עיתונאי הארץ נגד הרשעת בן אוליאל: "לא היה מדבר בלי העינויים"

בעקבות דחיית ערערו של עמירם בן אוליאל שהורשע ברצח שלושת בני משפחת דוואבשה מהכפר דומא בשומרון ב-2015, יהושע בריינר יוצא נגד החלטת בית המשפט: "אפשר לגלגל עיניים אבל אי אפשר להתנגד לעינויים בחקירות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/09/22 12:07 ה באלול התשפב

עיתונאי הארץ נגד הרשעת בן אוליאל: "לא היה מדבר בלי העינויים"
הפגנה נגד העינויים בתיק דומא, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

בית המשפט העליון בראשות השופט יצחק עמית, השופט יוסף אלרון והשופט שאול שוחט, דחה הבוקר (ה') את הערעור של עמירם בן אוליאל שהורשע ברצח סעד, ריהאם ועלי דוואבשה בפיגוע בדומא לפני כ-7 שנים. הוא יישאר בכלא וימשיך לרצות שלושה מאסרי עולם ועוד עשרים שנות מאסר. עיתונאי 'הארץ', יהושע בריינר, יצא נגד החלטת בית המשפט העליון וטען כי כי אוליאל לא היה מורשע אילולא העינויים של השב"כ.

בעמוד הטוויטר שלו, כתב בריינר כי "פסק הדין של העליון על עמירם בן אוליאל קשה לי. בן אוליאל לא היה מדבר אלמלא העינויים שעבר. חוקר השב"כ שעינה אותו לקח חלק בשיחזור שהיה הבסיס להודאתו והרשעתו ומכך השופטים התעלמו. אפשר לגלגל עיניים אבל אי אפשר להתנגד לעינויים בחקירות כדי להוציא הודאות ולהסכים לקבל אותם כשנוח פוליטית".

הוועד נגד עינויים: היד שמונפת היום כלפי אחד, תונף מחר כלפי השני

הוועד נגד עינויים הגיבה להחלטת בית המשפט ואמרה כי "החלטת העליון מהבוקר להותיר אדם בכלא על סמך הודאה שנגבתה בעינויים, היא ליקוי מאורות של ממש. למרות חומרת המעשים בהם מואשם ולאסון הכבד שנגרם למשפחת דוואבשה, ראוי היה שביהמ״ש היה נותן משקל מכריע לעובדה שבטרם הודה, הופעלו כלפי בן-אוליאל שיטות חקירה הכרוכות בעינויים קשים וממושכים".

עוד הוסיפה ואמרה כי "כבר ידוע לכל שחקירות בעינויים מביאות לא פעם להודאות שווא של נחקרים במעשים שלא ביצעו. הגיעה העת שבישראל יחוקק חוק נגד עינויים ושבכל חקירת שב״כ ייעשה תיעוד מצולם, לוודא שבמסגרתו לא נעשים מעשים פסולים המביאים להשפלתם ועינויים של הנחקרים, ולאיבוד צלם האנוש שלנו כחברה".

בית המשפט העליון

בית המשפט העליון צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

השופטים: משפחה שלמה הישנה במיטתה, מצאה עצמה באישון הלילה במלכודת מוות

בפסק הדין נכתב: "מעשי המערער כמתואר מזעזעים ומעוררי חלחלה, חומרתם מדברת בעד עצמה, ונראה שכל מילת גנאי לא תשקף את גודל הזוועה שבהם. מעשים אלו אף סותרים ומנוגדים לכל ערכי המוסר והתרבות היהודית, המחנכת לסבלנות ולסובלנות. שנאת בני דתות אחרות, כמו גם גזענות לשמה, אינה מדרכה של היהדות".

עוד הוסיפו וכתבו כי "לדברי המערער, הוא יצא לנקום את רציחתו של מלאכי רוזנפלד ז"ל. נקמתו המתועבת הייתה "נקמת דם". דמם של בני משפחת דוואבשה החפים מפשע – ההורים, סעד ורהאם, ותינוקם בן השנה וחצי, עלי דוואבשה ז"ל, אשר נשרף למוות במיטתו. איזו מין נקמה נפשעת היא זו? משפחה שלמה הישנה במיטתה, מצאה עצמה באישון הלילה במלכודת מוות של המערער אשר יצא למסע נקם לרצח ערבים באשר הם ערבים. את זאת, אין הדעת יכולה להכיל ולסבול".

עמירם בן אוליאל ואשתו

עמירם בן אוליאל ואשתו צילום: TOMER APPELBAUM/HAARETZ

עמירם בן אוליאל, שהורשע ברצח שלושה מבני משפחת דוואבשה בכפר דומא בשנת 2015, הגיש באוקטובור האחרון ערעור על גזר דינו לבית המשפט העליון. שלושה מאסרי עולם ועוד עשרים שנה נגזרו על עמירם בן אוליאל, הנאשם המרכזי בפרשת דומא.

בן אוליאל הורשע ברצח שלושת בני משפחת דוואבשה מהכפר דומא בשומרון לפני כחמש שנים, ובית המשפט קבע כי הוא זה שהשליך את בקבוק התבערה לביתם וגרם למותם בשריפה. בנוסף למאסרי העולם, על בן אוליאל נגזרו עשרים שנות מאסר בגין פציעת הילד היחיד שניצל באירוע, אחמד, והצתת בית נוסף. בן אוליאל גם יפצה את אחמד ואת בעל הבית הנוסף בסכום של 258 אלף שקלים כל אחד. הוא מרצה את עונשו בכלא אשל בדרום הארץ.