חילי טרופר על החלת הריבונות: "בממשלת חירום עושים רק מהלכים בהסכמה"

חבר הכנסת חילי טרופר (כחול לבן) מסביר לחדשות כיפה מדוע הם מסתייגים מהחלת הריבונות על יו"ש: "לא נכון לעשות מהלכים בלי לבחון את כלל המשמעויות שלהם", מספר מדוע הוא מוותר על תיק המשפטים: "ניסנקורן יותר מתאים לתפקיד הזה", ומגלה איפה הוא יעשה את ליל הסדר

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 02/04/20 14:37 ח בניסן התשפ

חילי טרופר על החלת הריבונות: "בממשלת חירום עושים רק מהלכים בהסכמה"
חילי טרופר, צילום: כיפה

בצל הדיווחים על התקדמות במשא ומתן לממשלת אחדות, חבר הכנסת חילי טרופר (כחול לבן) מסביר כי משבר הקורונה  הוביל אותם לממשלת אחדות: "זו תהיה השנה הראשונה שמדינת ישראל תסיים את השנה בלי צמיחה מאז הקמתה", חושף פרטים מחדרי המשא ומתן: "אנחנו מנסים ככל יכולתנו לצמצם את גודל הממשלה, אבל לא נוכל לוותר על עיקרון השוויוניות" וקובע כי 'חוקי נתניהו' עדיין על השולחן": "אני שם בצד כל הצעה של איומים או אולטימטומים"

מדוע כחול לבן לא רוצים שתהיה שר המשפטים כמו שבליכוד דורשים?

"קודם כל אני מאוד מקווה שאנחנו קרובים לזה, אבל עד שזה לא נגמר זה לא נגמר. אני לא חושב שכחול לבן מתנגדים שאני אהיה, אלא אנחנו חושבים שיותר נכון שניסנקורן יהיה שר המשפטים. פחות חשוב מי זה יהיה בסוף, אלא יותר חשוב שהתיק אצלנו כי זה מה שהתחייבנו ובזה נעמוד". 

למה אתה חושב שבליכוד מתעקשים שאתה תהיה שר המשפטים?

"צריך לשאול את הליכוד, אבל אני גם לא יודע מה אמת ומה ספינים. אני חושב שניסנקרון יותר מתאים לתפקיד הזה, הוא משפטן בהכשרתו, אבל מה שיוחלט מקובל עלי". 

מה תוקע את המשא ומתן? 

"אני לא בתוך המשא ומתן אז אני לא מעודכן לגמרי. וגם מה שאני כן יודע עדיף להשאיר לחדרים. יש עוד פערים מסוימים, אך לא כאלה שאי אפשר להתגבר עליהם אם שני הצדדים ירצו בכך". 

כחול לבן ויתרה על משרד הבריאות, למרות הקמפיין שלכם על משבר במערכת הבריאות ומשבר הקורונה

"אנחנו מאוד רוצים את משרד הבריאות. אני חושב שיש בזה משהו יפה שדמות כמו גבי אשכנזי מוותרת על תיק החוץ, שהוא לכאורה תיק יוקרתי יותר, בוחרת להתעקש על תיק ביצועי במקום הכי כואב של החברה הישראלית. כרגע זה לא אצלנו. עד שזה לא ייגמר זה לא ייגמר. 

נתניהו רוצה להחיל את הריבונות על יהודה ושומרון כבר בחצי השנה הקרובה. מדוע אתם מתנגדים לזה? 

"קודם כל אני לא יודע מה באמת נתניהו רוצה. אם הוא היה רוצה להחיל את הריבונות, הוא יכל לעשות את זה לפני כי יש לו רוב בכנסת כבר כמה שנים, לכן אני תמיד שם את ההנחה הזו בסימן שאלה. בני גנץ אמר כבר שטראמפ פרסם את המתווה שלו שאנחנו בעדו בכללותו, וכל מהלך שהוא רק חלקי בתוכו הוא יותר מורכב ודורש בעיקר הסכמות. ההחלטה על ממשלה חירומית היא שבחצי השנה הראשונה עושים רק מהלכים בהסכמה. במהלך החצי השנה הזו נדון בכל הסוגיות. לנו יש הרבה סוגיות חשובות וגם לנתניהו יש הרבה סוגיות חשובות ולאט לאט נגיע להסכמות. בחצי השנה הראשונה אנחנו במתכונת אחרת, ולכן בנושא הריבונות צריך לעבוד ביחד ולראות מה נכון ודחוף עכשיו".  

אחרי החצי שנה הזו, כחול לבן יסכימו להחלת הריבונות רק עם ההסכמה האמריקאית? 

"אני לא רוצה להיכנס לפרטים. זה מהלך שיש בו הרבה דברים טובים, ואני בוודאי לא נגד, אבל הוא מורכב מאוד ונכון לקיים דיון הרבה יותר רציני על דברים כל כך אסטרטגים. אני מזכיר שיש לנו שכנה בשם ירדן, שהסכם השלום שלנו איתה הוא מאוד אסטרטגי. ירדן זה הדבר היחיד שקיים בין ישראל עד איראן ועיראק, והם השותפים שלנו. לא נכון לעשות מהלכים בלי לבחון את כלל המשמעויות שלהם. זה לא דווקא הסכמה, זה גם תיאום. העיקר זה לעשות בצורה חכמה, וכשאתה נכנס לממשלה אתה רוצה לדעת שאתה שותף גם לחשיבה הרצינית בסוגיה הזו". 

בחצי השנה הראשונה לא יהיו החלטות שהן לא משותפות ומוסכמות, יכול להיות שיהיו צעדים מרחיקי לכת, אבל הם לא יהיו בלי הסכמה ושותפות שלנו. ובעיקר בחצי השנה הראשונה נאבקים ביחד בקורונה. במאבק בקורונה הוא לא רק בריאותי, הוא בעיקר חברתי וכלכלי. יש פה משמעויות אדירות. אתמול ישבנו עם בכירי האוצר, והשנה זו תהיה השנה הראשונה שמדינת ישראל תסיים את השנה בלי צמיחה מאז הקמתה. לא חווינו את זה גם בשנים הכי קשות וגם לא אחרי מלחמת יום כיפור. לכן כולם צריכים להתגייס ולהיכנס מתחת לאלונקה, וזה מה שהביא את בני גנץ לקבל את ההחלטה הקשה להקים את הממשלה הזו ובזה אנחנו מנסים להתרכז". 

בצל המשבר הכלכלי, אתם תהיו שותפים לאחת הממשלות השמנות שהיו פה. האם לא נכון לעשות ויתורים על תיקים לטובת הכלכלה? 

"לא רק שאנחנו מוכנים לוויתור, אנחנו מתעקשים עליו, אבל אנחנו רוצים שהממשלה תישאר שוויונית. יש עיקרון אחד שאתה נכנס לממשלת אחדות והוא שתהיה ממשלה פריטטית, כך אתה יכול לשמור על הדברים שחשובים לך. אנחנו חושבים שתמיד נכון ממשלות רזות, אבל בוודאי בעת כזו עם כל כך הרבה בעיות כלכליות, לא נכון להקים ממשלה רחבה. אנחנו מנסים ככל יכולתנו לצמצם את גודל הממשלה, אבל לא נוכל לוותר על עיקרון השוויוניות".

האם תסכימו שהממשלה תהיה פריטטנית והיה שוויון מהצבעות והחלטות, אבל לא בתיקים? 

"בוחנים כל מיני אפשרויות, אבל כנראה שיש בזה כל מיני בעיות ומגבלות שלא יאפשרו לזה לקרות. עדיין בודקים כמה אפשרויות". 

אם המשא ומתן ייתקע, אתה תומך בקידום חוקי נתניהו? 

"אני לא רוצה להיכנס לשאלות שלא צריך לדון בהם עכשיו ויש בהם הרבה מורכבויות, עכשיו צריך לעשות הכל כדי להקים ממשלה. זה תמיד על השולחן, אבל העוגן המרכזי שלנו שיושב ראש הכנסת נמצא אצלנו. איזה שימוש נעשה בזה? אני מעדיף לא להיכנס לזה עכשיו כי לא נדרש להיכנס לזה עכשיו. אני שם בצד כל הצעה של איומים או אולטימטומים". 

ממשלת מיעוט היא עדיין אופציה? 

"ממשלת מיעוט לא היתה אפשרית מבחינה מספרית. אני אפילו לא נכנס לאלה העקרונית, שאני כמובן מסתייג מממשלה כזו, אלא מספרית לא היה 61 ולכן הדיון היה יותר תאורתי מאשר מעשי". 

בצל ההנחיות החדשות, רבים הולכים לעשות את ליל הסדר לבד. איפה אתה תעשה את ליל הסדר? 

"היית אמור לעשות אותו עם המשפחה הרחבה אצל אחי בעיר דוד עם ההורים ועוד כמה אחים ואחיות. לצערי זה לא יקרה, נעשה אותו בבית עם האישה והילדים. זה כמובן יהיה אחר ממה שהורגלנו, אבל גם בערב כזה צריך לחשוב על האנשים הבודדים שסגורים בבתים שלהם וזה הופך את הכל להרבה יותר קשה. זה רק מחדד את התפילה והתקווה שהתקופה הזו תסתיים במהרה".