ישראל לבית הדין בהאג: לא מכירים בסמכותכם לפתוח בחקירה

כחודש לאחר ההחלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל, בגין פשעי מלחמה, גיבשו ראש הממשלה ומספר בכירים את המדיניות לקראת החקירה והודיעו לבית הדין הבין לאומי בהאג: אין לכם סמכות לחקור בעניין זה

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/04/21 15:58 כו בניסן התשפא

ישראל לבית הדין בהאג: לא מכירים בסמכותכם לפתוח בחקירה
בית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: shutterstock

לפני כחודש הודיעה התביעה בבית הדין הבינלאומי בהאג כי תפתח בחקירת פשעי מלחמה שלכאורה בוצעו ברצועת עזה וביהודה ושומרון. היום (ה') הסתיים הדיון אצל ראש הממשלה בנוגע להתייחסות לחקירה, בנוכחות השרים גנץ, גלנט ושטייניץ, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ראש המל"ל מאיר בן שבת והפרקליט הצבאי שרון אפק. התגובה שהוסכמה לאחר 2 דיונים ונמסרה לבית הדין בהאג היא כי ישראל אינה מכירה בסמכותם לפתוח בחקירה. 

הבכירים החליטו לאמץ את המלצות הצוות הבין-משרדי שבראשות המל"ל, שהמליץ לא לשתף פעולה עם בית הדין הבינלאומי, אך לא להשאיר את מכתב התובעת ללא מענה אלא להשיב ולהבהיר כי בית הדין פועל בהיעדר סמכות. כמו כן יובהר כי ישראל היא מדינת חוק שיודעת לחקור את עצמה.

במכתב יצוין כי בנוסף לכך שישראל דוחה לחלוטין את הטענה שישראל מבצעת פשעי מלחמה, ישראל שבה ומבהירה את עמדתה החד-משמעית לפיה אין לבית הדין בהאג סמכות לפתוח בחקירה נגדה. 

עמדה זו הובהרה לבית הדין גם על ידי מדינות מרכזיות ומומחים בעלי שם עולמי בדין הבינלאומי. התערבותו הפסולה של בית הדין חסרת כל בסיס משפטי ומנוגדת למטרות שלשמן הוא הוקם. מדינת ישראל מחויבת לשלטון החוק ותמשיך לחקור כל האשמה נגדה בלי קשר למקורה, והיא מצפה מבית הדין להימנע מהפרת סמכותה וריבונותה.

בהודעת התובעת מהחודש שעבר נמסר כי החקירה תעסוק באירועים שהתרחשו בשטחים אלה ובמזרח ירושלים החל מה-13 ביוני 2014, יום לאחר חטיפת שלושת הנערים ושבועות ספורים לפני מבצע "צוק איתן", תכלול גם את אירועי צעדות השיבה בגבול רצועת עזה במהלך 2018. 

לפני כחודשיים, החליט בית הדין בהאג לתת אור ירוק לתובעת הראשית של בית הדין פאטו בנסודה לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל וארגון הטרור חמאס בגין פשעי מלחמה שלכאורה בוצעו. וכעת החליטה התובעת לפתוח באופן רשמי בחקירה. 

בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה שנערך אתמול (ד'), התייחס ראש הממשלה נתניהו לחקירה הפלילית בבית הדין בהאג: "בית דין זה מבקש לחקור את ישראל בטענה ההזויה שחיילנו ומפקדנו שאין מוסריים מהן, בצעו כביכול פשעי מלחמה בעת שהם נלחמים בארגוני טרור אכזריים בזמן שהם מבצעים יום יום פשעי מלחמה. דווקא אותנו מגנים, איזה אבסורד. איזו צביעות".

"בית הדין בהאג הוקם בהשראת בית הדין בנירנברג ששפט פושעים נאצים, אבל בין נירנברג להאג קרה היפוך. גוף שהוקם להגן על זכויות אדם, הפך לגוף שרומס את זכויות האדם. אבל לא רק התנהלותם עברה היפוך, גם אנחנו עברנו היפוך. מחולשה בגלות לעוצמה במולדת", קבע נתניהו.