דו"ח מבקר המדינה מטריד: כשל רב שנים בהיערכות המדינה לרעידת אדמה

ברקע רעידות האדמה האחרונות שהורגשו גם בישראל, דו"ח המבקר מציג תמונה של כשל רב שנים בהיערכות המדינה לאירוע של רעידת אדמה ובפרט בערי הפריפריה: "על הממשלה והשלטון המקומי לפעול במהירות ובנחרצות לטיפול בנושא, ויפה שעה אחת קודם" 

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/03/23 15:58 כא באדר התשפג

מטריד: כשל רב שנים בהיערכות המדינה לרעידת אדמה
תרגיל קריסת מבנים במעלה אדומים, פברואר 2023 | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (ג') את ממצאי דו"ח הביקורת בעניין היערכות הרשויות המקומיות לרעידות אדמה, ומהנתונים עולים ממצאים מדאיגים. מדינת ישראל שוכנת בסמוך לשבר הסורי-אפריקאי ומשכך גובר הסיכון לכך שתתרחש בה רעידת אדמה בעצימות גבוהה. בישראל, כבשאר מדינות העולם, נקבע בשנת 1980 תקן מחייב להקמת מבנים, באופן המגביר את עמידותם בפני רעידות אדמה. מבנים עומדים שלא בהתאם לתקן - לרוב לפני קביעתו, בשילוב עם גילם ההולך ומתקדם והקושי האובייקטיבי לטפל בהגברת עמידותם בפני רעידת אדמה כל עוד הם מאוכלסים, מעמידים בסיכון את בטיחותם ואת בטיחות אוכלוסייתם. בהתאם לניתוח המידע ההיסטורי ההנחה הרווחת היא שיש סבירות גבוהה שבחמישים השנים הקרובות תתרחש שוב רעידת אדמה חזקה במרחב שבין דרום לבנון לדרום ים המלח.

ברקע רעידות האדמה בטורקיה ובסוריה, 7.7 ו-7.8 בסולם ריכטר, הביאו לקריסה של יותר מ-12,000 מבנים ולכך שיותר מ-500,000 אלף בני אדם נותרו ללא קורת גג. יצוין כי עד למועד הכנת הדוח באמצע פברואר 2023 מספר ההרוגים בטורקיה ובסוריה הגיע לכ-50,000 בני אדם, ומספר הפצועים הוערך מעל 122,500. הרעידות כזכור, הורגשו גם כאן בישראל.

פעולות הביקורת

בחודשים מאי-דצמבר 2022 בדק משרד מבקר המדינה את אופן היערכותן של הרשויות המקומיות לרעידת אדמה. הבדיקה נעשתה בחמש רשויות - בית שאן, טבריה, צפת, קריית שמונה וחצור הגלילית. הביקורת התמקדה בהיערכותן של חמש הרשויות האמורות לרעידות אדמה בתחום שיפוטן: תשתיות ציבוריות, מבני ציבור, מבנים פרטיים, העלאת המודעות הציבורית, הקמת צוותי חירום, הקמת מערך החירום, איגום ציוד ואמצעים.

עיריית בית שאן |

עיריית בית שאן | צילום: Yaakov Cohen/Flash90

עקרי תמונת המצב העולה מן הביקורת

  • יישום תמ"א 38 ברשויות מקומיות בפריפריה - תמ"א 38 לא יושמה בעיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה ובמועצה המקומית חצור הגלילית, אף שכולן נמצאות באזורים המועדים להיפגע קשות מרעידת אדמה, ואף שתמ"א 38 הייתה התוכנית העיקרית ליישום מדיניות הממשלה לחיזוק מבנים זאת בשל התבססותה של התוכנית על מודל כלכלי, ולפיו יישומה מעלה את שווי הנכסים באזורים שבהם ערך הקרקעות גבוה. 
  • חיזוק מבנים על ידי משרד השיכון - נכון למועד הביקורת חוזקו רק 84 מתוך 1,208 (7%) המבנים המיועדים לחיזוק בעיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה ובמועצה המקומית חצור הגלילית. התקדמות חיזוק המבנים בקצב זה תוביל לכך שיידרשו עשרות שנים להשלים את חיזוק כלל מבני המגורים שיש סכנה מוחשית ומיידית שלא יהיו עמידים בפני רעידת אדמה בעוצמה גבוהה.
קניון הגליל העליון בחצור הגלילית |

קניון הגליל העליון בחצור הגלילית | צילום: David Cohen/Flash90

  • כבישי גישה וגשרים - שלוש מארבע הכניסות לעיר בית שאן הן באמצעות גשרים, והצפי לקריסת שניים מהם בעת רעידת אדמה. בתיקי האב של עיריות טבריה, צפת וקריית שמונה והמועצה המקומית חצור הגלילית נקבע כי יש סיכון שאם תתחולל רעידת אדמה הן ינותקו מהבחינה התחבורתית בגלל חסימת כבישי הגישה.
  • חיזוק מבני בתי ספר בפני רעידות אדמה - לא בוצע חיזוק בכ-70% מבתי הספר המיועדים לחיזוק, ועקב כך במועד סיום הביקורת חוזקו בפועל 16 מתוך 54 בתי הספר המיועדים לחיזוק בתחום השיפוט של חמש הרשויות.
  • ביטוח דירות פרטיות בפני רעידת אדמה - בשנת 2020 שיעור הדירות שבוטחו באמצעות בנקים למשכנתאות היה כ-19.3% מכלל הדירות שבוטחו, ירידה לעומת שנת 2015, שבה כ-20.8% מכלל הדירות המבוטחות בוטחו באמצעות בנקים למשכנתאות. יצוין כי בשנת 2020 היו בישראל כ-2.7 מיליון דירות מגורים, ושיעור הדירות המבוטחות מתוכן היה כ-67%.
  • מוכנות לתרחישי חירום - נמצא כי רמת המוכנות של עיריית בית שאן והמועצה המקומית חצור הגלילית לעת חירום היא נמוכה.
  • מחסני חירום ברשויות המקומיות - בעיריות בית שאן וצפת ובמועצה המקומית חצור הגלילית הטיפול במחסני החירום, זיוודם ותחזוקתם לוקים בחסר, ובאופן המעלה חשש לגבי יכולתן להעניק סיוע לתושביהן בהתרחש אירוע חירום, לרבות רעידת אדמה בעצימות גבוהה.
  • מוכנות מחסני חירום - משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את אופן תחזוקת הציוד במחסני החירום בעיריות טבריה וקריית שמונה.
קרית שמונה |

קרית שמונה | צילום: Michael Giladi/Flash90

עיקרי המלצות הביקורת

  • מומלץ לעיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה ולמועצה המקומית חצור הגלילית לפעול בהתאם לתוצאות המיפוי שביצע פיקוד העורף ולקדם את חיזוק המבנים הטעונים חיזוק בתחום שיפוטן בשיתוף עם גורמי הממשלה הרלוונטיים.
  • מומלץ לעיריות הנ"ל לפעול בשיתוף עם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לאיתור ולהכנה של חלופות לתרחיש רעידת אדמה שבו עלולים להיפגע התשתיות או הגשרים התחבורתיים בכבישי הגישה שלהן.
  • מומלץ לעיריות לפעול בשיתוף הגורמים הרלוונטיים להגברת המודעות של תושביהן לחשיבות הביטוח בפני רעידות אדמה ולעודד את תושביהן לבטח את דירותיהם בפני הסיכון האמור.
  • מומלץ לאגף החירום במשרד הפנים לפעול, בשיתוף עם נציגי הרשויות המקומיות ונציגי פקע"ר, לגיבוש תבחינים בנוגע לסוג ולכמות של הטובין שעל הרשויות המקומיות לאחסן במחסני החירום שלהן.
טבריה |

טבריה | צילום: David Cohen/Flash90

טרם בוצע חיזוק בכ-70% מבתי הספר המיועדים לחיזוק

דוח מבקר המדינה לחודש מרץ 2023 עוסק כמו דוחות קודמים במידת מוכנות מדינת ישראל לרעידות אדמה, ומציג תמונה של כשל רב שנים בהיערכות המדינה לאירוע של רעידת אדמה ובפרט בערי הפריפריה השוכנות לאורך קו השבר הסורי-אפריקאי. ממצאי הדוח מדגישים את נחיצותה של פעילות רבה המשלבת ראייה ארוכת טווח על מנת לטייב את היערכות המדינה לרעידת אדמה בעצימות גבוהה.

עוד הועלה כי ביקורות שביצע פיקוד העורף מעידות כי רמת מוכנותן של עיריית בית שאן והמועצה המקומית חצור הגלילית להתמודדות עם אירועי חירום נמוכה; כי רמת מוכנותן של עיריות טבריה וצפת טובה, ורק מוכנותה של עיריית קריית שמונה היא טובה מאוד. על עיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה ועל המועצה המקומית חצור הגלילית לפעול לתיקון הליקויים ולבחינת ההמלצות הכלולות בדוח זה ולפעול לשם כך בשיתוף הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים.

מהביקורת עלה כי תמ"א 38, שהייתה התוכנית העיקרית ליישום מדיניות הממשלה לחיזוק מבני מגורים, בשל התבססותה על מודל כלכלי ולפיו היא מעלה את שווי הנכסים באזורים שבהם ערך הקרקעות גבוה, לא יושמה בחמש הרשויות הללו - ולכן נשקפת רמת סיכון גבוהה להתרחשות רעידת אדמה עוצמתית בתחום שיפוטן.

מהביקורת עלה כי טרם בוצע חיזוק בכ-70% מבתי הספר המיועדים לחיזוק, באופן שבפועל טרם בוצע חיזוק של 38 מתוך 54 בתי הספר שאותרו לחיזוק. יתרה מזו, עיריות בית שאן וצפת חיזקו רק כ-10% וכ-17% בהתאמה ממבני בתי הספר שלהן - בעיריית בית שאן טרם חוזקו תשעה מתוך עשרה בתי הספר שנקבע שיש לחזקם, ובעיריית צפת טרם חוזקו עשרה מתוך 12 בתי הספר שנקבע שיש לחזקם. יוצא אפוא שקצב התקדמות חיזוק מבני החינוך בעיריות בית שאן, טבריה, צפת וקריית שמונה ובמועצה המקומית חצור הגלילית היה איטי, אף שרשויות מקומיות אלה ערות למצבם הפיזי של בתי ספר רבים בתחום שיפוטן הטעונים חיזוק מיידי בפני רעידת אדמה.

פיקוד העורף בתרגיל קריסת מבנים בצפת |

פיקוד העורף בתרגיל קריסת מבנים בצפת | צילום: David Cohen/Flash90

על ראש הממשלה, שר הביטחון, שר הבינוי והשיכון, שר הפנים ושר האוצר וכן ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה לפעול להאצת כלל הפעילות להגברת מוכנות מדינת ישראל להתמודדות עם הסכנה המוחשית והמיידית של רעידת אדמה בעצימות גבוהה, בפרט בעניין הרשויות המקומיות הפריפריאליות השוכנות לאורך קו השבר הסורי-אפריקאי, ולוודא כי הדבר יבוא לידי ביטוי בסדרי העדיפות התקציביים במסגרת תקציב המדינה. נוכח המשאבים התקציביים הגדולים הנדרשים לחיזוק המבנים והתשתיות ביישובי הפריפריה, שרובם במעמד סוציו-אקונומי נמוך, הדבר מחייב הירתמות של כל הגורמים המקצועיים והקצאת משאבים מתאימה.

משרד מבקר המדינה ממליץ כי משרדי הממשלה הרלוונטיים: משרד האוצר, משרד הביטחון, משרד הפנים ומשרד הבינוי והשיכון וכן ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, יפעלו בשיתוף חמש הרשויות לגיבוש מנגנון לחיזוק המבנים באותן רשויות ולאיתור המשאבים הדרושים לכך. נוכח המשאבים התקציביים הגדולים הנדרשים לחיזוק המבנים והתשתיות ביישובי הפריפריה, שרובם במעמד חברתי-כלכלי נמוך, הדבר מחייב הירתמות של כל הגורמים המקצועיים והקצאת משאבים מתאימה.

בסוף הסיכום נכתב כי "על הממשלה והשלטון המקומי לפעול במהירות ובנחרצות לטיפול בנושא, ויפה שעה אחת קודם'".