תכנית חדשה להרחבת לימודי היהדות בבתי הספר

התכנית הרביעית במספר בשנים האחרונות הוכנה על ידי ועדה שהוקמה עוד בימיו של הרב פירון והיא צפויה להכניס את ערכי היהדות כבר מכיתה א'

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 20/04/16 10:59 יב בניסן התשעו

תכנית חדשה להרחבת לימודי היהדות בבתי הספר
shutterstock, צילום: shutterstock

הורחבה תוכנית היהדות בבתי הספר: ועדת המקצוע לתרבות ישראל בראשותו של פרופסור רון מרגולין, תגיש במהלך הימים הקרובים למנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, את התוכנית המחודשת במקצוע תרבות ישראל, שתיקרא "תרבות יהודית וישראלית".

התכנית תרחיב את לימודי היהדות לכיתות א'־ט' ותחליף את תוכנית מורשת ותרבות ישראל הנלמדת כיום מכיתות ה' עד ח', והיא חלק ראשון ממהלך רחב יותר שיוזם שר החינוך, נפתלי בנט, לחיזוק הזהות היהודית, גם מחוץ לבית הספר. יצוין, כי בניגוד לכיתות ג'-ט' שבהן התוכנית היא חובה, תוכנית הלימוד בכיתות א'-ב' איננה חובה והיא נתונה לשיקול דעתו של מנהל בית הספר.

תוכנית הלימודים גובשה בידי ועדה מיוחדת שמונתה עוד בימי שר החינוך הקודם, הרב שי פירון, שסיימה בשבועות האחרונים את עבודתה ואמורה להציגה לציבור בימים הקרובים. בראש הוועדה עמדו פרופ' רון מרגולין מאוניברסיטת תל אביב וצילה מירון אילן, מנהלת אגף מורשת ומפמ"ר מחשבת ישראל. מטרת התוכנית היא לקרב את התלמידים ליהדות כבר מגיל צעיר ובמסגרתה הם ילמדו כבר בבית הספר היסודי פרקי אבות, פרשות שבוע ועל סידור התפילה.

כיום פוגשים לראשונה התלמידים רק בכיתה ו', במסגרת מקצוע מורשת ותרבות ישראל, את פרשת השבוע, את סידור התפילה הם לומדים שנה אחר כך ובכיתה ח' הם מגיעים לפרקי אבות. עתה הם צפויים ללמוד את כל אלה מוקדם הרבה יותר - כבר בכיתות המוקדמות של בית הספר היסודי, כאשר במסגרת התוכנית החדשה גם יתווספו כנראה כמה שעות לימוד.

אך הרפורמה אינה מתמצה בשינוי ובהרחבת תוכנית הלימודים הפורמלית. בימים אלה מגבשים במשרד גם תוכנית חווייתית שתתלווה לתוכנית הלימודים ותכלול סיורים, טיולים ואירועים מיוחדים. נוסף על כך, מתגבשת גם תוכנית לא פורמלית מחוץ לבתי הספר לחיזוק הזהות היהודית והישראלית בקהילה, באמצעות פעילויות של עמותות שונות.

התוכנית כוללת היכרות עם ארון הספרים הישראלי ותתמקד בכמה תחומים: עיסוק ביחיד, המשפחה, הקהילה, מדינת ישראל, העם היהודי בתפוצות והאנושות כולה. במסגרת התוכנית ייחשפו התלמידים לפתגמים, אגדות חז"ל ושירה, לצד היכרות עם דמויות כמו הרמב"ם, אבן גבירול, רחל המשוררת וחיים נחמן ביאליק.

לפי התוכנית, הערך המנחה בכיתות א' יהיה "ואהבת לרעך כמוך", בכיתות ב' ערך הלימוד יהיה כיבוד הורים והערך המשפחה, בכיתות ג' חברות ומנהיגות, בכיתות ד' ערבות הדדית, בכיתות ה' זיקה לארץ ישראל, בכיתות ו' מסורת וחידוש, בכיתות ז' אחריות ומעורבות, בכיתות ח' תיקון עולם ובכיתות ט' ערך החיים, חירות האדם וכבוד האדם.

במסגרת התכנית החדשה, בכיתה ב' מוצע לקיים המחזה של אגדות חז״ל, הפקת ערב מאגדות חז״ל או הכנת קומיקס. בכיתה ה׳ מוצע לבקר באתרי הנצחה וזיכרון, לאתר סמלי מדינה בסביבה הקרובה שלכם וחידון בנושא סמלים. בכיתה ו', ילמדו התלמידים על זיקה לעם ולארץ, אהבת חינם, זיכרון לאומי, ערבות הדדית, זיקה לטבע. בכיתה ז' מוצע שהתלמידים ייצרו דפי פייסבוק לדמויות מופת, לימוד משותף להורים וילדים ועיבוד קולנועי של אגדה. בין דמויות המופת שיילמדו גם הרב עובדיה יוסף וחבר הכנסת הראשונה והשנייה מטעם סיעת ספרדים ועדות מזרח, אליהו אלישר ככל הנראה במטרה להוכיח לאור ביקורת העבר שגם דמויות מופת מזרחיות נלמדות במערכת החינוך.

במשרד החינוך מציינים כי התוכנית נועדה לחשוף את התלמידים "לעולם היהדות רב-הפנים, תוך התאמתו לרלוונטיות של חייהם בתוך ההקשר הישראלי הרחב. התוכנית תעניק ידע נרחב ומעמיק, חוויות עשירות וכלים מגוונים וחדשניים לפיתוח אישיותם וזהותם של התלמידים כיהודים, כישראלים וכבני-אדם. כמו כן, היא תעמיק את יכולתם לקיים דיאלוג קשוב ומכבד בין הזהויות השונות והמגוונות שקיימות בחברה הישראלית".

התכנית החדשה היא אחת בסדרה של תכניות שגובשו בשנים האחרונות כדי לשנות או להרחיב את לימודי המורשת והזהות היהודית כשכל שר חינוך הביא איתו תכנית משלו שבוטלה לאחר מיכן על ידי מחליפו.

ב-2003 הציגה לימור לבנת את התוכנית "מאה המושגים", שעסקה בתחומי יהדות, דמוקרטיה וציונות. התוכנית יושמה בכיתות ז'-ח', ותלמידי כיתות ח' אף נבחנו עליה במיצ"ב. עם כניסתה של יולי תמיר לתפקיד שרת החינוך היא ביטלה את התוכנית של קודמתה בטענה שהיא מבוססת בעיקר על שינון ולא על הבנה, והציגה תוכנית חדשה "תרבות ישראל" שעסקה ביהדות וערכים אוניברסאליים ויושמה גם כן בכיתות ז'-ח'.

השר שהגיע אחריה, גדעון סער, הוציא לפועל את התוכנית "תרבות ישראל ומורשתו", שהורחבה לכיתות ה' ו-ח'. במסגרת התוכנית הוחלט כי התלמידים יחויבו ללמוד באופן מלא את פרשת השבוע בכיתות ו', סידור התפילה בכיתות ז', מסכת אבות שבמשנה בכיתות ח' ו"אלטנוילנד" של הרצל בכיתות ט'. במסגרת התוכנית גם הורחבו ביקורי התלמידים בעיר דוד, חברון ותל שילה והרגיזו את הצד השמאלי של המפה הפוליטית שראתה בביקורים ניסיון לגיבוש זהות ימנית.

שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון, הבהיר גם הוא כי יש צורך בהרחבת התוכנית והזיקה ליהדות. ב-2014 הוקמה ועדה שדנה בנושא, אלא שהממשלה התפרקה, לא הספיקה לסיים את עבודתה, אך המשיכה אותה בשנה האחרונה לאחר כניסתו של נפתלי בנט לתפקיד שר החינוך וכאמור בימים אלו צפויה להגיש באופן סופי את מסקנותיה.