למרות שקבלו את מתווה הנשיא: המהלך של נתניהו מרתיח את לפיד וגנץ

נתניהו החליט להתחיל בקידום "מתווה סולברג" - צמצום עילת הסבירות, ובאופוזיציה זועמים, על אף שבעבר אמצו מהלך דומה במסגרת מתווה הנשיא: "לא היו הסכמות לא בנושא. קיימים פערים גדולים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/06/23 22:54 כט בסיון התשפג

למרות שקבלו את מתווה הנשיא: המהלך של נתניהו מרתיח את לפיד וגנץ
חברי הכנסת גנץ ולפיד | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שלפיד שיגר הבוקר הודעה בה תקף את החלטת נתניהו להתקדם עם החקיקה המשפטית גם ללא הסכמות האופוזיציה, ואיים כי מהלך שכזה יפיל את תהליך ההדברות בבית הנשיא, מצטרף אליו גם גנץ. בהודעה חדשה הם מתייחסים לראשונה ספציפית לסעיפי הרפורמה המשפטית אותם הממשלה מעוניינת לקדם, בטענה כי אלו נמצאים בקונצנזוס רחב, ביניהם צמצום עילת הסבירות וחוק היועמ"שים.

על אף שצמצום השימוש בעילת הסבירות על נבחרי הציבור נכלל כחלק מ"מתווה העם" שהציג הנשיא לפני מספר חודשים, מתווה אותו אימצו לפיד וגנץ, כעת הם מכריזים כי לא היו הסכמות בנושא זה: "לא היו הסכמות לא בנושא חוק היועמ"שים ולא בנושא עילת הסבירות", נכתב בהודעה. "מעולם לא הועבר באישורנו או בידיעתנו שום נייר שמביע הסכמה. קיימים פערים גדולים בין הצדדים גם בעילת הסבירות וגם בייעוץ המשפטי". לדבריהם, "נתניהו צריך לסיים את תהליך בחירת הוועדה לבחירת שופטים ולשוב להידברות".

ראש הממשלה נתניהו

ראש הממשלה נתניהו צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בין "מתווה העם" ל- "מתווה סולברג"

נזכיר כי במסגרת "מתווה העם", אותו כאמור אימצו סיעות יש עתיד והמחנה הממלכתי, נכתב על צמצום חוק הסבירות: "ביטול עילת הסבירות ביחס להחלטות הממשלה במליאתה, בענייני מדיניות ומינויים לשרים. צמצום עילת הסבירות להחלטות של שרים בענייני מדיניות. הלכת הסבירות תמשיך לחול ביחס ליתר רשויות המדינה ורשויות ציבוריות אחרות".

מדובר במתווה כמעט זהה ל"מתווה סולברג", אותו מעוניין נתניהו לקדם, לפיו עילת הסבירות תצומצם ולא תאפשר לפסול החלטות של נבחרי ציבור, כמו למשל ההחלטה של נתניהו למנות את יו"ר ש"ס דרעי לשר בממשלה. 

מתווה העם של הנשיא הרצוג

מתווה העם של הנשיא הרצוג צילום: צילום מסך מתוך מתווה העם