בשורה אחת: חללי צה"ל שאינם יהודים ייקברו צמוד לחללים יהודים

במשך שנים התעוררו סערות בעקבות קבורה מחוץ לחלקה או בנפרד ובאופן בולט של חללי צה"ל שאינם יהודים. מתווה חדש שגובש במשרד הביטחון והרבנות הצבאית מאפשר את קבורתם בצמוד אחד לשני וללא הפרדה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/11/20 20:41 טו בחשון התשפא

בשורה אחת: חללי צה"ל שאינם יהודים ייקברו צמוד לחללים יהודים
לא עוד להפרדה בין הקברים. בית העלמין הצבאי בהר הרצל, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

במשך השנים, חללי צה"ל שאינם יהודים, נקברו בחלקות נפרדות או בהפרדה ברורה מחללי צה"ל היהודים. הערב (ב') מתפרסם ב"כאן חדשות" כי מתווה חדש של משרד הביטחון בשיתוף הרבנות הצבאית בראשות תת אלוף הרב אייל קרים, יאפשר קבורה בסמיכות וללא כל הפרדה גלויה ומעל פני הקרקע.

חללים שאינם יהודים נקברים בשנים האחרונות במרחק של שני מטרים מהקבר האחרון בשורה, כאשר לפני שנת 2017 הם נקברו מחוץ לחלקה. בדרך כלל הוצב ספסל או ניטע עץ בין הקבר האחרון לקבר של החלל שאינו יהודי, במטרה לטשטש את הבדל המרחק. כבר אז התנגדו רבנים רבים להכנסתם של החללים שאינם יהודים לחלקות.  

לפי הנוהל החדש, חלל צה"ל שאינו יהודי, ייקבר בעומק של 20 ס"מ עמוק יותר משאר הקברים בשורה, וסביב ארון הקבורה תותקן מחיצה נוספת מבלוקים או ממתכת. יחד עם זאת, חיצונית ולמראית עין לא תהיה שום הפרדה פיזית בין קברי יהודים לשאינם יהודים.

משרד הביטחון מסר בתגובה לפרסום כי "במהלך השנים היו דיונים עם הרבנות הצבאית בנוגע לאופן הקבורה, על מנת לאפשר קבורת חללי מערכות ישראל אחד בסמוך לשני וללא מרחקים. לבסוף נמצאו פתרונות מתואמים עם הרבנות הצבאית בהיבטים ההלכתיים ועל פי פסק הלכה של הרב הראשי לצה"ל. ההתאמות מחייבות עדכון נהלים במשרד ומשכך בוצעו בהתאם".