פרשיות השבוע

איך הגיעו יונתן רזאל ושולי רנד לכוכב נולד, מה יעלה בגורלה של מעגלי צדק, וגם איך SMS יכול להציל אדם ממות

חדשות כיפה חיים אקשטיין 10/07/09 00:00 יח בתמוז התשסט

פרשיות השבוע
יחצ, צילום: יחצ

תגובה למגיבים מהשבוע שעבר: הפרסומת של "מעלה" עם האיש הזקן באמת מעולה, ובאמת גורמת לצופים בה לזכור אותה, והיא בסך הכל מיצתה את עצמה כפי שקורה לפרסומות טובות בשלב מסויים. על כל פנים, תודו שמסע הפרסום החדש של אורנג לציבור הדתי (המבוסס על ההנחה שכדי לקנות דתיים צריך להראות להם ילדים משחקים וחייל עם תפילין. הנחה מוטעית, כמובן: הם לא הבינו שהטלית היא זו שעושה את האפקט בתמונה) מגוחך לחלוטין.

SMS יציל ממוות

אבל חוץ מפרסומות שכל קשר ביניהן לבין טלפונים הוא מקרי בלבד, יוצאים גם דברים טובים מהסלולרי. במסגרת ההשתלטות של רשתות הסלולר על העולם, שכוללת פיתוח תחליפים סלולריים לכל כלי חשוב שקיים במציאות (מצלמה, רדיו, דיסקים, מפות, שאלות הלכתיות ועוד), היעד החדש הוא: מצוות הצדקה. זה התחיל מכמה מבצעי חד פעמיים בעבר, לא מזמן גם ארגון "קו-לחיים" התחיל להיעזר בסלולרי כדי לצאת מהמצב הכלכלי החמור אליו נקלע, ובימים האחרונים גם "חסדי נעמי" ו"עזרה למרפא" של הרב פירר פרסמו מספר קבוע לתרומות בהודעות טקסט.


מעביר את רוע הגזרה (צילום: Frank Spin-cc-by)


בניגוד לתחליפים הסלולריים האחרים שפורטו לעיל (הרינגטונים שעדיין באיכות סאונד של מקלט ציבורי, ה-GPSים שמנווטים כמו ירושלמים בגוש דן ועל השו"ת הסלולרי כבר דובר מספיק), דווקא צדקה סלולרית יכולה להיות יעילה. להרבה אנשים קל יותר לתרום 10 שקלים בהודעת SMS, בזמן ובמקום הנוחים להם, מאשר להכניס מטבע לקופה. במיוחד כשגם ככה מבזבזים הרבה כסף באמצעות המכשיר הזה, אז מה זאת עוד תרומה קטנה? בקיצור, המדור מעודד את הרעיון, ולא איכפת לו אם כל ארגוני החסד יאמצו אותו, כל עוד התופעה לא תמחק לחלוטין את היכולת לשלוח את היד לכיס, להוציא משם מטבע ולהושיט לעני המבקש בפתח.

העם עם הגולן?

כנס י"ז בתמוז של "במעגלי צדק" התקיים הפעם במרכז לזהות יהודית בחספין. אי לכך, הפעם הכנס לא היווה אינדיקציה לשום דבר. אי אפשר לקבוע ע"פ כמות האנשים האם לדתיים איכפת מצדק חברתי, האם "במעגלי צדק" מממשים את הפוטנציאל שלהם להיות ארגון מוביל ומשמעותי בחברה, האם ההתרחקות מהשיעורים והרבנים משכה חילונים והאם היא איבדה בדרך את רוב חובשי הכיפות. כמות האנשים שנכחו בכנס הייתה פשוט בהתאם לכמות האנשים שמסוגלים לנסוע לרמת הגולן ביום צום. כך שבמעגל"צ הרוויחו שני דברים בכנס אתמול: גם דיון הוגן ואמיתי על פריפריה בפריפריה עצמה (חכמה גדולה לדבר על זה בירושלים או בת"א), וגם לא הוכח שכבר אין להם כ"כ השפעה במגזר הדתי-לאומי. אפשר רק להעריך שזה המצב.


לא דין כנס בירושלים ככנס ברמת הגולן (הכנס הקודם של התנועה, צילום: יחצ)


כי הים לכולנו פתוח

בקיץ שעבר, בקול תרועה רמה משהו, גוייסו לראשונה בני ישיבות לחיל הים. הימאים החדשים עוררו הד לא קטן בתקשורת הדתית, צה"ל עשה סימנים שהוא די משקיע בעניין, ובסך הכל הרושם היה שזו תחילתה של ידידות מופלאה. ועם זאת, בקיץ הנוכחי לא יגוייסו בני"שים לחיל הים. לא מעט מתגייסים התאכזבו מכך, אבל אם נכונה הגרסה שחיל הים פשוט החליט להסדיר את כל הבעיות ההלכתיות שצצו בשנה החולפת, ולאחר שימצא פתרון לכל תקלה הוא יחזור לגייס בני"שים לשירותיו, שאר החילות יוכלו רק לקנא בו על כך שאצלו היחסים בין הצבא לדתיים זורמים על מי מנוחות (תרתי משמע), והם עדיין תקועים עם חיכוכים מיותרים.


מוזיקה יהודית, והפעם ברצינות

שכוייח השבוע מגיע לישיבת "כינור דוד" ומכון "אריאל" על הכנס המשותף השבוע, שעסק במוזיקה, יהדות ומה שביניהם (בדגש על המוזיקה במשנתו של הרב הנזיר). וטוב שיש מי שמזכיר לנו שיש הרבה ביניהם, וזה לא רק לשבת עם גיטרה ולנגן "דרשתי קרבתך", אלא חזון מורכב ועמוק של מוזיקה יהודית. לא רק במילים אלא גם בהלחנה, בנגינה ובכל מה שמסביב.

רק בפעם הבאה, תגידו לסטודיו שמעצב את המודעה, שלא יכניס פסוקים עם שם ה ברקע. יש מספיק ניירות לשים בגניזה.


אולי די?


ותהייה קטנה לסיום

תרבות המערב בשיא שפלותה, הערצת אלילים עיוורת, אמנות זולה ועוד תארים שליליים, מתמצים אצל רבים מאיתנו בשתי מילים: "כוכב נולד". די בציון שמה של אותה תוכנית בתור דוגמא, כדי להביע סלידה מכל מה שקשור לטלוויזיה. אלא שבשבועיים האחרונים, נצפו מועמדי העונה החדשה (השביעית במספר. לא נמאס להם?!) מבצעים שירים כמו "אייכה" של שולי רנד ו"והיא שעמדה" של יונתן רזאל ושוואקי (למי שדואג - איסור שמיעת מוזיקה בתשעת הימים מצילנו מידם), והשאלה היא: האם מתנגדי "כוכב נולד" ישנו פתאום את יחסם לתוכנית, או שהם יבינו שלא משנה מה שרים שם - הבעיה היא בתוכנית עצמה?

בברכת פירות וירקות ללא חשש טבל, ערלה, שביעית ומע"מ.