הרב רפי פרץ על סערת הזקנים בצה"ל: "רב היחידה צריך לקבוע בנושא"

שר ירושלים ומורשת והרבצ"ר לשעבר מתייחס בראיון לכיפה לסערה החוזרת ונשנית סביב פטורי הזקן בצה"ל: "יהיה טופס מיוחד שיוגש לרב הגדודי, והוא יחליט על הפטור". על פולמוס קבורת החיילים הלא-יהודיים: "כרבצ"ר הצעתי דרך אחרת"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 23/11/20 15:28 ז בכסלו התשפא

הרב רפי פרץ על סערת הזקנים בצה"ל: "רב היחידה צריך לקבוע בנושא"
השר לענייני ירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ, צילום: כיפה

אחת לכמה חודשים עולה לדיון חוזר סוגיית הפטור מזקן בצה"ל. הפעם הסיפור החל בחודש אוגוסט האחרון, אז התעוררה סערה סביב ריתוק חיילים בבא"ח גולני, שביקשו לערער על הסירוב לפטור זקן שקיבלו, ומאז קיבל הנושא תהודה רבה, בעיקר מצד ארגון "צו 1", עמותה ש"שמה לה למטרה לאפשר לכל יהודי לקיים אורח חיים יהודי בצבא", כך על פי האתר הרשמי.

בראיון היום (ב') לחדשות כיפה מתייחס שר ירושלים ומורשת, רפי פרץ, שכיהן כרב הצבאי הראשי, לסוגיה, ומציג את דעתו לפיה הנושא צריך להיות באחריות הרב היחידתי: "צריך להיות טופס מיוחד, אותו ימלא כל חייל המעוניין לקבל פטור זקן בצה"ל, שיוגש לרב היחידה בה הוא משרת. הרב יבדוק את הנושא באופן פרטני, ויוכל לברר על החייל אם הוא רוצה", מסביר השר פרץ. "ברור שאם מדובר בחייל שלא שומר מצוות הוא לא יקבל פטור, אבל הדבר צריך להיות בפיקוח הרב של היחידה".

באמת צריך להשקיע כל כך הרבה אנרגיות בנושא הזקן? לא עדיף ליצור נוהל מקל יותר?

"אני מכבד את רצון הצבא שחיילים יהיו מגולחים, אבל חייל שומר מצוות שרוצה לגדל זקן - ודאי שצריך לאפשר לו את זה".


(השר רפי פרץ בראיון לכיפה, ארכיון)

"בימיי כרבצ"ר היה נוהל קבורה שונה"

בהמשך הראיון שאלנו את השר פרץ על נושא השנוי במחלוקת של קבורת חללים שאינם יהודים בבתי עלמין צבאיים. כזכור, הנושא עלה לכותרות לאחרונה לאחר שהרב הצבאי הראשי, הרב איל קרים, גיבש נוהל קבורה חדש, לפיו חלל צה"ל שאינו יהודי ייקבר בעומק של 20 ס"מ עמוק יותר משאר הקברים בשורה, וסביב ארון הקבורה תותקן מחיצה נוספת מבלוקים או ממתכת. יחד עם זאת, חיצונית ולמראית עין לא תהיה שום הפרדה פיזית בין קברי יהודים לשאינם יהודים.

הרב פרץ מדגיש כי הוא לא מכיר את כל פרטי הסוגיה הנוכחית שעמדה לפני הרב קרים, אך מבהיר כי בימיו כרב הצבאי הראשי התקיים נוהל שונה בצה"ל, שעבד באופן מיטבי. לדברי הרב פרץ, בתקופה בה כיהן כרב הצבאי הראשי "החללים הלא יהודים של צה"ל נקברו במרחק של ארבע אמות מאלו שלידם, כאשר במרווח נטעו עץ או שמו ספסל, כדי להצניע את ההפרדה, וכך כולם יכלו לחיות עם זה בשלום".

לדברי הרב פרץ, "אף משפחה לא התלוננה אז על ההפרדה שנוצרה". אך הוא מבהיר שוב כי "אני לא מכיר את עומק הסוגיה הנוכחית שעמדה בפני הרבצ"ר, והוא הסתמך על פוסקים חשובים שנתנו לו את חוות דעתם".

"לזהות מבעוד מועד ולמנוע את האלימות הבאה"

לסיום ביקש הרב פרץ לספר על שותפותו במיזם של לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל שנרצחה בידי בעלה לפני כשנה. מחר (ג'), לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים שיחול ביום רביעי, יתקיים אירוע של 'פורום מיכל סלה', להשקת מיזמים טכנולוגיים להצלת נשים מאלימות באמצעות חדשנות טכנולוגית.

הרב פרץ מספר כי "ביקרתי אצל המשפחה כשישבה שבעה, אחרי הרצח, כשהייתי שר החינוך. ראיתי בעיניהם שהם מופתעים מהביקור שלי, ואמרתי להם כי באתי כשר החינוך של מדינת ישראל. בהמשך גם הוצאתי מכתב למנהלים עם מערכי שיעור למניעת אלימות נגד נשים. כתבתי למנהלים שיעשו הכל כדי לזהות מבעוד מועד את נורות האזהרה המהבהבות, כדי למנוע את הרצח הבא או את מקרה האלימות הבא".