היועמ"שית במכתב חריף לבג"ץ: לפסול את חוק עילת הסבירות

לקראת הדיון הדרמטי בבג"ץ על חוק עילת הסבירות, היועצת המשפטית לממשלה במכתב חריף קוראת לבג"ץ לבטל את החוק, "פגיעה אנושה ביסודות המשטר הדמוקרטי"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 03/09/23 14:56 יז באלול התשפג

היועמ"שית במכתב חריף לבג"ץ: לפסול את חוק עילת הסבירות
היועמ"שית, מתנגדת להחלטה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שבוע וחצי לפני הדיון הדרמטי בבג"ץ בעתירות נגד חוק ביטול עילת הסבירות, מגיעה תשובת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, שתוקפת את החוק בחריפות וקוראת לשופטים לבטל את החוק היחיד שעבר במסגרת הרפורמה במערכת המשפט.

היועצת המשפטית לממשלה הבהירה בתשובתה, כי לראשונה בתולדות מדינת ישראל נשללה סמכותו של בית המשפט הגבוה לצדק לדון ולהושיט סעד לפרט ולציבור, בהתאם לשיקול דעתו השיפוטי העצמאי; וזאת דווקא בהקשר רגיש וחיוני מאין כמותו של הביקורת השיפוטית על פעולותיהם של העומדים בראש הרשות המבצעת.

היועמ"שית: אין מנוס מלהכריז על בטלותו

"התיקון נועל את שערי בתי המשפט בפני כל אדם או קבוצה, שנפגעו מכך שהממשלה או מי משריה פעלו מולם בחוסר סבירות קיצוני, בכל הקשר שהוא. בכך, הוסבר בתשובה, נלקח מהציבור אמצעי חשוב ביותר להתגונן מפני הפעלת כח שלטוני בשרירות ושלא לטובת הציבור", נמסר מטעם היועמ"שית.

לסיום כתבה מיארה באופן נחרץ: "בשל פגיעתו הקשה של התיקון בציבור והשלכותיו החמורות על הפרדת הרשויות, שלטון החוק וזכויות הפרט, מדובר במצב חריג שבחריגים שבו התיקון פוגע פגיעה אנושה ביסודות המשטר הדמוקרטי, ועל כן בהתאם לאמות המידה שהותוו בפסיקה סבורה היועצת המשפטית לממשלה כי אין מנוס מלהכריז על בטלותו".