מלחמה באירופה

הערכת אמ"ן: אלו שלושת האיומים המרכזיים על ישראל ב-2023

באגף המודיעין מעריכים: מגמות גלובליות, איראן והפלשתינים - אלו שלושת האיומים על מדינת ישראל בשנה הבאה | איראן נמצאת ברשימת האיומים אולם לא רק בהקשר לגרעין והעשרת אורניום

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/12/22 08:15 א בטבת התשפג

הערכת אמ"ן: אלו שלושת האיומים המרכזיים על ישראל ב-2023
מחבלי ארגון הטרור חמאס בעיר עזה, חודש יולי, צילום: Attia Muhammed/Flash90

הערכת המודיעין השנתית של אגף המודיעין בצה"ל גובשה בשבועות האחרונים ותוצג בקרוב לדרג המדיני. ההערכה השנתית מציגה קשת רחבה של אתגרים שצפויים לישראל בשנת 2023, ולצדם גם הזדמנויות. עיקר ההערכה מתמקדת בשלוש נקודות מרכזיות המהוות את עיקר האיום על ישראל, כך פורסם הבוקר (א') ב"ישראל היום".

1. מגמות גלובליות

באמ"ן מעריכים כי בקודקוד אחד של המשולש ימשיכו לעמוד המגמות הגלובליות שמשפיעות על ישראל ועל ביטחונה. המאבק בין ארצות הברית לסין שמשפיע על כל העולם צפוי להימשך ואולי גם להחמיר. למלחמה באוקראינה ישנה השפעה גם כן, בעיקר בהשפעות שלה על אירופה שביטחונה עורער, בלי גז זול מרוסיה ובלי שרשראות אספקה מסין.

למגמות הגלובליות יש השפעה על המזרח התיכון. מצרים וירדן, למשל, סובלות ממשבר כלכלי ותזונתי חסר תקדים – תוצאה מהמלחמה באוקראינה ומהזינוק במחיר הדגנים. באמ"ן סבורים כי למשבר הזה - שמתווסף להפיכתה של לבנון למדינה כושלת - עשויות להיות משמעויות מרחיקות לכת על האזור, וישראל צריכה לפעול ככל יכולתה כדי לסייע למצרים ולירדן, למשל בפרויקטים ירוקים שיצמצמו את הסכנה ליציבות המשטר. 

הפגזות באוקראינה

הפגזות באוקראינה, גם להן יש השפעה גלובלית | צילום: depositphotos

2. איראן

בקודקוד השני של משולש האתגרים הצפויים לישראל בשנה הקרובה עומדת איראן ולא רק בנושע לגרעין. כך למשל, בישראל מזהים לאחרונה מעורבות איראנית בטרור באזור יהודה ושומרון. בעזה איראן היא המממנת הראשית של ארגוני הטרור. אמ"ן מעריך שאיראן מבינה כי כשלה במאמציה להתבסס בסוריה, אולם היא תמשיך לפעול לחימוש ארגון חיזבאללה.

בנוגע לגרעין האיראני מעריכים באמ"ן שהמדינה השיעית תמשיך במסלול הנוכחי של התקדמות איטית, ללא נקיטת צעדים קיצוניים. באמ"ן מעריכים כי איראן תשנה מדיניות רק אם יינקטו נגדה צעדים קיצוניים, ואז היא עלולה להעשיר אורניום לרמה צבאית של 90 אחוז. ישראל צריכה להיערך לכך, כך אומרים באמ"ן, מבחינת דרכי פעולה מדיניות וצבאיות, כדי שלא להיות מופתעת.

תחנת כוח בדרום איראן, ארכיון

תחנת כוח בדרום איראן, ארכיון | צילום: shutterstock

3. פלשתינים

הקודקוד השלישי עליו מדברים באמ"ן היא הזירה הפלשתינית. בניגוד לעבר, אמ"ן לא מסתכל הפעם על עזה ויו"ש כעל זירות נפרדות, אלא כעל מקשה אחת. עיסוק מרכזי הוא ביום שאחרי נשיא הרשות הפלשתינית אבו מאזן וההשלכות לכך. חמאס עזה הוא שחקן מרכזי באירוע הזה, משום שמאז מבצע "שומר החומות" הוא מנסה להציג את עצמו ככתובת שלטונית אמיתית ולא רק כארגון טרור. 

לצד זה ניכרת התגברות מחודשת של פיגועי ה"בודדים", וכן של קבוצות טרור חדשות כמו "גוב האריות" בשכם, שנעזרות רבות ברשתות החברתיות, ובעצמן מאתגרות את ארגוני הטרור המסורתיים ואת הרשות הפלשתינית.

יחיא סינוואר מארח פגישה עם הפלגים הפלשתינים בעזה

יחיא סינוואר מארח פגישה עם הפלגים הפלשתינים בעזה | צילום: Atia Mohammed/Flash90