מגבילים את ההגבלות למרות העלייה בתחלואה, בכנסת הגבילו את חובת המסכות בשטח פתוח

חרף נתוני התחלואה הקשים, בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת הגבילו את חובת המסכות בשטחים פתוחים לעוד חודש אחד בלבד. "אין שום נתון שמראה שההגבלה הזאת תקטין את שיעור ההדבקות" | במכון הביולוגי בנס ציונה ממשיכים לחפש משתתפים לחיסון הישראלי

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 11/08/21 12:30 ג באלול התשפא

למרות העלייה בתחלואה, בכנסת הגבילו את חובת המסכות בשטח פתוח
מסכות בשטח פתוח , צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בצל העלייה המשמעותית בתחלואה, ובמיוחד התחלואה הקשה, וועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת מגבילה את חובת עטית מסיכות בהתקהלות בשטח פתוח לחודש בלבד.  לאחר דיונים בנושא, קבעה הוועדה בראשות ראשות חברת הכנסת אפרת רייטן מרום ממפלגת העבודה כי תוקפו של צו משרד הבריאות, המחייב עטית מסיכה בהתקהלויות של מעל 100 איש בשטח פתוח וכן בידוד למחוסן או מחלים שנמצא במגע סמוך לחולה קורונה קטין או חסר ישע, יוגבל עד ה-12 בספטמבר בלבד. 

"רוב התחלואה הקשה היא עדיין אצל לא מחוסנים ומה שהפך להיות הגורם המניע הוא איך חומקים מסגר. הממשלה מטילה עוד ועוד מגבלות והכל סביב המטרה הזו, אבל עולות מזה כל מיני שאלות", אמרה רייטן מרום, "נוסח הצו הזה מבהיר את אי ההבנה ואת הביקורת הציבורית שנשמעת כי אין שום נתון שמראה שההגבלה הזאת תקטין את שיעור ההדבקות. לדוגמא – לא מוגדרים פרמטרים ברורים להתקהלות בשטח פתוח. מה קורה אם בתחנת אוטובוס עומדים 100 איש, או לחילופין באצטדיון כדורגל שלם מפוזרים 100 אנשים? האם זו התקהלות? וגם אם כן, למה 100 מחוסנים שנכנסים למתחם המותנה בהצגת תו ירוק ובו כן יש אפשרות לשמור מרחק צריכים לעטות מסיכה?"

אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה בתגובה: "קשה להגדיר את זה כי במקום כמו מסיבה פתוחה בפארק אין לנו סדרן שבודק את מידת המרחק בין האנשים ואם אין לנו איך להבטיח שמירה על מרחק אישי זה לא ניתן ליישום בפועל. חובת עטית מסכה לא מטילה שום הגבלה על המשק, היא אמנם לא נוחה ברמת הפרט אבל זו הגבלה קלה ומידתית".

לאחר הערכת גורמים במשרד הבריאות על סגר הצפוי בחגי תשרי, אמר שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בראיון לבן כספית וינון מגל כי "אני הייתי בין אלה שסברו שנכון להתחיל את הסגר באוגוסט ולא בספטמבר, ממספר סיבות. לא מיד, אבל עוד שבוע אם הנתונים ימשיכו לעלות. אלקין ציין כי "אני יושב בקבינט הקורונה שיתכנס הערב ומתכנס לעיתים קרובות, בו יושבים אנשי משרד הבריאות אומרים את דעתם, לא זכור לי שהיו הרבה הצעות של מומחים שלא אושרו".

בתוך כך, במכון הביולוגי בנס ציונה ממשיכים לחפש מתנדבים נוספים שיקחו חלק בחיסון הישראלי. 
בית החולים הדסה, העובד בשיתוף פעולה עם המכון, מחפש 100 מתנדבים שיוכלו להשתתף בניסוי, אולם התנאים במציאות של ימינו עלולים להיות מאתגרים מעט: לניסוי הישראלי מחפשים מי שמעולם לא התחסן או חלה בקורונה, ומסכים להגיע ולהתחסן במנה הישראלית. 

מי שעונה לקריטריונים ויהיה מוכן להשתתף במחקר יעבור תחקור טלפוני ראשוני ולאחר מכן בדיקת סקירה שתבדוק האם הם מתאימים להשתתף בניסוי. אדם שימצא מתאים יעבור 2 חיסונים בהפרש של 28 ימים ולאחר מכן יצטרך להגיע במשך השנה עוד 12 פעמים לביקורת של כחצי שעה, כאשר על כל הגעה לביקורת יקבל המתנדב בניסוי 500 ₪

פרופ' יוסי קרקו מנהל המרכז למחקרים קליניים בהדסה: "אנחנו מחפשים אנשים שיש להם עניין לעזור לפתח את המחקר ואת החיסון הישראלי. מתוך מגמה שיהיה למדינת ישראל חיסון תוצרת כחול לבן ולא להיות תלוי באף אחד אחר".