משבר הקורונה הוביל לירידה חדה ברמת החיים בישראל | דוח העוני

בעקבות משבר הקורונה, דוח העוני של ביטוח לאומי, מצביע על ירידה ברמת החיים בשיעור הגבוה ביותר ב-19 השנים האחרונות. שר הביטחון תקף: "תוצאה של החלטת ראש ממשלה ושר אוצר לתחמן את הציבור ממניעים פוליטיים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 21/01/21 19:23 ח בשבט התשפא

משבר הקורונה הוביל לירידה חדה ברמת החיים בישראל | דוח העוני
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הביטוח הלאומי פרסם הערב (ה') דוח מקוצר, של נתוני העוני ואי השוויון בישראל. הדוח פורסם מאוחר מהרגיל בשל עיכוב בהגעת נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מנתוני הדוח השנה עולה כי לצד המשבר הכלכלי-חברתי בשנת הקורונה, גם ב-2019, חלה ירידה בנתונים באין ממשלה מתפקדת בישראל.

על פי הדוח, 1,980,309 ישראלים חיים מתחת לקו העוני, נכון לשנת 2020. מדובר ב-23% מאזרחי ישראל וב- 31.7% מילדי ישראל. במגזר הערבי 702,832 עניים מהם 346,397 ילדים ובמגזר החרדי 500,396 עניים מהם 296,167 ילדים. באוכלוסייה היהודית עומד שיעור העניים על 17.7%. בקרב האנשים העובדים בישראל, שאינם נתמכים רק בקצבאות, שיעור העוני עומד על 18.8%, כמעט כל אדם עובד חמישי. 155,279 אזרחים ותיקים בישראל חיים מתחת לקו העוני.

על פי הדוח, רמת החיים בשנה החולפת, ירדה ב-4.4%. ירידה חדה שלא נרשמה מאז המשבר הכלכלי שליווה את האינתיפאדה השנייה בשנת 2001. הירידה ברמת החיים לפי הביטוח הלאומי שווה לירידה בקו העוני, חציון ההכנסה הפנויה לנפש, ומכיוון שההכנסה ירדה במהלך המשבר, כך בעצם ירד גם קו העוני. ההכנסה של צעירים וגילאי הביניים ירדה בשיעורים המשמעותיים ביותר: 11%-12% כשמדובר בהכנסה הכלכלית, ללא תשלומי העברה ומיסים, וכ-3% בהכנסה הפנויה.

ירידות בהכנסה אפיינו את כלל האוכלוסייה העובדת, שכירים ועצמאים, אך מעניין כי ההכנסה של אוכלוסיות שלא לוקחת חלק בשוק העבודה, המתאפיינות ברמת עוני גבוהה בדרך כלל - עלתה בכ-6% הודות למענקים שניתנו על ידי הממשלה במהלך שנת הקורונה.

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר אמר: "תקופה רגישה זו מחובתי להדגיש שהדו״ח וממצאיו נערכו ע״י עובדי המחקר של הביטוח הלאומי, במקצועיות ובשקיפות. דו״ח העוני נשען על מסד נתונים, המשקף באופן ענייני את המגמות וההשפעות של משבר הקורונה בשנה האחרונה, בהשוואה לשנים עברו. ממצאי הדו״ח מוכיחים את צדקת טענות הביטוח הלאומי בדבר חובת המדינה להגדיל את הקצבאות ולצמצם בכך את הפער הגדול בנינו לבין הניתן בממוצע מדינות ה-OECD".

לאחר פרסום הדוח, תקף שר הביטחון בני גנץ, את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ: "דו"ח העוני שמראה את הירידה הקשה ברמת החיים הוא תוצאה של החלטת ראש ממשלה ושר אוצר לתחמן את הציבור ממניעים פוליטיים במקום לעזור למובטלים ולעסקים כמו במדינית אחרות ולהעביר תקציב עם חמלה, עם רפורמות ומנועי צמיחה".  

גנץ הוסיף: "זו עוד סיבה למה חייבים להחליף את נתניהו ולהקים ממשלה שמורכבת מאנשים ישרים שיעבירו תקציב שייתן לאזרחי ישראל את האופק והסיוע שהם כל כך זקוקים לו בעת הזו, בכדי שאף אחד לא יישאר מאחור".