בלעדי "לא מדובר בלשרוף את מסגד אל-אקצא": הסיפור מאחורי הבאת הפרות האדומות לישראל

לפני כשלושה חודשים, בסיומו של מבצע חובק עולם עם אינסוף פרטים הלכתיים ומאמצים בירוקרטיים, דיווחנו על 5 פרות אדומות שהונחתו בנתב"ג | אחד ממובילי המבצע מספר לכיפה על התהליך הארוך והמיוחד | צפו בגלריית תמונות מהמסע

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 22/12/22 19:14 כח בכסלו התשפג

"לא מדובר בלשרוף את מסגד אל-אקצא": הסיפור מאחורי הבאת הפרות האדומות לישראל
צילום: כיפה

שלושה חודשים עברו מאז דיווח אתר כיפה על נחיתתן של חמש פרות אדומות בארץ. מאז, הן גדלות בחווה ייעודית במקום מסתור בארץ ומתכוננות לממש את ייעודן ההלכתי – טהרת עם ישראל. בשיחה עם אחד מיוזמי הבאת הפרות האדומות ארצה, הוא חושף את המניעים, הבירוקרטיה והחזון במעשה ההלכתי הלא-שגרתי.

משלחת הרבנים מגיעה לטקסס

בשיחה עם חדשות כיפה מספר איתמר על התאגדות של כמה חברים לנסות לאתר איזושהי פרה כזו, לפני כשנתיים. "כעבור כמה חודשי חיפושים הגענו לחווה בטקסס, שם איתרנו שני זנים שבמהותם הפרה היא אדומה", הוא מספר. בטקסס מגדלים אותן בהקשר של הבשר המשובח שלהן. בכדי לנסות ולאתר פרה שתעמוד בתנאי הסף ההלכתיים, הקבוצה פרסמה מודעות בעלוני חוואים באיזור והחלה לקבל פניות.

הרבנים בודקים את הפרה

הרבנים מגיעים לטקסס ובודקים את הפרה

התנאים ההלכתיים הם רבים מספור, ומתחילת התהליך הם נתקלו בשאלות הלכתיות לגבי כשרותה של הפרה. כל עגל רך שנולד, בדקות הראשונות, נרצע באוזנו ומקבל מספר זיהוי. לגביי פרה אדומה מדובר במום פוסל, עוד לפני שמדברים על שאר הפרמטרים. המגבלה הזו הכריחה אותם לעמוד בקשר מול החוואים עוד בשלבי ההיריון של הפרה. "לקחנו קבוצה של רבנים וטסנו לחווה בה ריכזנו 15 פרות פוטנציאליות, שחשבנו שמתאימות להגדרה", הוא מסביר. בין הרבנים היו הרב יוסף צבי רימון ונציג מטעם מכון המקדש שמלווה את הקבוצה.

עגל אדום שנולד ולא נרצע

עגל אדום שנולד ולא נרצע

מסע הלכתי-בירוקרטי 

האלמנט ההלכתי היה רק ההתחלה של המסע. בין ישראל לארצות הברית אין אישור יבוא בהמות, ופרט אזוטרי כמו מזג האוויר במקום הנחיתה הוביל לעיכוב של כמעט חודש ומשא ומתן ארוך עם הרשויות. עוד ועוד בירוקרטיה בדמות ביקורת גבולות פנימית בתוך ארצות הברית, חברות תעופה שסירבו למבצע המורכב וחברות ביטוח שלא ידעו כיצד לאכול את המקרה, הביאו לעיכוב של כמה חודשים בהם נפסלות שש מתוכן ונשארות רק תשע.

הפרות הפוטנציאליות בחווה בטקסס

הפרות הפוטנציאליות בחווה בטקסס

אחת הפסילות הנפוצות, למרות השמירה הקפדנית של נציג צמוד מטעם החבורה, היא צמיחתן של שיערות לבנות או שחורות. "דבר אל בני ישראל וייקחו אליך פרה אדמה תמימה אשר אין בה מום אשר לא עלה עליה על", נכתב בראש פרשת חקת, והשיערות שאינן אדומות פוגמות בתמימות הפרה האדומה. בסופו של הליך מתקבל אישור להטסתן של חמש פרות אדומות, ונבחרות החמש הטובות ביותר. הן נוחתות בארץ, נמצאות בהסגר של עשרה ימים, ומועברות לחווה הסודית בצפון הארץ.

הפרות מועמסות על המטוס בארצות הברית

הפרות מועמסות על המטוס בארצות הברית

"אחד הדברים המוזרים ביותר שקרו לנו היה בנתב"ג"

כאמור, החבורה שפעלה להבאת הפרות ארצה עבדה עם מספר רבנים מצומצם וקיבלה את אישורה לכשרות הפרות שהוטסו. בשיחה, מבהיר הנציג כי הם לא נתקלו בהתנגדות מצד הרבנים למהלך. הוא מסביר כי למרות שישנן השקפות שפחות אוהדות מעבר להיבטים פרקטיים במצווה, עצם העיסוק בנושא וליבון פרטיו ההלכתיים עומד בפניי עצמו. נדגיש כי לפי ההלכה, כרגע הפרות עדיין לא בשלות לשימוש, בשלות שתגיע רק בעוד יותר משנה ברגע שהפרות יהיו בנות יותר משנתיים. המצווה מדברת על שריפת הפרה מול פני ההיכל, במקום שידוע לנו היום כהר הזיתים, והזאת האפר על ידי כהן לשם טהרה.

כשאני שואל את איתמר על הבשלות של עם ישראל, הוא לא מהסס. "אחד הדברים המוזרים ביותר שקרו לנו היה בנתב"ג. הפרות נחתו באגף המכס והמטענים, וכל הפועלים, לא אנשי חובשי כיפה, עצרו את עבודתם והגיעו לראות את הפרות. החיפוש השלישי הכי נפוץ בגוגל ביום נחיתתן היה 'פרה אדומה'". הוא משווה את המצווה לפגאניות, לכאורה, המגולמת בברית מילה. ההיגיון לא משחק פה תפקיד, לדבריו. "סבא עלה מגרמניה עשיר מאוד והגיע לפלסטינה, ארץ מוכת עוני ומחלות. אין פה היגיון".

המטוס שהטיס את הפרות ארצה נוחת בנתב"ג

המטוס שהטיס את הפרות ארצה נוחת בנתב"ג

הפרות במתקן ההסדר של משרד הבריאות

הפרות במתקן ההסגר של משרד החקלאות

"לא מדובר בלשרוף את מסגד אל-אקצא"

עוד היבט משמעותי שיכול לעורר התנגדות לנושא הוא האקלים הפוליטי הנפיץ שנוצר בישראל אחרי תוצאות הבחירות. השמאל חושש מפני השתלטותם של גורמים דתיים על המערכות השונות, והפרה האדומה יכולה להיות עוד נושא שיגרור ביקורת, למרות שמדובר בתהליך של כמה שנים שבשיאו נחתו הפרות בזמן כהונת בנט כראש ממשלה. "אנחנו שואפים לקיים את המצווה, אבל לא מדובר בלשרוף את מסגד אל-אקצא. לא מפסיקים להתפלל על בניית בית המקדש למרות שלא כל העם מבין את זה".

הפרות במיקומן הנוכחי בצפון הארץ

הפרות במיקומן הנוכחי בצפון הארץ צילום: כיפה

הוא מסיים בבדיחה היהודית המוכרת על יהודי שמגיע אל הרב ומבקש ממנו עבודה. הרב דוחה אותו ומפנה אותו ללוחות הדרושים בעיר אך הלה מתעקש, עד שהרב מציע לו לשבת בשער העיר ולהודיע לכולם כשמגיע המשיח. הרב מציע סכום נמוך, והיהודי לא מרוצה. מסביר לו הרב: "אולי מדובר בשכר נמוך, אבל זו עבודה לכל החיים". איתמר מסיים: "אנחנו עושים את ההשתדלות שלנו ודוגלים בגישה אקטיבית. משם בעזרת ה' זה יתגלגל".