ראיון חשבון הנפש של מרצ: "למה להיות שמאל זה אומר להיות מנותק מהמסורת?"

בראיון לחדשות כיפה, טוען יו"ר הנהלת מרצ, אורי זכי, כי השמאל צריך להתחבר מחדש לחברה הישראלית של שנת 2022: "החברה היום יותר אמונית, מסורתית ויהודית" | על בן גביר כשר לביטחון הפנים הבא: "חושש מאוד אבל אני מאמין במדינת ישראל ובחוסנה"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 04/11/22 13:14 י בחשון התשפג

חשבון הנפש של מרצ: "למה להיות שמאל זה אומר להיות מנותק מהמסורת?"
צילום: Tomer Neuberg/Flash90

מרצ, המפלגה שהוקמה לפני כשלושים שנה על ידי איחוד מפלגות השמאל רצ ומפ"מ הייתה התקווה הגדולה של השמאל האידיאולוגי הישראלי, אך אתמול (ה') היא הגיעה לסוף דרכה בפוליטיקה הישראלית. המפלגה שבבחירות הקודמות עוד קיבלה 6 מנדטים ואף הייתה חלק מהממשלה, הייתה צריכה עוד כ-4,000 קולות כדי לעבור את אחוז החסימה.

בראיון לחדשות כיפה, אומר אורי זכי, יו"ר הנהלת מרצ ובעלה של שרת ההגנה והסביבה, תמר זנדברג, כי זו מכה קשה לפוליטיקה הישראלית וכל אדם הגון לא ישמח בהיעדרה של מפלגה אידיאולוגית כמו מרצ מהמפה הפוליטית.

השמאל הישראלי צריך לשאול את עצמו איך הוא הגיע למצב הזה

מה התחושות שלך לנוכח התוצאות המאכזבות של מרצ בבחירות?

"קודם כל ההרגשה שלי מאוד קשה. מרצ עבורי מעבר לבית פוליטי היא גם הבית האישי שלי, שם הכרתי את אשתי, אהבת חיי בפעילות השוטפת שלנו במפלגה. אני רואה עצב גדול על כך שהוא נעלם מהפה הפוליטית. מעבר לעצב האישי שלי, אני חושב שזו מכה קשה לפוליטיקה הישראלית. מרצ היא מפלגה ערכית מאוד, אידיאולוגית מאוד שתרמה מאוד לחלק מהמהפכות הכי הגדולות בחברה הישראלית שהגיעו דרך הפוליטיקה. כל אדם הגון לא ישמח בהיעדרה של מפלגה כזאת מהכנסת".

אורי זכי מצביע ביום הבחירות

אורי זכי מצביע ביום הבחירות | צילום: Tomer Neuberg/Flash90

מי לדעתך אשם במצב? איך הגעתם למצב כזה?

"יש את האשמת התורם הטקטי: גם הקמפיין, גם חוסר היענות של מפלגת העבודה לרוץ יחד, גם האחריות של לפיד - היה להם אשם תורם. אם אני מסתכל אסטרטגית, מפלגה שתלויה בקהל בוחרים, היא זקוקה למשהו אחד אחר כדי להישרד יש לה בעיה פנימית. מרצ יותר מדי שנים קרובה לאחוז החסימה, מאז 2015. מרצ והשמאל הישראלי היו צריכים לשאול את עצמם איך הגענו לסיטואציה הזאת".

כיום החברה הישראלית יותר אמונית, מסורתית ויהודית

להערכתו של זכי, מרצ מנותקת מהחברה הישראלית של היום. "אני מעריך שזה בין השאר מניתוק מהחברה הישראלית של 2022, של תשפ"ג. החברה הישראלית של היום איננה החברה הישראלית של שנות ה-90 שאז מרצ הוקמה והייתה בשיא כוחה. היא חברה הרבה יותר אמונית, מסורתית ויהודית. אם אתה רוצה להיות מפלגה ששולחת נציגים לפרלמנט, אתה חייב לדבר אל אנשים בשפה שמבינים אותה ומתחברים אליה ויכולים לתמוך בה".

צילום: Miriam Alster/Flash90

"הערכים של מרצ מאוד נכונים ורלוונטיים לחברה הישראלית של 2022. צדק חברתי, זכויות אדם, הגנה לסביבה, שאיפה לשלום. כל הערכים האלה מאוד נכונים ורלוונטיים לציבור הישראלי, והציבור הרגיש יותר מדי זמן שבגלל סוג השיח שמרצ אימצה, לפחות לא חידשה, שיח שהתאים לסיטואציה החברתית של שנות ה-90, אנחנו לא נמצאים שם היום. השיח היום הוא שיח יהודי, שיח שנותן תחושה שאתה קודם כל דואג לישראל ולישראלים. השיח נראה שאתה קודם כל דואג לאחרים ולא למשפחה שלך. זה לא נכון".

למה בישראל אם אתה בשמאל אתה צריך להתנתק מהמסורת, מהדת והעם שלך?

לטענת זכי, מרצ צריכה לשנות את הגישה להתחבר מחדש למסורת ולחברה הישראלית. "מרצ דואגת למשפחת עם ישראל, ולפעמים זה לא נתפס ככה, וצורת הדיבור והדגשים לא נכונים. שמאל ישראלי, בין אם זה דרך מרצ או בין זה במסגרת אחרת, חייב להיות רלוונטי לחברה הישראלית והיהודית כמו שהיא היום. חיבור למושגים יהודיים, חיבור למסורת, לדת. יש אתאיסטים בישראל, אני מכבד אותם, אני מאמין בהפרדת דת ומדינה כאדם מאמין בה' ובתורת ישראל, וזה לא סותר. אפשר לשאוף לאותה מטרה מתוך כבוד לדת".

יו"ר הנהלת מרצ טוען כי אפשר להיות איש שמאל וגם להיות מחובר למסורת ולדת . "ברק אובמה, אולי המנהיג הכי חשוב של השמאל האמריקאי ב-50 השנים האחרונות, הוא כל יום ראשון הולך לכנסייה, למה בישראל אם אתה איש שמאל אתה צריך להיות מנותק מהמסורת של הדת שלך ושל העם שלך? אלו דברים שצריכים להיות רלוונטיים. צריך להתחבר לקהלים יותר רחבים בכל שכבות החברה הישראלית ואני באמת מאמין שזה אפשרי. אני רואה לפחות עם אנשים שאני מדבר איתם, אני מגיע למקומות שבדרך כלל אנשי מרצ לא מגיעים, ואני רואה את הפתיחות לשמוע. את זה מרצ לא עושה והיא משלמת מחיר על זה. שלא תהיה מנוכרת למסורת, לתרבות היהודית. היא לא יכולה להיות רק מפלגת תל אביב".

במפלגת העבודה לא קיבלו את הצלצול המעורר שהם כבר לא מפלגת השלטון

למה לדעתך לא נוצר חיבור בין העבודה למרצ?

"החיבור עם מרצ והעבודה היה צריך לייצר מפלגה חדשה, כמו שמרצ הייתה מורכבת מכמה מפלגות. העניין הוא שבמפלגת העבודה לא קיבלו את הצלצול של השעון המעורר שהם כבר לא מפלגת העבודה, מפלגת השלטון, של ימי מפא"י ורבין, אלא מפלגה שקרובה מאוד למרצ גם בעמדות שלה וגם בנציגים שלה, ההבדלים קיימים אבל הם מאוד ניואנסים, דווקא חיבור כזה היה יכול להביא ליותר מנדטים, אבל אני לא מסתכל רק על המספרים, יש צורך בזה גם היום. עכשיו עליה מוטל  לייצג את השמאל בכנסת, היא חייבת להבין שהיא לא מתחרה של יאיר לפיד אלא היא היורשת של השמאל. אם מפלגת העבודה לא תשכיל להיות הבית לדבר הזה, אז יקום בית אחר, והיא כנראה לא תעבור את אחוז החסימה בבחירות הבאות".

מרב מיכאלי | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

למרות החשש מבן גביר אני מאמין במדינת ישראל ובחוסנה

מה אתה חושב על כוונתו של איתמר בן גביר לדרוש את תיק ביטחון הפנים?

"אני מודה שאני מאוד חושש מהרעיון הזה. הסיסמאות של בן גביר בעצם אומרות שכל מי שלא נשבע אמונים למדינת ישראל הוא כבר טרוריסט. אני כמובן נשבע אמונים למדינה, אני ציוני אבל אני מכיר בצורך של אנשים, בטח של הערביים לא להיות ציוניים, זו זכותם, זו מדינה דמוקרטית. אני מאוד חושש מבן גביר והממשלה המסתמנת אבל מצד שני אני מאמין במדינת ישראל ובחוסנה ולא נגמרה לי המדינה, זה ממש לא המסר שלי, יגיעו אנשים לשלטון ואני מקווה מאוד כטבען של הצהרות בחירות והמציאות תהיה יותר מתונה".

איתמר בן גביר

איתמר בן גביר | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"ואם לא, כמו שהייתה עכשיו עלייה, לא גדולה בהתנגדות לממשלה היוצאת אז תהיה התנגדות לא פחותה לממשלה הזאתי, אם היא תנסה לשנות את המשטר כמו שזה עולה מהצהרות. אני כבר אומר שהיא לא תהיה רק מתוך השמאל אלא גם מתוך הימין עצמו. לא כל האזרחים בישראל מוכנים כל כך לוותר על מערכת המשפט, על אתיקה, על זכויות אדם ומיעוטים, בסוף אם אני קורא את כתבי ז'בוטינסקי, את מורשת הרצל ואפילו את הרב קוק, אלה לא אנשים שדגלו בטוטאליות כזאת שעושים מה שרוצים. וגם בממשלה הזאת היא עלולה לפגוש בהתנגדות אפילו משורות מצבעיה שלה. אני מקווה שתהיה התמתנות, אבל אין ספק שהסיטואציה ההתחלתית מלחיצה אנשים כמוני, אבל אני תמיד נותן צ'אנס".