בעקבות אסון מירון: המשטרה נערכת למנוע צפיפות ועימותים בריקוד הדגלים

התהלוכה לכבוד יום ירושלים שתתקיים בשבוע הבא, מציפה את החשש מהתלקחות האווירה הטעונה במזרח העיר, אך גם את הדאגה מחזרת התמונות הקשות מציון הרשב"י | איזה שינויים מבטיחים בארגון שאחראי על האירוע? וממה צריך לדאוג יותר?

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 05/05/21 20:19 כג באייר התשפא

בעקבות אסון מירון: המשטרה נערכת למנוע צפיפות ועימותים בריקוד הדגלים
ריקוד דגלים. ארכיון, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

בעוד כשבוע צפויה להתקיים התהלוכה לרגל יום ירושלים, הידועה בכינוי - ריקוד דגלים. האירוע המסורתי, המזוהה עם הציבור הדתי לאומי, מתקיים מדי שנה בהשתתפות עשרות אלפי בני נוער מאולפנות וישיבות תיכוניות מכל רחבי הארץ, שיוצאים בתהלוכת שירים וריקודים מגן העצמאות ועד לכותל המערבי. 

האסון במירון שהתרחש ביום חמישי האחרון, וגבה את חייהם של 45 ישראלים, והעימותים האלימים שהתרחשו בבירה בשבועות האחרונים, הציפו את נושא הביטחון, הבטיחות והארגון באירועים גדולים.

שורת המחדלים שהתגלתה סביב ההילולה בציון הרשב"י, ולא טופלה למרות ההתראות הרבות, העלתה בעיקר את נושא הבטיחות, ובעיקר את תרבות ה"סמוך", ו-"יהיה בסדר", לראש סדר היום. ימים ספורים טרם הגעתם של עשרות אלפי נערים ונערות לירושלים, מערכת 'חדשות כיפה' פנתה לגורמים השונים כדי לברר האם הופקו הלקחים שימנעו את האסון הבא. 

השנה, יום ירושלים נחגג במקביל לחודש הרמדאן, כשברקע, התגברות העימותים ואירועי האלימות במזרח ירושלים והתקיפות כלפי יהודים. סרטוני הטיקטוק בהם נראים צעירים ערבים מכים אזרחים בעלי חזות חרדית ודתית יחד עם צעדת ארגון הימין הקיצוני להב"ה בירושלים לפני שבועיים, רק הלהיטו את הרוחות, דבר אשר מעמיד בסכנה את משתתפי צעדת ריקוד הדגלים, שאמורה בחלקה לעבור דרך השער שכם והרובע המוסלמי - אזור רווי עימותים אלימים, אשר נמצא במתיחות גבוהה עקב האירועים האחרונים. 

משטרת ישראל עדכנה כי תתכנס להערכת מצב מיוחדת כהכנה לאירועי יום ירושלים, רק בשבוע הבא ובסמוך לקיום הצעדה, אך בעקבות שאילתות שהוגשו על ידי 'חדשות כיפה', נמסר כי, "משטרת ישראל נערכת לאירועי יום ירושלים בהיערכות מיוחדת". גורם בכיר במשטרת ירושלים עדכן, כי השנה וביחס לשנים הקודמות, תגבור הכוחות עומד על הפרק, זאת כדי להימנע מהמראות הקשים שראינו בסוף השבוע האחרון בפרט ובשבועות האחרונים בכלל. 

יעקב נוביק, חבר עמותת "עם כלביא", המנהלת בשנים האחרונות את תהלוכת ריקוד הדגלים, בחר שלא להתייחס לחשש להתלקחות נוספת בבירה, או לסכנה למשתתפים בעקבות המעבר של ריקוד הדגלים ברובע המוסלמי, והחיכוך עם התושבים המקומיים: "זאת לא הפעם ראשונה שריקוד הדגלים והרמדאן יוצאים יחד, המשטרה נערכת לזה. לא אנחנו. השנה פחות אנשים יעברו דרך שער שכם כי המשטרה תגביל את מספר האנשים בכותל".

"מי שאחראי על הבטיחות זאת המשטרה, לא המארגנים. אנחנו בקשר איתה וממלאים אחר ההוראות וההגבלות שהיא דורשת מאיתנו. זה כל הסיפור. מדברים על 17 אלף אנשים ברחבת הכותל. נמצא דרכים להפעיל את מי שיישאר מחוץ לעיר העתיקה, יכול להיות שיהיו מסכים בנקודות מסוימות, ויכול להיות שבמשך הערב, אנשים יבואו וילכו, ואז מי שבחוץ יוכל להיכנס". נוביק מדגיש כי, "המשטרה אחראית על הדברים האלה, ויש היערכות לכך שיגיעו לכותל עד מספר מסוים של אנשים - לא כל הצועדים יגיעו לכותל". 

התפרעויות במזרח ירושלים. ארכיון

התפרעויות במזרח ירושלים. ארכיוןצילום: Jamal Awad/Flash90

נוביק מסכים שהדגש בריקוד דגלים הוא בעיקר ביטחוני, וזאת בשל מסלולו והחיכוך עם התושבים הערבים באזור העיר העתיקה. "יש יותר בעיות ביטחוניות בעיר העתיקה, מאשר בעיות צפיפות. כלל לא היו בעיות של צפיפות בשנים האחרונות, למרות שהאירוע גדל", הוא אומר ומציין: "אנחנו נערכים להפעיל את הציבור מחוץ לעיר העתיקה, כי לא כולם יוכלו להיכנס פנימה". 

"בעקבות דרישת המשטרה - השנה תהיה הגבלה"

חבר עמותת "עם כלביא" מבקש לחדד כי יש שוני גדול בין האסון במירון, ובין הישנות מקרה כזה ביום שני הבא. "אין מאות אלפי בני נוער, זה אירוע שהמקסימום שלו היה אולי קרוב ל-100 אלף. זה אירוע הרבה יותר קטן ממירון"

לא מטריד אותך העומס בריקוד דגלים?

"זה לא מטריד אותי, זה אירוע שמתקיים כבר 30 שנה, ולא היו בעיות".

גם במירון לא היו בעיות לפני האסון.

"במירון היו בעיות, כל מי שהיה שם מכיר את הבעיות", מסביר נוביק את ההבדל, ומבהיר כי, "היו שנים, שברובע היהודי, ובירידה משם לכותל היה דוחק, אז הוצאנו אותם ושינינו את המסלול. זה פותר את בעיית הצפיפות. הצעדה לא מתנהלת כדבוקה אחת, זאת אחת המסקנות שהסקנו. האזור מפוזר, כשבכותל עצמו יש צפיפות מסוימת. השנה גם תהיה הגבלה, כאמור בגלל דרישה של המשטרה ובעקבות האירוע במירון". 

"השנה פחות אנשים יעברו דרך שער שכם, כי המשטרה תגביל את מספר האנשים בכותל"

אחת הטענות שנשמעו בעקבות האסון בהר מירון, היא שלא ברור מי האחראי לאירוע, זאת בעקבות ריבוי הארגונים והגופים במקום. נוביק מדגיש כי, "יש אחראי בטיחות בנקודות שונות, יש מהנדס של רחבת הכותל של הקרן למורשת הכותל ויש גם מהנדס של הבמות שלנו. בריקוד דגלים אף פעם לא היו בעיות קשות של צפיפות שמגיעות לסכנת נפשות, במירון יש כל שנה את הבעיות האלה, כל מי שהיה שם יודע את זה, יש שם דוחק עצום". 

האסון במירון

האסון במירוןצילום: David Cohen/Flash90

גם בריקוד דגלים יש רגעים של צפיפות.

"זה עניין של הזרימה, אז ברור שכשאנשים נכנסים דרך שער שכם אז בכניסה לכותל שיותר צרה, יש לחץ מסוים, אבל זה לא מצב של פיקוח נפש שאנשים לא יכולים לנשום. יהיו הגבלות השנה, להכניס 17 אלף אנשים לרחבת הכותל - אין בזה שום סכנה". 

הציבור יכול להיות רגוע?

"אני חושב שכן", אומר נוביק.