לא אהבתם את המרק? האקדמיה ללשון בהסבר לא טפל בעליל

הן נשמעות אותו הדבר אך המשמעות שלהן די שונה, האחת באה לתאר חוסר טעם והשנייה תדחוף אותך להביא את בן שיחך לת'כלס. האקדמיה ללשון מסבירה מתי נכון להשתמש במילה 'תפל', ומתי נכון להשתמש במילה 'טפל'

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/12/22 10:13 יז בכסלו התשפג

לא אהבתם את המרק? האקדמיה ללשון בהסבר לא טפל בעליל
צילום: shutterstock

האקדמיה ללשון עברית אחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, ואנשיה עמלים יומם ולילה כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומעשיים למילים וביטויים חדשים שישתלבו בשגרת החיים של דוברי העברית בארץ ובעולם. בכל יום האקדמיה מקבלת שאלות מגוונות איך להגות נכון מילים בשפה העברית כמו שצריך. והפעם האקדמיה ללשון התעכבה על הבדל חשוב ורציני בין שתי מילים שנשמעות זהות לחלוטין. 

"על זה רצינו להתעכב אתכם. על ההבדל בין 'תפל' ל'טפל'." 

החורף מתקרב אלינו בצעדי ענק ויש שיגידו שהוא כבר כאן, אך לעניינו הוויכוח בנושא הזה טפל לחלוטין וכדאי לעסוק במה שחשוב באמת  - מרקים. אם נודה על האמת בין הדברים המשמחים שמביא איתו החורף - הוא כמובן המרק, שהופך להיות מנת היום והשעה. אין כמו מרק חם ומהביל ביום חורף קר והכי חשוב שיהיה לו טעם והרבה.

הצרה הצרורה מגיעה כאשר הוזמנתם למרק, טעמתם, עשיתם פרצוף, נשאלתם איך יצא?, ואפעס - אין טעם, כלומר - תפל. ועל זה רצינו להתעכב אתכם. על ההבדל בין 'תפל' ל'טפל'. 

שימו לב: 'תפל' - חסר טעם. 'טפל'  - לא עיקרי, צדדי. 

בפוסט שפרסמה האקדמיה ללשון עברית היא שמה דגש על ההבדל החשוב והלא טפל הזה.  

אז איך אומרים? האוכל תפל או טפל? בואו נעשה סדר, טעמתם מרק והוא היה חסר טעם אז המרק הוא בעצם תפל, התווכחתם עם אדם כלשהו והוא משמיע טיעונים לא עיקריים וסובב סחור סחור  - יש לו טיעונים טפלים.

ובקיצור 'תפל' - חסר טעם חסר מלח. 

'טפל' - לא עקרי נספח וצדדי. ידוע מן צמד המילים הכה מוכר - 'עיקר וטפל"‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍