פסח שני: כל מה שרציתם לדעת על החג התנ"כי העתיק

חודש בדיוק אחרי חג הפסח, מגיעה הזדמנות נוספת עבור כל מי שלא יכול היה להקריב קורבן פסח. מה ההלכות המשותפות לחג הראשון והשני? ומה מברכים על מצה? | כל הפרטים

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/05/22 09:59 יד באייר התשפב

פסח שני: כל מה שרציתם לדעת על החג התנ"כי העתיק
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

חודש בדיוק עבר מאז ישבנו סביב שולחן הסדר, והבוקר (א'), י"ד באייר, מצוין פסח שני שניתן כהזדמנות להקריב קורבן פסח עבור כל מי שלא יכול היה להקריב עקב טומאה. התאריך מגיע חודש בדיוק אחרי החג הראשון, כדי לאפשר לאדם הטמא פרק זמן ארוך מספיק כדי להיטהר. 

בשניה השנייה ליציאת מצרים התלוננו מספר אנשים טמאים בפני משה על רצונם להקריב את קורבן הפסח, "וַיְהִי אֲנָשִׁים אֲשֶׁר הָיוּ טְמֵאִים לְנֶפֶשׁ אָדָם וְלֹא יָכְלוּ לַעֲשֹׂת הַפֶּסַח בַּיּוֹם הַהוּא, וַיִּקְרְבוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וְלִפְנֵי אַהֲרֹן בַּיּוֹם הַהוּא. וַיֹּאמְרוּ הָאֲנָשִׁים הָהֵמָּה אֵלָיו: אֲנַחְנוּ טְמֵאִים לְנֶפֶשׁ אָדָם, לָמָּה נִגָּרַע לְבִלְתִּי הַקְרִיב אֶת קָרְבַּן ה' בְּמֹעֲדוֹ בְּתוֹך בְּנֵי יִשְׂרָאֵל?"

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: אִישׁ אִישׁ כִּי יִהְיֶה טָמֵא לָנֶפֶשׁ אוֹ בְדֶרֶךְ רְחֹקָה לָכֶם אוֹ לְדֹרֹתֵיכֶם וְעָשָׂה פֶסַח לַה'. בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם בֵּין הָעַרְבַּיִם יַעֲשׂוּ אֹתוֹ, עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ. לֹא יַשְׁאִירוּ מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר וְעֶצֶם לֹא יִשְׁבְּרוּ בוֹ, כְּכָל חֻקַּת הַפֶּסַח יַעֲשׂוּ אֹתוֹ". 

ההלכות המשותפות לפסח ראשון ופסח שני

את שבעת ימי הפסח שצוינו בביעור חמץ ואכילת מצה, עשו גם הטמאים בפסח הראשון. פסח שני הוא רק השלמה של הקרבת קרבן הפסח ואכילתו בלילה אצל מי שלא הקריב ב-י"ד ניסן. לכן בפסח שני אין איסור חמץ ולא חובת שביתה.

אכילת מצה בפסח שני 

יש הנוהגים לאכול מצה בפסח שני, זכר לאותו חג עתיק שכבר לא קיים בימינו. אשכנזים מקפידים ליטול ידיים ולברך המוציא וברכת המזון על אכילת מצה, ואילו בני עדות המזרח נוהגים לברך ברכת מזונות ומעין שלוש על אכילת מצה.