זקנים, צעירים, נכי צה"ל והלומי קרב: נשיא המדינה הכריז על מדיניות חנינות רחבה

לקראת שנת ה-75 למדינת ישראל, יצחק הרצוג הציג מדיניות חנינה רחבה שתאפשר להעניק הזדמנות שנייה לאנשים שהורשעו | "חברה אנושית ויהודית נמדדת ביכולתה לחוס גם על האנשים שפגעו בערכיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/10/22 18:17 ז בתשרי התשפג

זקנים, צעירים, נכי צה"ל והלומי קרב: נשיא המדינה הכריז על מדיניות חנינות רחבה
הרצוג מכריז על מדיניות החנינה, צילום: קובי גדעון, לע"מ

בשיאם של עשרת ימי תשובה ולקראת חגיגות 75 שנות עצמאות למדינת ישראל, נשיא המדינה יצחק הרצוג בשיתוף שר המשפטים גדעון סער ומחלקת חנינות במשרד המשפטים, הכריז היום בכנס בנושא חנינות שנערך בבית הנשיא על מדיניות חנינות מיוחדת. המדיניות תחול לגבי בקשות החנינה שיוגשו עד לתום שנת ה-75.

השימוש בסמכות החנינה יהיה רחב מן הרגיל

במסגרת המדיניות האמורה לקראת שנת ה-75 למדינה, השימוש בסמכות החנינה יהיה רחב מן הרגיל. יינתן בו משקל מיוחד לנסיבות אישיות ומשפחתיות, ולתהליכי שיקום ביחס למבקשי חנינה בני 75 ומעלה, בגירים - צעירים שנדונו בפלילים בהיותם קטינים ועלו על דרך הישר, ונכי צה"ל ומערכות הביטחון, ובכללם הלומי קרב ומי שתרם תרומה ייחודית לביטחון המדינה.

יודגש כי מדובר במדיניות כללית, לאורה יפעיל נשיא המדינה את שיקול הדעת שלו בבואו לדון בבקשות חנינה. החלטת הנשיא תינתן לאחר שקילת כל בקשת חנינה שתוגש לגופה, על בסיס נסיבותיה, זאת, לאחר קבלת חוות דעת של כל הגורמים המוסמכים.

אנו נחשפים למקרים אנושיים קשים בהם יש מקום לגלות בהם רחמים ולחון את אותו אדם

בנאומו אמר נשיא המדינה: "לרגל תאריך ייחודי ומרגש: חגיגות 75 שנות עצמאות למדינת ישראל, אני מכריז על מדיניות חנינות מיוחדת. במסגרת המדיניות, השימוש בסמכות החנינה יהיה רחב מן הרגיל ובמסגרתה: יינתן משקל מיוחד לנסיבות אישיות ומשפחתיות ותהליכי שיקום של מבקשי חנינה בני 75 ומעלה - אוכלוסייה שהייתה שותפה לעיצוב פניה של המדינה; וכן של בגירים צעירים – דור העתיד שלנו, שביצעו עבירות פליליות בהיותם קטינים, עשו תיקון, עלו על דרך הישר ומנהלים אורח חיים נורמטיבי ותורם לחברה".

שר המשפטים גדעון סער: "ישנה שותפות אמיצה ביני לבין נשיא המדינה, וגם הסתכלותנו על הנושא דומה מאוד. גם בשלב הזה, לאחר שהועמד אדם לדין פלילי, הוסרה ממנו חזקת החפות, והוא החל בריצוי עונשו – יש מקום לגילויי חמלה מצדנו כחברה. לא אחת, אנו נחשפים למקרים אנושיים קשים, אשר לעמדתי ולעמדת נשיא המדינה – יש מקום לגלות בהם רחמים ולחון את אותו אדם. חברה אנושית, ולטעמי במידה רבה חברה יהודית, נמדדת ביכולתה לחוס גם על האנשים שפגעו בערכיה המוגנים, וביסודותיה הערכיים. אני חושב שמוטב לדעת לגלות מעט גמישות, הכלה ואמפטיה. עלינו לדעת לעשות זאת, גם כשמדובר באנשים שפעלו בניגוד לדין, וביצעו עבירה פלילית. בעיני חמלה ורחמים – מעידים על חוסנה וחוזקה של החברה".