איך אומרים אקזיט? האקדמיה ללשון מציגה מילים חדשות בשפה העברית

האקדמיה ללשון מציגה מילים ומונחים חדשים בשפה העברית, וביניהם: שם חדש לאופניים המשמשים שני רוכבים, חלופה עברית ל"גזלייטינג", וגם - איך נכון לנקד את המילה "שימפנזה"?

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/05/23 13:50 יב באייר התשפג

איך אומרים אקזיט? האקדמיה ללשון מציגה מילים חדשות בשפה העברית
צילום: shutterstock

חוץ ממענה על שאלות שמתקבלות במערכת האקדמיה ללשון העברית, חברי האקדמיה טורחים רבות כדי לחדש מילים נוספות בשפה העברית, ולמצוא חלופות למילים לועזיות.  בישיבתה האחרונה של מליאת האקדמיה ללשון העברית אושרו מילים בשימוש כללי ומונחים יחידים.

החלופה העברית ל"גזלייטינג": גזלות דעת

בעקבות פניות רבות שהגיעו לאקדמיה נקבעה חלופה עברית ל"גזלייטינג" (gaslighting). המושג מציין התעללות נפשית שבה המתעלל מפעיל על הקורבן מנגנון של שליטה בתודעתו וערעור הדרגתי של האמון שלו בתפיסת המציאות וביכולתו להבחין בין מציאות לדמיון. החלופה שנקבעה בשיתוף אנשי מקצוע היא גִּזְלוּת דַּעַת ובקיצור גִּזְלוּת.

מילים ומונחים נוספים שנקבעו

  • אוֹפַנֵּי טַנְדּוּ (אופני טנדם) - אופניים לשני רוכבים (או יותר) המדוושים יחד.
  • מְנֻשָּׁב - windy, מזג אוויר המאופיין ברוחות ערות (המילה נבחרה בשיתוף הציבור).
  • תַּגְלִית אַגַּב - serendipity, גילוי לא מכוון, לרוב אגב מחקר שנעשה למטרה אחרת.
  • קוֹרְצָן - כלי לחיתוך בצק, בעיקר להכנת עוגיות. המילה קורצן משמשת בציבור ותחליף את המונח מֵקַד שנקבע בעבר.
  • הֶנְפֵּק ("אקזיט", exit, business exit) - מימוש שווי של חברה על ידי מכירתה למשקיעים פרטיים או לחברה אחרת.
  • פֵּרוּא - rewilding, שיקום והקמה מחודשת של בתי גידול טבעיים מתוך הקפדה על התערבות מצומצמת של האדם (המונח נקבע עם אנשי מקצוע).
  • מַרְקִיעַ - launch vehicle, כלי תחבורה נייד המגיע אל החלל החיצון ויכול לשאת אנשים, חפצים, חלליות ומרקיעים נוספים (המונח נקבע עם אנשי מקצוע).
אופני טנדו

אופני טנדו צילום: shutterstock

איך מנקדים "שימפנזה"?

מילים נוספים שנקבעו בתחום הפרסום: אֲתָרוֹן, כְּרָזָה נִגְלֶלֶת, מִדְמֶה, פִּרְסוּם חַתְרָנִי, שִׁוּוּק חַתְרָנִי, קִהוּל, רַחֶשֶׁת, מִלַּת רַחַשׁ, רִעֲיוּן, רַעֲיוֹנָאוּת חָזוּתִית, רַעֲיוֹנַאי חָזוּתִי, רַעֲיוֹנָאוּת מִלּוּלִית, שִׁוּוּק מְעָרֵב, שֶׁתֶף, תִּסְחֹרֶת

חוץ מחידוש מילים בשפה העברית, האקדמיה אישרה כמה החלטות בדקדוק, וביניהן: המילה חַט (שן הפיל) היא זכר או נקבה, ונטייתה ברבים היא חִטִּים וגם חַטִּים. המילה שְׁתַּיִם עם אותיות מש"ה תנוקד בדגשים בשי"ן ובתי"ו, למשל: הַשְּׁתַּיִם, מִשְּׁתֵּי־. המילים נֵד, קוּף (המחט) משויכות לשורשי ע"ו ונוטות ללא דגש: נֵדֵי־(מים), קוּפי מחט. אושרה הצורה הרווחת שִׁימְפַּנְזָה, ונקבע שמין המילה נקבה.

רשימות המונחים המלאות וההחלטות בדקדוק מתפרסמים באתר האקדמיה ללשון העברית.