יועמ"שית הכנסת בעד חוק הנבצרות ורומזת לבג"צ על המשמעויות של פסילתו

יועמ"שית הכנסת הגישה את תשובתה בעניין עתירות נגד חוק הנבצרות וקובעת כי אין מקום לדחיית כניסתו לתוקף של החוק. עוד נכתב בחוות הדעת: "לחוק אין השפעה על הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה".

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/09/23 14:07 ז בתשרי התשפד

יועמ"שית הכנסת בעד חוק הנבצרות ורומזת לבג"צ על המשמעויות של פסילתו
מחלוקת בין הייעוץ המשפטי של הכנסת והממשלה, צילום: Yonatan Sindel/FLASH90

לאחר שהיועמ"שית בהרב מיארה הציגה את עמדתה הנחרצתנגד חוק הנבצרות וגם ראש הממשלה הגיב את תשובתו לעתירות נגד החוק, מגישה היום (ו') גם יועמ"שית הכנסת את תגובתה לבג"ץ וטוענת כי אין עילה לדחיית החוק. בתקופה האחרונה התגלעו לא מעט מחלוקות בין הייעוץ המשפטי לממשלה והייעוץ המשפטי לכנסת סביב מספר עתירות שהוגשו לבג"ץ ובראשם העתירות נגד צמצום עילת הסבירות שם הציגו שני הגופים חוות דעת שונות.

אין השפעה על הסדר ניגוד העניינים של נתניהו

בתשובתה היא כותבת: "עמדת הייעוץ המשפטי לכנסת היא כי בענייננו אין מקום לדחיית מועד תחילת החוק כפי שנקבע על ידי המחוקק, ובפרט שעה שמדובר בחקיקת יסוד, על כל המשמעויות הנובעות מכך". עוד היא טוענת כי "הליך כינון חוק היסוד המתקן, שכלל דיונים מקיפים בהשתתפות חברי כנסת וגורמים נוספים, ובסופו נערכו שינויים בנוסח בעקבות ההערות שנשמעו".

שגית אפק, יועמ"שית הכנסת

שגית אפק, יועמ"שית הכנסת, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

היועמ"שית מוסיפה וטוענת כי ההסדר כפי שגובש עדיף על ההסדר החסר שהיה קיים ערב חקיקת התיקון לחוק הנבצרות. היועמ"שית מוסיפה כי "הביקורת השיפוטית צריכה להתבסס על תכלית החוק, ולא על המניעים שהובילו לחקיקתו". עוד צויין בתשובה כי לחוק היסוד המתוקן אין השפעה על הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה ועל חובותיו על פיו.

בהרב מיארה טענה נגד החוק

כזכור, עמדת היועמ"שית הייתה שונה ובתשובה שהגישה לבג"ץ טענה: "חוק יסוד אינו יכול לשמש כמעין משאב פרטי המסלק מן הדרך בעיות פרסונליות מתחום טוהר המידות והדין הפלילי". עוד כתבה היועמ"שית כי יש לדחות את תחולת החוק לכנסת הבאה "כדי לעצב את ההסדר מתוך ראייה משטרית רחבה, במבט צופה פני עתיד ומאחורי 'מסך בערות".