סערת גלית גוטמן מוטי שקלאר: במכרז של ערוץ 2 דרשתי ייצוג לכולם וקראו לי בולשביק

בראיון ל"חדשות כיפה" מתייחס מנכ"ל רשות השידור לשעבר לאמירה של גלית גוטמן ומסביר כיצד הרשות השנייה יכולה לפעול והאם היא יכולה להשעות אותה | וגם: על הדרישה שלו במכרז של ערוץ 2 וההאשמות התקשורת

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 21/05/23 19:13 א בסיון התשפג

מוטי שקלאר: במכרז של ערוץ 2 דרשתי ייצוג לכולם וקראו לי בולשביק
אולפן טלוויזיה, צילום: Isaac Harari/FLASH90

סערת גלית גוטמן: אחרי שהמגישה התבטאה נגד החרדים ביום שישי ואמרה כי הם "מוצצים לנו את הדם", הרשות השנייה פתחה בהליך הפרה נגד "קשת" בגין דברי שנאה וגוטמן התנצלה והוזמנה לשימוע על ידי "קשת". בראיון לכיפה מסביר מוטי שקלאר, מנכ"ל הרשות השנייה לשעבר ותושב עפרה, על הצעדים שיכולה הרשות לנקוט ועל נקודת המבט שלו על ההתנהלות ביחס לעבר.

מנכ"ל הרשות השנייה לשעבר: הרשות יכולה רק לקנוס

למעשה, הרשות השנייה היא גוף רגולטורי והיא מאסדרת את שידורי הטלוויזיה והרדיו המסחריים. תפקידה המרכזי הוא פיקוח על השידורים, הגנה על ציבור הצופים והמאזינים, הבטחת השקעה ביצירה ובהפקה ישראלית ושמירה על כללי האתיקה ולעודד תחרות. לדברי שקלאר, "הרשות השנייה יכולה לזמן לבירור את הנהלת קשת, זה יכול להיחשב כהפרה ואז הם יכולים לקנוס אותם".

גלית גוטמן

גלית גוטמן. :"קשת" ייקנסו בעקבות ההתבטאות? | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כאמור, היום (א') הודיעה הרשות כי היא פתחה בהליך הפרה. "קודם כל מבקשים תגובה. במידה והזכיין יבוא ויגיד 'היא התנצלה ואנחנו נוקטים בצעדים כאלה ואחרים' - הרשות השנייה לא תעשה שום דבר, היא תכתוב מכתב נגד המקרה ותסביר את הבעייתיות שבביטויים האלה. אם נפתח הליך הפרה הדבר היחידי שהרשות השנייה יכולה לעשות היא לקנוס".

הרשות לא נוגעת בפרסונה עצמה אלא בגוף השידור

הרשות יכולה לדרוש השעיה? יש את מקרה רינה מצליח כדוגמא.

"המקרה שונה, רינה מצליח קיבלה השעיה מחברת החדשות עצמה ולא מהרשות. הרשות היא רגולטור ובשנים האחרונות צמצמו מאוד את הסמכויות שלהם, אין להם שיניים. ועוד נקודה: הם לא נוגעים בפרסונה עצמה, גלית גוטמן שייכת לקשת. במקרה וקשת לא תנקוט בשום צעד, הרשות יכולה לומר שהיא לא מסתפקת בזה והיא דורשת צעדים נוספים. היא יכולה גם לקרוא לבירור את הזכיין".

רינה מצליח

רינה מצליח. קיבלה השעיה מחברת החדשות | צילום: Michal Fattal/Flash90

שקלאר נזכר בתקופתו ברשות השנייה ואומר: "בתקופתי העיתונאים היו עיתונאים ולא היו פרשנים, הם לא הביעו עמדות אישיות כמעט. היום כל עיתונאי הוא פרשן וצריכים לשמוע את דעתו. לפי כללי האתיקה הם לא צריכים להביע את העמדות שלהם. מבחינה ציבורית הרשות צריכה להוציא מכתב חריף, לשקף את הציבור. מן הראוי שהרשות תביע את עמדתה ולא רק במובן הפורמלי".

שקלאר: "כשאני עשיתי את המכרז לערוץ 2 ודרשנו ייצוג לכל הקבוצות בחברה הישראלית - כל התקשורת תקפה אותי, אמרו שזה בולשביזם"

"לו אני הייתי היום בתפקיד", אומר שקלאר, "הייתי יוצר דיון רציני בנושא יחס התקשורת לחרדים ובכלל לקבוצות מיעוט. איך הגענו למצב שנוצרת שנאה כזו והאם התקשורת אחראית לזה או לא, האם התקשורת מתייחסת נכון לציבור החרדי, כיצד העולם הזה מסוקר בתקשורת. אולי מראים רק את הצדדים השליליים שלהם? צריך לעשות מחקר, לבדוק את כמות האייטמים ואת אופן הסיקור".

מוטי שקלאר. ארכיון

מוטי שקלאר. ארכיון צילום: Kobi Gideon / FLASH90

הוא נזכר במרכז שניהל בשנת 2005 על הפעלת ערוץ 2 ובהתקפות שספג מהתקשורת. "כשאני עשיתי את המכרז לערוץ 2 ודרשנו ייצוג לכל האוכלוסיות בציבור הישראלי - כל התקשורת תקפה אותי, אמרו שזה בולשביזם".

כמעט 70% מהמוזמנים הם אשכנזים חילוניים שגרים בגוש דן עם הטיה גברית

"בעקבות ההתקפות עשינו מחקר וראינו שבתוכניות החדשות, האקטואליה והאירוח כמעט 70% מהמוזמנים הם אשכנזים חילונים שגרים בגוש דן עם הטיה גברית. עוד מצאנו שכאשר מתייחסים לקבוצות מיעוט הם מוזמנים בשברירי אחוזים ורק ביחס לקונפליקט שלהם ובהקשרים שליליים".

"צריכים לבדוק מה קורה היום. הרשות השנייה צריכה לבדוק כיצד הגענו לאווירה ולאקלים הזה של שנאה ומשטמה כלפי הציבור החרדי. לא צריך להתייחס רק לאמירה מסוימת. האמירה של גוטמן היא רק שיקוף להלך רוח שבלעדיו היא לא הייתה מתבטאת כך. זו הנקודה שצריכה להיבדק: האם לתקשורת יש חלק בזה?".