העליון לעיריית תל אביב: לסגור סופרים שפתוחים בשבתות

השופטת מרים נאור קבעה "לחוק יום המנוחה ערכים סוציאליים ודתיים". השופט רובינשטיין הוסיף: "האם יהיה בלתי סביר לרכז קניות ביום שישי, ומי שטרח בערב שבת יאכל בשבת?"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 25/06/13 17:01 יז בתמוז התשעג

העליון לעיריית תל אביב: לסגור סופרים שפתוחים בשבתות
cc-by-יעקב, צילום: cc-by-יעקב

בית המשפט העליון קבע היום (ג‘) כי על עיריית תל אביב לאכוף לאלתר את חוק העזר העירוני האוסר על הפעלת עסקים בשבת. מדובר בעיקר על סניפי רשתות ”טיב טעם“ ו“AM:PM“ שפועלים בשבת בתל אביב, ברוב המוחלט של השכונות.

בית המשפט נתן את ההחלטה במסגרת תשובה לערעור שהגישו בעלי מכולות בתל אביב, שערערו על פסיקת בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב שקבע בשנת 2012 כי העירייה איננה מוכרחת לסגור עסקים הפתוחים בשבת.

"אין ספק שהמשיבות מפרות את חוק העזר", כתבה השופטת מרים נאור, ”משכך, כעקרון, על העירייה לפעול במטרה שבתי עסק אלה יהיו סגורים ביום המנוחה. עניין זה אינו נובע מהשקפה 'דתית' או 'חילונית'. הוא נובע מההשקפה כי את החוק, לרבות חוק העזר, יש לקיים". עוד הוסיפה השופטת נאור כי לחוק יום המנוחה ערכים סוציאליים ודתיים, ומשמעותו המעשית היא ש"בתי עסק אכן יהיו סגורים ביום המנוחה, ולא כי בתי עסק הרוצים לפתוח את דלתותיהם ביום השבת יוכלו לעשות זאת בתנאי שיהיו מוכנים לשלם את הקנס הכרוך בכך".

”אם אופייה של העיר תל אביב-יפו מחייב, לדעת פרנסיה, המייצגים את האוכלוסיה, שלא לסגור עסקים כמו של המשיבות בשבת, ניתן לשנות את חוק העזר בדרך הקבועה לכך בדין. אולם, כל עוד לא שוּנה חוק העזר, נקודת המוצא היא שיש לקיימו“, קבעה השופטת.

גם השופט אליקים רובינשטיין מתח ביקורת על עיריית תל אביב וכינה את התנהלותה: ”ישראבלוף“. לדבריו, ”גם בתל אביב יש לחפש את האיזון בין שני חלקי ההגדרה - 'יהודית' ו'דמוקרטית', אך הרושם הוא שבמצב הנוכחי הזווית ה'דמוקרטית' דוחקת את רגלי הזוית ה'יהודית'... האם יהא זה בלתי סביר לרכז קניות ביום ו', ומי שטרח בערב שבת יאכל בשבת, וגם חוק העזר יקוים?".