מאות פרופסורים נוספים הצטרפו: תמיכה נרחבת ברפורמה המשפטית

עצומת אנשי האקדמיה בעד הרפורמה המשפטית מתרחבת, עד כה חתמו על הקריאה לרפורמה במערכת המשפט 500 פרופסורים ודוקטורים מהאוניברסיטאות השונות: "אסור לפגוע בתהליך החיוני של תיקון מערכת המשפט"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 14/03/23 15:48 כא באדר התשפג

מאות פרופסורים נוספים הצטרפו: תמיכה נרחבת ברפורמה המשפטית
רוטמן ולוין בכנסת, מקדמים רפורמה במערכת המשפט, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נמשכת התמיכה האקדמית ברפורמה המשפטית: 500 פרופסורים ודוקטורים, אנשי אקדמיה מכלל האונברסיטאות, חתמו עד כה על עצומת תמיכה בקידום הרפורמה המשפטית. תחילה פורסמה התמיכה של פרופסורים ברפורמה, וכעת מצטרפים לקריאה עוד פרופסורים וכ-250 אנשי אקדמיה נוספים.

התמיכה מגיעה לאחר שאמש (ב') עבר חוק פסקת ההתגברות בקריאה ראשונה, זאת במסגרת השינויים במערכת המשפט שמקדמים שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת חוקה, חבר הכנסת שמחה רוטמן. כידוע, הרפורמה המשפטית הנידונה בימים אלו בכנסת עוררה את זעם האופוזיציה, והובילה להפגנות נרחבות ברחבי הארץ, כמו גם קריאה לסרבנות וחשש מפני קריסה כלכלית. 

בין החותמים על העצומה ניתן למצוא את חתן פרס ישראל וחתן פרס נובל פרופסור ישראל אומן, רקטור אוניברסיטת בר אילן פרופסור אמנון אלבק, רקטור אוניברסיטת בר אילן לשעבר פרופסור יוסי ישורון, רקטור אוניברסיטת בר אילן לשעבר פרופ' חנוך לביא, פרופ' עמוס אלטשולר חבר המועצה להשכלה גבוהה לשעבר, חתני פרס ישראל במתמטיקה - דוד קשדן ויוסף ברנשטיין. חתן פרס ישראל במחשבת ישראל - יהודה ליבס. חתן פרס ישראל בספרות - מאיר שטרנברג, השופט בדימוס הרן פיינשטיין, פיזיקאים, מתמטיקאים ופרופ' למדעי המחשב רבים ממכון ויצמן ומן הטכניון, חוקרים ובכירים מאוניברסיטת חיפה, מאוניברסיטת בר אילן, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת ת"א, אוניברסיטת בן גוריון ועוד פרופסורים וד"ר נוספים.

פרופ

פרופ' ישראל אומן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יש לבצע את הרפורמה מתוך הידברות אך לא לפגוע בהליך

בעצומה שעליה חתמו אנשי האקדמיה נכתב כי, "רפורמה מקיפה במערכת המשפט היא חיונית עקב המהפכה החוקתית שהוביל פרופסור אהרן ברק אשר הפרה את האיזון בין הרשויות בישראל". לדברי החותמים, "הפרת האיזון בין הרשויות והעצמת כוחו של בית המשפט נעשו באמצעות כלים מגוונים: ביקורת שיפוטית על חקיקה ראשית ובפרט הרחבתה אף לחוקי יסוד, הרחבה של זכות העמידה, הרחבה של דוקטרינת השפיטות, הרחבת השימוש בעילת הסבירות, שימוש בפרשנות תכליתית אובייקטיבית, והעצמה מרובה של סמכויות היועמ"שים. כל אלו הצטברו לכלל הפרה יתירה של האיזון האמור".

צילום: ללא

עוד נכתב בעצומה כי, "הליכי החקיקה בישראל נותנים מרחב גדול לדיון, לדיוק ולשכנוע. המקום המתבקש לדיון בפרטי הרפורמה הוא כנסת ישראל ויש לקיים בה דיונים ענייניים בין תומכי הרפורמה ומתנגדיה כמקובל". בסיום העוצמה מציינים החותמים כי יש לבצע את הרפורמה מתוך הידברות אך לא לפגוע בהליך "ככל שניתן, טוב לקיים הידברות ולחתור להסכמות רחבות אך אסור לפגוע בתהליך החיוני של תיקון מערכת המשפט, שבשנים האחרונות הסיגה באופן מופרז מאוד את גבול הרשויות האחרות", נכתב בעצומה.