מבצע בית וגן

ברקע המבצע: ראש מועצת אפרת קורא - לייצר יחסי שכנות עם הפלשתינים

ברקע המבצע בג'נין וגל הטרור שפוקד את צפון השומרון, באזור יהודה רגוע יותר. בריאיון ל"חדשות כיפה", תולה עודד רביבי, ראש מועצת אפרת, את הדבר גם בשיתוף הפעולה עם האוכלוסייה הפלשתינית: "לרתום את אלה שרוצים שיתוף פעולה"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 03/07/23 14:31 יד בתמוז התשפג

ברקע המבצע: ראש מועצת אפרת קורא - לייצר יחסי שכנות עם הפלשתינים
עודד רביבי. לייצר יחסי שכנות, צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

המבצע שהחל הלילה (א') בג'נין הביא לשיא את התקופה האחרונה בצפון השומרון, שבאה לידי ביטוי בהתגברות הפיגועים והתערערות תחושת הביטחון של התושבים. ברקע כל אלה, אומר עודד רביבי, ראש מועצת אפרת ל"חדשות כיפה" כי הפתרון היחיד למצב הקשה הוא ריבוי שיתופי הפעולה בין היהודים לפלשתיניים.

שיחות יומיות עם מנהיגי הכפרים

רביבי מסביר כי במסגרת שיתוף הפעולה עם הכפרים שמסביב הוא משוחח עם מנהיגי הכפרים באופן תדיר: "אנחנו ברמה יומיומית עושים שיחות טלפון וברמה שבועית נפגשים" הוא אומר ומסביר גם איך שיתוף הפעולה בא לידי ביטוי: "אנחנו כל הזמן מנסים לעזור להם, יש פה מרכז חירום רפואי שפועל כבר 25 שנה שמטפל גם באוכלוסיה הערבית, יש מגדל מים שנבנה בעבר על ידי מקורות שמספק מים לשני כפרים שכנים" מסביר רביבי.

כוחות צה"ל בג

כוחות צה"ל בג'נין צילום: דובר צה"ל

לבודד את המיעוט האלים

"במפגשים שלנו עם השכנים הפלשתינאים יש הרבה תסכול מהרשות הפלשתינאית והרבה תסכול מהיעדר מענים לצרכים שלהם ובסוף אפשר להגיד שהם נמצאים בין הפטיש לסדן" משתף רביבי בשיחות עם הצד השני, "יש ניסיון לעזור להם כשהם נתקלים בבירוקרטיה מול המנהל האזרחי, מנסים לעזור ביכולות המועטות שיש לנו" הוא אומר.

למרות שהמצב בשומרון ובנימין שונה והעוינות גדולה, גם שם הוא אומר מתקיימים שיתופי פעולה: "גם בשומרון, מההיכרות שלי, הם יודעים לייצר יחסי שכנות עם השכנים הפלשתינאים, האתגר בסוף הוא איך אנחנו מבודדים את המיעוט הקטן והאלים שלפעמים גם יש לו אינטרס כלכלי שהסכסוך יימשך לבין האוכלוסיה שרוצה יחסי שכנות רגועים". יחד עם זאת רביבי מדגיש כי המצב אינו תמיד אידיאלי: "מי שבא להרוג אותנו, צריך למצות איתו את הדין".

אפרת

אפרת, יחסי שכנות עם הכפרים מסביב. צילום: אלעד הומינר

האתגר של ההנהגה המדינית והמקומית

"בסוף יש לנו משאבים משותפים וכבישים משותפים ויש צורך במתן פתרונות בבעיות משותפות במגוון נושאים" מסביר רביבי, "תחום איכות הסביבה, תברואה, תחום המים. צריך לראות איך מהדקים את שיתופי הפעולה וצריך לראות איך אנחנו מצליחים לרתום את אלה שרוצים שיתוף פעולה ולא נותנים לקיצוניים להכתיב את הטון".

רביבי מדגיש כי היפרדות מוחלטת מזיקה עוד יותר: "חומה רק מגדילה את האתגר של מי שרוצה לפגע מאחוריה, ברגע שאתה מייצר את ההפרדה, אתה רק מגדיל את החיכוך ואת האימה כי בסוף יש לך קו שעליו אתה נלחם". לשאלה האם גם בממשלה אפשר לעשות יותר בעניין הוא עונה: "האתגר של כל הנהגה, מקומית וארצית היא לראות איך אנחנו מייצרים מצב שאנחנו מסתדרים טוב יותר ונותנים מענה לשתי האוכלוסיות".