם באמצע אלו בני המנשה. הם פשוט נהרגים במהומות שלא קשורות אליהם. יש שמה קבוצות מזויינות שנלחמות אחת בשנייה, שורפים שכונות שלמות ובשכונות האלה גרים בני המנשה".

בני המנשה צילום: באדיבות ארגון "שבי ישראל"

לטענת לב, מדינת ישראל מתמהמת להעלות אותם לארץ. "הם גרים שם כי ממשלת ישראל מאוד מתמהמהת להביא אותם לארץ. הם חיים כיהודים כמה שנים טובות אבל ממשלת ישראל לוקחת את הקצב שלה להעלות אותם לארץ. יש 200,000 הודים שנמצאים במחנות פליטים בעקבות המהומות, שכמה אלפים מהם הם יהודים".

ישיבת ממשלה

"ישראל יודעת לטפל ביהודים שלה בעולם בלי לפגוע בריבונות". ישיבת ממשלה צילום: חיים צח /לע"מ

"בני המנשה נמצאים במצוקה מכיוון שהם לא 'יהודים נורמטיביים' כמו היהודים באוקראינה"

ארן טען כי בעוד מדינת ישראל פעלה למען יהודי אוקראינה, היא מתעלמת ממצוקתם של בני המנשה. "זה מזכיר את פלישת צבא רוסיה לאוקראינה, שמטרתו לא היה כדי להרוג יהודים, אך בדרך היו הרבה יהודים שפשוט נהרגו כי הם היו שם. בעקבות כך, הסוכנות היהודית ועוד כל מיני גורמים החלו במסע חילוץ של היהודים מאוקראינה. בני המנשה נמצאים במצוקה מכיוון שהם לא 'יהודים נורמטיביים' כמו היהודים באוקראינה. אין גוף שדואג לחלץ אותם ושיהיה להם אוכל".

"הם פשוט נהרגים במהומות שלא קשורות אליהם", צילום: דגל מנשה

בסיום דבריו, אמר לב כי הוא בטוח שישראל יכולה לפעול למען בני הקהילה. "ממשלת ישראל יודעת לעבוד עם גופים אחרים בעולם ועם ממשלות ברחבי העולם. היא יכולה לבקש ממשלת הודו להעביר את היהודים למקום בטוח, שיש שם אוהלים נורמליים, אוכל ושירות רפואי ועוד. ישראל יודעת לטפל ביהודי העולם בלי לפגוע בריבונות".

ממשרד העלייה והקליטה נמסר בתגובה: "אנחנו עוקבים אחרי האירועים בצפון-מזרח הודו ומשרד החוץ נמצא בקשר עם הגורמים הרלוונטים. חשוב לציין שמדובר באירוע רגיש ומצער אך לא מדובר באירוע אנטישמי".