"מה לו ולצה"ל": ביקורת קשה על השינויים בבחירת הרבצ"ר

הרב ישראל וייס, בעבר הרב הצבאי הראשי תוקף את השינויים בהליך מינוי הרב הצבאי הראשי. על פי ההסכמים הקואליציונים ייבחר מעתה הרבצ"ר על ידי וועדה בראשות הרב הראשי הספרדי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/12/22 12:17 א בטבת התשפג

"מה לו ולצה"ל": ביקורת קשה על השינויים בבחירת הרבצ"ר
צילום: פלאש 90. דוד כהן

השינוי בהליך בחירת הרבצ"ר: לאחר הפרסומים על הסעיף בהסכמים הקואליציונים בין מפלגות הליכוד והציונות הדתית בנוגע להליך מינויו של הרב הראשי לצה"ל, נשמעות ביקורות על שינוי ההליך ועל העובדה כי הרב הראשי לישראל יהיה מעורב בבחירה. מי שהיה בעבר בתפקיד הרבצ"ר, הרב ישראל וייס תקף את ההחלטה הבוקר (א') בראיון שנתן ב-"רשת ב"

"אני מאוד מאוד לא אוהב בלשון המעטה, מכמה טעמים" פתח הרב וייס לשאלתה של המגישה לדעתו על השינוי המתגבש, "אני מריח כאן ריח חריף של פוליטיזציה של הצבא. מילת המפתח בכל השירות שלי בצה"ל הייתה עצמאות". הרב הוסיף: "אבל אני שמייצג את כלל החיילים את יודעת, זה קשת רחבה, זה צבא העם. אני צריך להיות מזוהה עם מישהו שמזוהה פוליטית? אני צריך להיות כפוף למישהו? אני עצמאי עם שלושה סימני קריאה".

היה מתייעץ עם הרב מרדכי אליהו והרב עובדיה יוסף

"סליחה, מה לו (לרב הראשי) ולרב הראשי לצה"ל? מה לו ולצה"ל?" המשיך הרב וייס כשהוא מתייחס לרב הראשי, יצחק יוסף שעל פי הסיכומים יעמוד בראש הוועדה שתבחר את הרב הראשי. "האם הוא שירת בצבא, האם בניו שירתו בצבא? האם רב ראשי צבאי צריך להיות כפוף הלכתית או בכל צורה שהיא לרבנות הראשית?" תהה הרב וייס"

בהמשך הסביר הרב וייס על הרבנים שאיתם היה מתייעץ באירועים גדולים: "הרבנים שהתייעצתי איתם בענייינים כאלה קרדינליים, היו הרב עובדיה יוסף והרב מרדכי אליהו שהיו אבותיי הרוחניים, דרך אגב לא הרבנים לישראל דאז כיוונו אותי" אמר הרב.

בהמשך פירט הרב וויס על שני תחומים בהם עשה מהפכות וטען כי כיום לא היו יכולים להתקיים: "כשאני הייתי רבצ"ר ענייני הגיורים היו בטריטוריה שלי, אף אחד לא התערב לי מי יהיו הדיינים, מי יהיה הצוות. בשום תחום בנושא גיור, אני חייב לומר שעשיתי מהפכות. היו 600 מתגיירים בשנה, מה שהיה מהפכה גדולה שעברה אחר כך לאזרחות". הרב וייס מוסיף גם את עניין הקבורה של חיילים שאינם יהודיים כמשהו שהיה בתחום אחרויות הבלעדי.

"לא יתכן שרבנים שבניהם אינם משרתים בצה"ל יפסקו עבור המשרתים"

הרב וייס לא לבד בביקורת על המהלך, בתנועת נאמני תורה ועבודה הגיבו וכתבו בנושא: "הסכמות אלו יובילו לפוליטיזציה של הרבנות הצבאית, ולפגיעה בשרשרת הפיקוד הצבאית ומקצועיות הרב הצבאי הראשי. רב צבאי הוא מקצוע הדורש מומחיות, ניסיון צבאי והיכרות עם צרכי המערכת והתחומים ההלכתיים המיוחדים לה, ולא מינויים פוליטיים שיוצנחו לתפקיד. יתרה מכך - לא יתכן שרבנים שבניהם אינם משרתים בצה"ל יפסקו עבור המשרתים".

כאמור, השינוי עליו מזדעק הרב וייס,נקבע בהסכמים הקואליציוניים בין הציונות דתית לליכוד, שסיכמו כי יחוקק "חוק חיזוק מעמד הרב הצבאי הראשי הקובע את מעמדו, דרך מינוי ועצמאותו ההלכתית של הרבצ"ר". לפי החוק, ועדה בראשות הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף תמנה את הרבצ"ר. הוועדה תורכב מנציג הממשלה, ראש ישיבה, עוד שני נציגים של ארגוני ישיבות, ראש אכ"א ורבצ"ר לשעבר.