הדרך להסכם עם לבנון סלולה: בג"צ דחה את העתירות נגד ההסכם

בג"צ דחה את העתירות שהוגשו נגד ההסכם המסתמן עם ממשלת לבנון בנוגע למחלוקת על קו הגבול הימי. הנימוקים עדיין לא פורסמ ויינתנו בנפרד. הערכות: חתימת ההסכם - כבר בסוף השבוע. במערכת הפוליטית מגיבים: "מפלגת בג"ץ"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/10/22 09:40 כח בתשרי התשפג

הדרך להסכם עם לבנון סלולה: בג"צ דחה את העתירות נגד ההסכם
בג"צ, צילום: Fitoussi/Flash90

בג"צ דחה את העתירות כנגד הסכם הגז המסתמן עם לבנון. בג"צ פרסם היום את החלטתו בנוגע להסכם הגז הצפוי עם ממשלת לבנון, השופטים אסתר חיות, עוזי פוגלמן ונעם סולברג דחו פה אחד את העתירות שהוגשו על ידי פורום קהלת, ארגון לביא וחבר הכנסת בן גביר כנגד ההסכם מה שסולל את הדרך לחתימה על ההסכם, ייתכן שכבר בסוף השבוע הקרוב. השופטים טרם פרסמו את הנימוקים להחלטה אשר יינתנו בנפרד, בהמשך.

החלטת בית המשפט

החלטת בית המשפט צילום: הרשות השופטת

לפיד העריך מוקדם יותר שבג"צ יאשר את ההסכם

על פי הדיווחים הצד הישראלי העביר את המסרים הללו למתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין לאחר שראש הממשלה יאיר לפיד העריך כבר בשבוע שעבר שבג"צ אכן ידחה את העתירות נגד ההסכם. גם אם ישראל ולבנון אכן יחתמו על ההסכם השבוע, הטקס יערך בשני חדרים נפרדים, אחד עבור כל משלחת.

השליח האמריקאי עדכן את ממשלת לבנון

הוכשטיין עדכן את הממשלה הלבנונית וטען בפניהם כי הוא לא חושב שיהיו בישראל מניעים לחתימה על ההסכם ואמר: "לא מצפה שיתרחש איזה שינוי חוקי או פוליטי" שעשוי לשבש את התוכניות לחתום על ההסכם. בלבנון אומרים כי בהנחה שאכן לא יחול שינוי של הרגע האחרון בעמדה הישראלית, ביום שלישי יקבע הנשיא מישל אעון את זהות המשתתפים מהצד הלבנוני בהסכם שייחתם. 

רק ביום רביעי בלילה יפקעו השבועיים בהם ההסכם היה מונח לפתחה של הכנסת וכי רק אחר כך תוכל הממשלה להתכנס ולאשר את ההסכם, בממשלה מניחים כי בג"ץ לא ימנע את חתימת ההסכם ובכל מקרה נראה כי לפיד נחוש מאוד לחתום את ההסכם כמה שיותר מהר.

היועמ"שית: "על ההסכם לא חלות הוראות חוק משאל עם"

כזכור, היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, פרסמה את חוות דעתה בנוגע להסכם עם לבנון לגבי דרך אישורו. לדבריה, יש קושי באישור ההסכם על ידי ממשלה בזמן בחירות, אך אין שום מניעה משפטית. בנוסף, היא קבעה שחוק יסוד משאל עם אינו חל על המקרה הנוכחי והוסיפה כי "הבאת ההסכם לאישור הכנסת היא זו שהולמת, את התכליות שביסוד דיני הבחירות אך אין מניעה בחלופה שהיא החלטת ממשלה".

תגובות במערכת הפוליטית להחלטת בגץ

חבר הכנסת שמחה רוטמן תקף את החלטת בג"צ, בפוסט שהעלה בטוויטר כתב רוטמן: "בג"ץ דחה את העתירות בלי נימוקים. למי שהיה ספק, מפלגת בג"ץ כבר הודיעה מי יושב איתה בקואליציה". גם איתמר בן גביר, שהיה אחד העותרים הגיב בראיון לגלי צה"ל: "חייב לומר שלא הופתעתי, אבל משפטית זה צעד לא צודק. כשהימין היה בממשלת מעבר, בית המשפט לא אפשר למנות ראש מועצה דתי בקרית אונו. בוודאי שאפעל לביטול ההסכם הזה".

מארגון לביא שעתר כנגד ההסכם נמסר: להבנתנו פסק הדין שגוי, ומאפשר ללא הצדקה לממשלת מעבר ברגעים האחרונים לכהונתה להביא על ישראל הסכם כניעה לחיזבאללה המסכן את ביטחון ישראל

יושב ראש 'הציונות הדתית' בצלאל סמוטריץ' הגיב: "אז בג"ץ שלא איפשר לנתניהו לקדם את מתווה הגז בלי הכנסת כי "הכנסת אינה להקת מעודדות" מאפשר ללפיד לוותר על שטח טריטוריאלי ונכסים כלכליים משמעותיים לחיזבאללה בתקופת בחירות ולהפוך את הכנסת ללהקת מעודדות. תודה לשופטי בג"ץ שעוזרים לנו להוכיח את החשיבות הקריטית בקידום תכנית חוק וצדק שלנו". מצד שני היו גם כאלה שבירכו על ההחלטה, שרת האנרגיה קארין אלהרר כתבה: "מברכת על החלטת שופטי בג״צ. ממשיכים עם ההסכם החשוב לבטחון, לאנרגיה ולכלכלת ישראל".