בממשלה דורשים לדחות את הדיון בבג"ץ: "היועמ"שית נוקטת עמדה קיצונית"

בממשלה פנו לבג"ץ בדרישה לדחות את הדיון בנוגע לביטול עילת הסבירות - זאת עקב עמדתה הנחרצת של גלי בהרב מיארה נגד החוק וקריאתה לפוסלו | "היועמ"שית נוקטת בעמדה הקיצונית ביותר שבנמצא"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/09/23 18:31 יז באלול התשפג

בממשלה דורשים לדחות את הדיון בבג"ץ: "היועמ"שית נוקטת עמדה קיצונית"
ההצבעה במליאה על ביטול עילת הסבירות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הממשלה תבקש פעם נוספת לדחות את הדיון בבג"ץ בעניין עילת הסבירות, שעתיד להתקיים בעוד כשבוע וחצי, כך נחשף הערב (א') ."היועמ"שית נוקטת בעמדה הקיצונית ביותר שבנמצא", נכתב בטיוטת הקשה אותה ניסח אילן בומבך. זאת בעקבות המכתב ששיגרה לבג"ץ היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, מוקדם יותר הבוקר בו המליצה לפסול את חוק צמצום עילת הסבירות.

"היועצת המשפטית לממשלה הגישה תשובה המחזיקה 148 עמודים וכוללת 440 סעיפים. בכל הכבוד, משיבי הממשלה אמורים להתייחס בתשובתם, שאמורה להיות מוגשת עד יום רביעי הקרוב, גם לדבריה של היועמ"שית, והזמן לא מאפשר זאת", כך נכתב בבקשה שתוגש לבג"ץ בקרוב.

בומבך המשיך וכתב: "מדובר ברעידת אדמה במשפט הישראלי, ואין כל נימוק מדוע ההתייחסות הלעומתית (של משיבי הממשלה וייתכן גם של הכנסת) לעמדה כה קיצונית ומרחיקת לכת, אמורה להינתן בסדר זמנים של ימים ספורים וכך גם קיום הדיון".

במקביל לכך, יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן יגיש בקשה עצמאית, לפסול את אסתר חיות ממעורבות בדיונים על עילת הסבירות. הנימוק להחלטת רוטמן הוא כי לטענתו חיות כבר התבטאה בנושא הרפואמה המשפטית ודעותיה כבר מקובעות בנושא, כך שלא תוכל לשפוט בצורה נקייה ועניינית.

היועמ"שית: אין מנוס מלהכריז על בטלותו

כאמור, מוקדם יותר היום, בהרב-מיארה תקפה את החוק בחריפות וקראה לשופטים לבטל את החוק היחיד שעבר במסגרת הרפורמה במערכת המשפט. היועצת המשפטית לממשלה הבהירה בתשובתה, כי לראשונה בתולדות מדינת ישראל נשללה סמכותו של בית המשפט הגבוה לצדק לדון ולהושיט סעד לפרט ולציבור, בהתאם לשיקול דעתו השיפוטי העצמאי; וזאת דווקא בהקשר רגיש וחיוני מאין כמותו של הביקורת השיפוטית על פעולותיהם של העומדים בראש הרשות המבצעת.

גלי בהרב מיארה

גלי בהרב מיארה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"התיקון נועל את שערי בתי המשפט בפני כל אדם או קבוצה, שנפגעו מכך שהממשלה או מי משריה פעלו מולם בחוסר סבירות קיצוני, בכל הקשר שהוא. בכך, הוסבר בתשובה, נלקח מהציבור אמצעי חשוב ביותר להתגונן מפני הפעלת כח שלטוני בשרירות ושלא לטובת הציבור", נמסר מטעם היועמ"שית.

לסיום כתבה מיארה באופן נחרץ: "בשל פגיעתו הקשה של התיקון בציבור והשלכותיו החמורות על הפרדת הרשויות, שלטון החוק וזכויות הפרט, מדובר במצב חריג שבחריגים שבו התיקון פוגע פגיעה אנושה ביסודות המשטר הדמוקרטי, ועל כן בהתאם לאמות המידה שהותוו בפסיקה סבורה היועצת המשפטית לממשלה כי אין מנוס מלהכריז על בטלותו".