תכירו: אנשי השנה של גולשי כיפה

תגלית השנה בפוליטיקה, אנשי השנה במוזיקה, בצבא ובמשפט, וגם הפולמוס המגזרי הבולט השנה, והמחאה הכלכלית הבולטת - בואו לגלות מי הם אנשי השנה של גולשי כיפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/09/20 23:24 כח באלול התשפ

תכירו: אנשי השנה של גולשי כיפה
אנשי השנה תש"פ, צילום: סטודיו כיפה

ביקשנו מגולשי כיפה להמליץ מי הם האנשים שעשו, לדעתכם, את השנה האחרונה - תש"פ. בחרנו בקטגוריות תגלית השנה בפוליטיקה, דמות המפתח במאבק בקורונה, סדרת הטלוויזיה המובילה, הדמות הבולטת במוזיקה, במשפט, בכלכלה, בתקשורת, בצבא ובספורט, וכן ביקשנו מכם לבחור את הפולמוס המגזרי הבולט של השנה.

מהבחירות שלכם צמצמנו - לקחנו את האנשים ששמותיהם הומלץ שוב ושוב, אנשים שאנחנו באמת מאמינים שעשו משהו השנה וחזרנו אליכם הגולשים וביקשנו - מי הם אנשי השנה שלכם מבין הנבחרים. ואתם בחרתם. אז אלו אנשי השנה של גולשי כיפה.
שנה טובה

תגלית השנה בפוליטיקה

תגלית השנה בפוליטיקהצילום: סטודיו כיפה

מתן כהנא פרץ לחיינו עם הקמת הימין החדש, לפני קרוב לשנתיים, כאשר הובא למפלגה החדשה כאיש אמונו של נפתלי בנט. מי שתוייג בביטוי המגזרי "שייט בטייסת מטכ"ל", לזכר שירותו הצבאי הענף, נתפס בתחילה בכלי התקשורת וברשתות החברתיות כעוד מאותו הדבר - עוד גנרל שהובא כדי לשחק על החיבה המגזרית לאנשי צבא - אך עם כניסתו לכנסת, אחרי הבחירות של ספטמבר 2019, זכה כהנא במהרה לתדמית חדשה.

פעילותו הפרלמנטרית - המוגבלת אמנם, בשל הקשיים בהקמת הממשלה שנמשכו חודשים ארוכים - והופעותיו בכלי התקשורת השונים, כמו גם עמדותיו הברורות בתחום הכלכלה הליברלית, לצד היותו מזוהה עם הצד המתון מבחינה דתית במגזר, ומנגד יכולתו ליצור קשרי עבודה וחברות עם דמויות מכל הקשת המגזרית - כמו בצלאל סמוטריץ' ואופיר סופר מהאיחוד הלאומי - וממפלגות נוספות. יכולות שבאו לידי ביטוי בין השאר במסע שקיים בחודשים האחרונים לחיזוק שירותי הדת בישראל, בו נפגש עם דמויות מכל קצווי הקשת הדתית והפוליטית - כל אלה הקנו לו את תואר תגלית השנה בפוליטיקה מאת גולשי כיפה.

איש השנה במאבק בקורונה

איש השנה במאבק בקורונהצילום: סטודיו כיפה

נפתלי בנט בפוליטיקה מאז שנת 2012, עת כבש בסערה את ראשות הבית היהודי, אך בשנתיים האחרונות הוא עבר מסלול שפוליטיקאים רבים עשו אותו בעשרות שנים, וגם אז לא תמיד. מהפיצול השנוי במחלוקת של הבית היהודי, דרך התרסקות הימין החדש מתחת לאחוז החסימה, החזרה לירכתי 'ימינה' המתחדשת תוך פינוי הבמה לאיילת שקד וכלה במינוי לשר הביטחון, אותו השיג מהמקום הרביעי במפלגה בת שבעה מנדטים.

משרד הביטחון היה תמיד משאת נפשו של בנט, אך אפילו הוא לא שיער את התפקיד אותו ימלא המשרד, עם התפרצות מגפת הקורונה, במקביל למערכת הבחירות האחרונה. בנט הוביל ממשרד הביטחון, ותוך מאבק סמוי מאחורי הקלעים עם ראש הממשלה מחד ועם צמרת משרד הבריאות מאידך, את העברת סמכויות המאבק בקורונה למשרדו ולפיקוד העורף ולצה"ל.

נפתלי בנט הוא האיש שחתום על הקמת 'מלונות הקורונה' בתחילת התפשטות הנגיף בישראל, ונתפס בקרב חלקים גדולים בציבור כ'מבוגר האחראי' במאבק במגפה. ההליכה לאופוזיציה עם ימינה עשתה לבנט רק טוב, ועם התפרצות הגל השני של הנגיף והכישלון המתמשך והמהדהד של הממשלה בטיפול בו, החזירה את שר הביטחון לשעבר למוקד השיח הציבורי. בנט הפך את המאבק בקורונה לפרויקט אישי. הוא כמעט ולא מתעסק בשום דבר אחר, הקים 'קבינט קורונה אזרחי', הוציא ספר בנושא, ולא מפסיק לאתגר את הממשלה.

איש אינו יודע איך הדברים היו נראים לו היה נשאר בנט במשרד הביטחון, או מקבל את תיק הבריאות בו חפץ, אך הזינוק חסר הפרופורציות בסקרים מוכיח שלפחות כיום, נפתלי בנט נתפס כ"זה שיודע מה לעשות" במאבק בקורונה, ובשל כך בחרו בו גולשי כיפה לאיש השנה במאבק בקורונה.

אנשי השנה בכלכלה

אנשי השנה בכלכלהצילום: סטודיו כיפה

מחאת 'אני שולמן', שאנשיה מכונים גם 'השולמנים', פרצה לחיינו באוקטובר של השנה שעברה, כש'קורונה' עדיין היה סוג של בירה, כקבוצת פייסבוק שאיגדה עסקים קטנים ובינוניים, במטרה לשתף סיפורים וחוויות בין עצמאים במשק, ולנסות להתמודד עם הביורוקרטיה הממשלתית. הקבוצה צברה פופולריות שיא, והגיעה למאות אלפי חברים. מובילי המחאה, אביר קארה ואיציק בנין, שהקימו את הקבוצה, יחד עם חברים נוספים, החלו לקבל במה בתקשורת, ובהדרגה גם לזכות להתעניינות ולחשיפה מצד חברי כנסת, בעיקר מהצד הימני-כלכלי של המפה הפוליטית.

עם פרוץ משבר הקורונה, החמיר מאוד מצבם של העסקים הקטנים והבינוניים בישראל, והמשבר העניק כוח ותנופה נוספת ל'מחאת השולמנים'. אנשיה קיימו הפגנות ברחבי הארץ ונפגשו עם שורה של כלכלנים, פוליטיקאים ארציים ומקומיים ופקידים ממשלתיים רבים, והכל בניסיון לאחד את העסקים הקטנים ולאפשר להם תנאים טובים יותר להצלחה. עוד לפני פרוץ הקורונה, בחודש ינואר האחרון, הקים המוסד לביטוח לאומי צוות לבדיקת זכויות העצמאים, בעקבות מחאת השולמנים.

המשבר הכלכלי עדיין בשיאו, אבל נראה שבזכות ה'שולמנים' מצבם של העסקים הקטנים והבינוניים יהיה יותר טוב - או לפחות חמור פחות - ממה שהיה בלעדיהם.

איש השנה במשפט

איש השנה במשפטצילום: סטודיו כיפה

אמיר אוחנה מונה לתפקיד שר המשפטים בחודש יוני שעבר, לאחר פיטוריה של איילת שקד מהממשלה. על רקע טענות רבות (שנמשכות גם כיום, בתפקידו כשר לביטחון הפנים), שהוא "זרוע של נתניהו" ומונה במטרה לטפל בענייניו המשפטיים. הביקורת לא מנעה מאוחנה לנקוט בשורת צעדים שעוררו עליו את זעם השמאל. זה החל בסיום תפקידה של מנכ"לית המשרד, אמי פלמור, והמשיך בשורת התבטאויות חריגה נגד בכירי הפרקליטות, עם הציטוט הזכור "הפרקליטות שבתוך הפרקליטות". בהמשך חשף במליאת הכנסת, תוך כדי ניצול חסינותו, את התנהלות חוקרי המשטרה בחקירת עד המדינה באחד מתיקי ראש הממשלה נתניהו, ניר חפץ, ובהמשך נתבע בידי חפץ.

אקורד הסיום של אוחנה בתפקיד היה עימות מתמשך עם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על רקע הניסיון שלו למנות מ"מ לפרקליט המדינה, לאחר פרישתו של שי ניצן. המינוי הראשון שלו לתפקיד, אורלי בן ארי, נדחה על ידי מנדלבליט, והמינוי השני, דן אלדד, כיהן בתפקיד תקופה קצרה עד שבג"ץ ביטל גם אותו, ומנדלבליט הודיע כי יכהן בעצמו בתפקיד.

העימותים המתמשכים העלו את קרנו של אוחנה בעיני הציבור הימני, הרואה צורך ב"שידוד מערכות" במערכת המשפט, ומתנגד לכוח רב בידי השופטים. עם כניסתו לתפקיד שר המשפטים אמר אוחנה כי "השופט הוא שופט, לא מורה דרך ולא מחנך הדור". הוא אמנם כיהן פחות משנה במשרד, אך הציבור זוכר לו אמונים, ועמדותיו הביאו את גולשי כיפה לבחור בו לאיש השנה בתחום המשפט.

איש השנה בספורט

איש השנה בספורטצילום: סטודיו כיפה

"לא היה דבר כזה בכדורסל הישראלי", הוא משפט שנשמע רבות בשנים האחרונות בהקשר של דני אבדיה. מי שהיה ה"יהלום שבכתר" של מחלקת הנוער של מכבי תל אביב - מחלקה שכבר גידלה שחקנים מובילים בכדורסל הישראלי, וכבר הוציאה שחקן - עומרי כספי - לליגת ה-NBA - צפוי להיבחר באחד המקומות הראשונים של דראפט ה-NBA הקרוב (אירוע בו בוחרות הקבוצות בליגה הטובה בעולם שחקנים שהגישו מועמדות, ומהווה את שער הכניסה היוקרתי והישיר לליגה).

אבדיה, בנו של זופי (זופר), כדורסלן סרבי שהגיע לישראל בתחילת שנות ה-90, השתקע בארץ ונישא לישראלית, נולד בשנת 2001 בקיבוץ בית זרע. בכיתה ז' החל לשחק במחלקת הנוער של מכבי תל אביב, ולאחר התחלה קשה שלוותה בפציעה, החל להתבלט וסומן כאחד השחקנים המובילים בה. הכישרון בו ניחן, לצד גובהו והאתלטיות שלו, הביאו אותו, לצד המשחקים בקבוצתו, לזימונים למחנות אימון לנוער ברחבי העולם, וכן לנבחרות ישראל השונות. הוא זכה פעמיים ברציפות עם נבחרת העתודה של ישראל באליפות אירופה, ובאליפות השנייה, שהתקיימה בתל אביב בקיץ שעבר, נבחר לשחקן המצטיין של התכנית.

אבדיה יועד לגדולות, ובשנים האחרונות היה ברור שמגמתו היא ליגת ה-NBA. במשחקיה של מכבי תל אביב בשנתיים האחרונות נצפו סקאוטים (מאתרי כשרונות) של רוב קבוצות ה-NBA, שהגיעו לצפות בו משחק לקראת הדראפט הקרוב. הקורונה אמנם גרמה לשיבושים בלוחות הזמנים של הספורט העולמי, והדראפט שאמור היה להתקיים בחודש יולי נדחה לחודש אוקטובר, אך אבדיה עדיין נמצא עמוק בפנקסים של הקבוצות המחזיקות בזכות הבחירה הראשונה, וצפוי להיבחר, על פי ההערכות, באחד המקומות הראשונים, ולקבל חוזה מובטח, ארוך טווח, לליגה הטובה בעולם.

איש השנה בתקשורת

איש השנה בתקשורתצילום: סטודיו כיפה

נדמה שאין עוד עיתונאי בישראל שזוכה לכל כך הרבה תשומת לב כמו פרשן חדשות 12. אחד העיתונאים הבולטים והפופולריים בישראל, שאף זכה בשנה שעברה בתואר העיתונאי המשפיע בישראל, לא מפסיק לייצר סביבו כותרות ובאזז, אם זה בפרסומים שלו עצמו, כמו התחקיר רק מהשבוע שעבר סביב ההתנהלות בפרקליטות, אם זה ביצירת תוכן כמו הסדרה 'ימי בנימין' ששודרה בחורף האחרון וזכתה לתהודה בלתי פוסקת, ואם זה בציוציו בטוויטר, בתביעות דיבה שהוגשו נגדו, או בעימותים באולפן עם שלל מרואיינים, כמו יאיר גולן, רק בשבוע האחרון.

סגל נחשב כבר שנים למייצג הבכיר ביותר של חובשי הכיפות הסרוגות בתקשורת הישראלית, ובשנים האחרונות הוא אינו מהסס להשמיע באופן בולט ובלתי מתפשר את עמדותיו, גם בחשבונותיו האישיים ברשתות החברתיות אך גם מעל מסך חדשות 12. סגל הפך כבר מזמן מעיתונאי מן השורה למושא סיקור, ועל אף הריבוי ההולך וגובר של עיתונאים מהמגזר בתקשורת הכללית והמגזרית, דומה שאף אחד לא מתקרב לרמת הבאזז שהוא מייצר. בין אם מימין ובין אם משמאל, נראה שאי אפשר להישאר אדיש לעמית סגל, וכנראה שהשאלה שתמשיך לרחף סביבו תמיד תהיה: מתי הוא כבר מצטרף לפוליטיקה.

פולמוסים מגזריים

פולמוסים מגזרייםצילום: סטודיו כיפה

מגפת הקורונה הביאה עמה שלל אתגרים בלתי פוסקים, שעמם אנחנו מתמודדים יום יום ושעה שעה. הצורך בריחוק חברתי חודר לכל פרט בחיי היום יום של כולנו, וכל מה שנראה היה רגיל ונורמלי שוב אינו כזה. כמובן שהאתגרים הללו כוללים את ההלכה היהודית, שמבוססת כמעט כולה על חיי הציבור והכלל, או לפחות חיי המשפחה.

לצד שאלות המניינים, הטבילה במקווה והלימוד בישיבות, הפכו הארוחות המשפחתיות, עיקרו של כל חג מחגי ישראל, לבעייתיות מאוד בתקופת הקורונה. לקראת חג הפסח, אז הייתה ישראל בעיצומו של הגל הראשון של הקורונה, והמגפה הייתה עדיין חדשה, מסתורית ומפחידה מאוד, עלתה במלוא חריפותה שאלת קיום ליל הסדר, אותו נהגו בקהילות ישראל לערוך במסגרות משפחתיות מורחבות, לעתים מורחבות מאוד.

כשבועיים לפני ליל הסדר, ערב ראש חודש ניסן, התפרסם פסק הלכה מטעם איגוד חכמי המערב בארץ ישראל', בו חברים רבני ערים ורבנים נוספים, יוצאי ארצות צפון אפריקה, ונאמר בו כי בתנאים מסויימים ניתן לערוך את ליל הסדר, תוך כדי החג, באמצעות תוכנת ה'זום' לצפייה מרחוק.
פסק ההלכה עורר, כצפוי, סערה רבתי, ועד מהרה כמעט כל רב המכבד את עצמו נדרש לסוגייה, והדיונים ההלכתיים הלכו והתלהטו ככל שהתקרב ליל הסדר. הרב שמואל אליהו, ובהמשך רבני 'צהר', יצאו נגד הפסק, ומנגד רבנים רבים תמכו בו, והרב בני לאו אף פרסם קישור לליל הסדר שערך והוקלט מראש, ושודר בערוץ שקט.

בפועל, כמובן, אין בידינו נתונים כמה משפחות אכן "השתמשו" בפסק ההלכה, וקיימו את ליל הסדר באמצעות תוכנת צפייה מרחוק, אבל נראה שהדי הפסק המדובר והשלכותיו יוסיפו ללוות את היהדות עוד שנים רבות.

איש השנה בצבא

איש השנה בצבאצילום: סטודיו כיפה

השנה האחרונה הייתה השנה של תת-אלוף עופר וינטר. מי שהתפרסם בעיקר בשל פקודת המבצע שהפיץ לחייליו, עת שימש כמפקד חטיבת גבעתי, ערב הכניסה לעזה במבצע 'צוק איתן', בו השתמש בביטויים אמוניים מובהקים ועורר סערה תקשורתית, המשיך מאז את הקריירה הצבאית שלו בצל אותה פרשה. בתקופת כהונתו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט נטען שוב ושוב כי איזנקוט מעכב את קידומו של וינטר, שכיהן אז כשנתיים בתפקיד רוחבי (ראש מטה פיקוד מרכז), הרבה מעבר למקובל, בשל עמדותיו והשקפתו הדתית. בהמשך, ולאחר שכבר פורסם כי הוא צפוי לפרוש מצה"ל, מונה וינטר כמעין פיצוי לתפקיד המזכיר הצבאי של שר הביטחון, וכיהן בו תחת השרים אביגדור ליברמן, בנימין נתניהו, נפתלי בנט ובני גנץ.

בכל השנים האחרונות, ועל רקע אותה פרשה, נתפס וינטר, תושב היישוב מצפה נטופה ובוגר המכינה בעלי, למזוהה עם עמדות הציונות הדתית.

לאחר סיום תפקידו של איזנקוט והחלפתו באביב כוכבי, זרח שוב כוכבו של וינטר, והוא מונה למפקד 'עוצבת האש', תפקיד אליו נכנס בחודש יולי האחרון, לפני כחודשיים. וינטר זכה להערכה רבה מצד שרי הביטחון תחתיהם כיהן כמזכיר צבאי, ונראה כי הקריירה הצבאית שלו רחוקה מסיום.

איש השנה במוזיקה

איש השנה במוזיקהצילום: סטודיו כיפה

שיריו של עקיבא תורג'מן, או בשם הבמה שלו - עקיבא, הסתובבו בין תחנות הרדיו הקטנות בשנים האחרונות, אך לא זכו להשמעות רבות. הסינגלים שלו, "לך לך" ו"פשוטים" היו נקודת מפנה שהכניסו אותו דרך הדלת הראשית לתחנות המיינסטרים הגדולות כמו גלגל"צ ורשת ג', כש"אל תעזבי ידיים" התייצב במקום השלישי השנה בהשמעות תחנת הרדיו. בל נשכח את הביצוע המרטיט לשיר הזה, עם ישי ריבו מהופעה בקיסריה. הביצועים לשיר זכו במצטבר ל-10 מיליון השמעות ביוטיוב. 

הזמר והיוצר שגדל בדימונה, למד בישיבה התיכונית 'מקור חיים', וגר כעת עם משפחתו ביפו, הלחין וכתב את אחד השירים האהובים בתקופה האחרונה - "שלמים" שמבוצע על ידי עידן חביב. עקיבא, שמובחן בזכות הקול הנקי, הרגישות בטקסטים שלא מפחדים לגעת בכמיהה לאהבה, ובאזכורים ממקורות יהודים, מועמד לתואר "פריצת השנה" בכל המצעדים השנתיים, ולא נתפלא אם הוא יזכה בכולם.