מחקר: החיסון פחות יעיל נגד המוטציה הדרום אפריקאית

מחקר מאוניברסיטת בן גוריון: מנת החיסון הראשונה הקפיצה את רמת ההגנה מפני הדבקה בזן הבריטי פי 6 מאשר אצל מחלימים. "ראינו ירידה פי שבע ביכולתו של חיסון פייזר לעכב זיהום על ידי הנגיף הדרום אפריקני של הנגיף", אמר פרופסור רן טאובה

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 22/03/21 19:21 ט בניסן התשפא

מחקר: החיסון פחות יעיל נגד המוטציה הדרום אפריקאית
חיסוני פייזר, צילום: shutterstock

המחקר שפורסם היום (ב') בכתב העת המדעי Cell Host & Microbe בוצע על ידי מדענים מאוניברסיטת בן-גוריון שבנגב. המחקר אישש את הטענה כי חיסון פייזר עד כה יעיל בכ- 95% או יותר בכל שלוש הקטגוריות, לפחות כנגד הזן המקורי של הנגיף והמוטציה הבריטית. 

בנוסף יעילות החיסון נגד קורונה של חברת התרופות "פייזר" פחותה פי 7 פחות נגד המוטציה הדרום אפריקנית מאשר נגד הנגיף המקורי או המוטציה הבריטית. בנוסף הם גילו כי יכולתו של המוטציה הדרום אפריקאית להתפשט דומה לזו של הבריטית. 

"ראינו ירידה פי שבע ביכולתו של חיסון פייזר לעכב זיהום על ידי הנגיף הדרום אפריקני של הנגיף", אמר פרופסור רן טאובה מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה באוניברסיטת בן גוריון בפקולטה למדעי הבריאות.

הממצאים הצביעו על כך שהחיסון מספק רמות הגנה גבוהות פי 11 מרמות ההגנה שנצפו בקרב מחלימים שלא חוסנו. נתוני המחקר נאספו ממחלימים, וגם ממחוסנים שקיבלו לפחות מנת חיסון אחת של "פייזר". דגימות הדם נלקחו 21 יום לאחר מתן המנה הראשונה של החיסון, או כעשרה ימים לאחר קבלת המנה השנייה.

החוקרים מצאו גם כי מנת החיסון הראשונה הקפיצה את רמת ההגנה מפני הדבקה בזן הבריטי פי 6 מאשר אצל מחלימים, ומנת החיסון השנייה הביאה לעלייה נוספת של פי 2 ביכולת יעילות כנגד הנגיף.