ראיון "מה שקורה פה זה לא אופוזיציה לממשלה אלא אופוזיציה למדינה"

הקונסול הכללי של ישראל ביוסטון לשעבר, גלעד כץ, מתייחס למשבר מול ארצות הברית שהגיע בעקבות הרפורמה המשפטית | על חברי קואליציה: "יש כל מיני חברי כנסת שלא מבינים מה זה יחסי חוץ". עוד הוא אומר: "נמשיך את היחסים כי למדינות יש המון אינטרסים" | ראיון

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 29/03/23 13:20 ז בניסן התשפג

"מה שקורה פה זה לא אופוזיציה לממשלה אלא אופוזיציה למדינה"
נשיא ארצות הברית ביידן, צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו השהה השבוע את חקיקת הרפורמה המשפטית, ואמש (ג') אף נערכה פגישת הידברות בבית הנשיא. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן החליט אתמול באופן חריג להתייחס למחלוקות הפנימיות בישראל, ובסוף דברים שאמר בתדרוך כתבים הודיע כי לא יזמין בקרוב נתניהו לבית הלבן. "המצב הוא באמת לא פשוט", אומר היום (ד') בשיחה עם "חדשות כיפה" הקונסול הכללי של ישראל ביוסטון לשעבר, גלעד כץ.

"תמיד היו חילוקי דעות ותמיד יהיו חילוקי דעות"

לדבריו של כץ, "הממשל הוא ממשל דמוקרטי עם אג'נדה מאוד ברורה, ממשלת ישראל כמובן עם אג'נדה אחרת - ויש חילוקי דעות, אי אפשר להסתיר אותם, תמיד היו חילוקי דעות ותמיד יהיו".

איך מתמודדים עם חילוקי הדעות הללו?

"זה העניין החשוב, איך מתמודדים. אני שומע מהבוקר אנשים אומרים 'תראו מה עשיתם, איך הבאתם, ולמה גרמתם'. יש לי רק שתי שאלות: לפי הגישה הזאת, ממשלה ישראלית חייבת מראש להגיד לאמריקאים 'מה שאתם תגידו אנחנו נגיד אמן'. הרי אף אחד לא מעלה על דעתו שזה יכול להיות".

גלעד כץ |

גלעד כץ | צילום: באדיבות המצולם

"התמודדות היא לא בהכרזות, לא בהצהרות ולא בניגוחים ולא עם כל מיני חברי כנסת שמעולם לא עסקו במדיניות, ולא מבינים מה זה יחסי חוץ", מבקר כץ חברי כנסת ושרים בקואליציה. "אסור להם להתבטא בנושא. אלה דברים שצריכים להיסגר מאחורי הקלעים בצורה רצינית ומקצועית. צריך לקיים דיאלוג בידיעה שתהיה אי הסכמה. ויש ידיעה כזו, זה קיים, אנחנו לא מסתירים את זה. אפשר להגיע להבנות בהרבה מאוד תחומים, הרבה יותר משאנשים מעלים על דעתם. ראש הממשלה נתניהו וגם השר דרמר הם שני המומחים הגדולים ביותר, עם הניסיון הרב ביותר, בכל מה שקשור לניהול יחסי החוץ של מדינת ישראל. בטח מול ארצות הברית".

מנגד, באופוזיציה יש חברים שטוענים לדרדור היחסים עם ארצות הברית.

"האופוזיציה תפקידה כמובן להתנגד לממשלה ולנסות להפיל אותה. מה שקורה פה היום זה לא אופוזיציה לממשלה אלא אופוזיציה למדינה בראשותו של יאיר לפיד. לכן המאבק ההתמודדות והאתגר הרבה הרבה יותר קשים. כאשר כמעט כל הגורמים שמתנגדים לרפורמה החליטו באופן מודע או שלא - שהכל מותר אז מבחינתם ההכרזה של ביידן היא גם הוכחה לצדקת דרכם. בתוך תוכם הם אפילו מבסוטים".

"לפי הגישה הזאת אנחנו יכולים לקפל את משרד החוץ"

כץ אומר כי המחנה הלאומי, הממשלה וכל מי שרוצה בטובתה של מדינת ישראל, חייב להבין שההתמודדות היא רב מערכתית. "אני שומע מהבוקר מין הקנטה של 'אם אנחנו לא נתיישר ואנחנו צריכים להבין שישראל היא מדינת חסות'. לפי הגישה הזאת אנחנו יכולים לקפל את משרד החוץ ואת כל יתר המשרדים, כי אנחנו צריכים לקבל אישור על כל דבר. זה בעצם מה שהם אומרים, שאנחנו חייבים לקבל כל תכתיב אמריקאי כי אם לא אנחנו גמורים. בנוסף, קיבלתם את התכתיב, מתי תגידו לא? האם יש מקום אחד לשיטתכם שתגידו 'עד כאן?'. אם לא אז הפכתם להיות המדינה 51, אבל אם אתם תגידו שיש משהו אז השאלה היא רק לא על המהות אלא על הכמות". 

אז מה כן?

"במדיניות חוץ יש אינטרסים והאינטרסים הם אלה שמנהלים את מדיניות החוץ, ואנחנו יכולים להיות בחוסר ההסכמה עם גדולת ידידותינו. אנחנו חייבים לראות איך מגשרים, אבל לפעמים נשארים בחילוקי דעות. למשל, מאז 1967 יש לנו מחלוקת עם האמריקאים בכל מה שקשור להתיישבות ביהודה ושומרון, ואנחנו לא אומרים שחייבים להתקפל. צריכים להגיע לאמריקאים, לדבר בארבע עיניים, ולהסביר בדיוק מה הכוונות, מה המדיניות ומה היעדים. נסכים על כללי המשחק ונסכים גם שלפעמים לא נסכים. הם יגידו שהם לא אוהבים ונסביר למה זה חשוב לנו. לא נפתיע אותם ולא נגרום למבוכה. אני חושב שנמשיך את היחסים שלנו כי למדינות יש המון אינטרסים בהרבה מאוד תחומים ולא כל דבר חייב להיות קשור בשני". 

לסיום מזכיר כץ את הערכים המשותפים של ישראל וארצות הברית, שנוטים להזכיר בדיונים מהסוג הזה. "מדברים על ערכים משותפים שלנו עם ארצות הברית, זה נכון, אבל הערכים של ארצות הברית עם העולם הערבי הם לא משותפים - לא דמוקרטיה, לא שוויון ולא חירות. בכל זאת יש להם יחסים טובים, למה? כי יש אינטרסים, והם לא לדעתי יותר חשובים מהערכים. זה לא פשוט אבל תנו לנתניהו ודרמר להתמודד", הוא מסכם.