הנשיא הרצוג מזהיר "מי שחושב שמלחמת אחים של ממש היא גבול שלא נגיע אליו – אין לו מושג"

נשיא המדינה הציג את המתווה שלו לפשרה ברפורמה במערכת המשפט, וקבע: "רוב אזרחי ישראל רוצים הסכמה רחבה" | עוד מדבריו: "המתווה מעגן מערכת יחסים הגונה בין הרשויות, שמאפשרת לכל רשות למלא את תפקידה, ולפעול בגבולות הגזרה שלה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/03/23 18:57 כב באדר התשפג | עודכן בתאריך 15/03/23 20:36

"מי שחושב שמלחמת אחים של ממש היא גבול שלא נגיע אליו – אין לו מושג"
הנשיא הרצוג | , צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

"ארוחות השבת המשפחתיות הפכו לזירת מאבק"

נשיא המדינה יצחק הרצוג הציג הערב את "מתווה העם" לרפורמה במערכת המשפט. בפתח דבריו אמר הנשיא כי השבועות האחרונים פוגעים בכלכלה, בביטחון, בקשרים המדיניים של ישראל ובמיוחד בלכידות הישראלית. "ארוחות השבת המשפחתיות הפכו לזירת מאבק, חברים ושכנים הפכו ליריבים. העימותים הולכים ומחריפים; הדאגות, הפחדים, החרדות – כולם מוחשיים מתמיד". 

"בסיוטים הכי גרועים – לא חשבתי שאשמע מילים כאלה, גם אם זה ממיעוט קטן מאד של אנשים. שמעתי רטוריקה מבהילה. שמעתי שנאה אמיתית, עמוקה. שמעתי אנשים - מכל הצדדים – שחס וחלילה דם ברחובות כבר לא מזעזע אותם". 

הנשיא הזהיר מפני צעדים קיצוניים במיוחד: "מי שחושב שמלחמת אחים של ממש, של חיי אדם, היא גבול שלא נגיע אליו – אין לו מושג. צה"ל חייב להיות מחוץ לתחום. מחוץ לכל מחלוקת פוליטית. אנחנו בעיצומו של משבר עמוק ומדאיג. אבל אני באמת מאמין בכל לבי שאנחנו ניצבים היום גם בפני הזדמנות כבירה, היסטורית. הזדמנות להסדרה חוקתית מאוזנת, חכמה ומוסכמת של יחסי הרשויות במדינה היהודית והדמוקרטית שלנו. במדינה האהובה שלנו. אנחנו בצומת דרכים: משבר היסטורי או רגע חוקתי מכונן".

הרצוג המשיך ואמר כי הסכמה רחבה בסוגיות יסוד חוקתיות – "היא הדבר הנכון ברגע הקריטי הזה. הדמוקרטיה הישראלית היא נשמת אפינו ועלינו לשמור עליה מכל משמר. יסודותיה האיתנים, שעולים בקנה אחד עם עולם הערכים היהודי, מחייבים את כולנו". 

המחאה בתל אביב

מחאה בתל אביב | צילום: Erik Marmor/Flash90

"רוב אזרחי ישראל רוצים הסכמה רחבה"

הנשיא ציין כי שוחח עם קשת רחבה מאד של מנהיגים אזרחים. "מכל שדרות העם, מכל גוון וזהות, מכל עמדה. אלפי אנשים. לא פסחתי על אף קבוצה. לכולן ניתן מקום - לא רק להשמעת קול אלא גם להשפעה אמיתית. אחד הדברים שלמדתי, ולא במפתיע, הוא שרוב אזרחיות ואזרחי ישראל רוצים מתווה שיביא גם צדק וגם שלום. רוב אזרחי ישראל רוצים מתווה מאוזן שיסדיר אחת ולתמיד את היחסים בין רשויות השלטון בישראל. רוב אזרחי ישראל רוצים הסכמה רחבה. וגם רוצים להיות מוגנים מפני העוצמה של השלטון. 

"המתווה הוא שביל זהב, שמכנס באופן ראוי, הגון, מאוזן ובונה, את התפיסות, האמונות, הדאגות והחששות. הוא משקף את מרחב ההסכמות והמכנה המשותף הגדולים ביותר. כבר אמרתי: אם רק צד אחד ינצח – מדינת ישראל תפסיד. במתווה הזה אין צד מנצח וצד מפסיד. זה מתווה שכל כולו ניצחון של אזרחי ישראל. מקומם של הליכי חקיקה הוא בכנסת, ולכן חשוב להדגיש שהמתווה שאני מציג היום הוא הצעה, עקרונות, בסיס לדיון מעמיק". 

עוד אמר הנשיא כי המתווה שלו מחזק את הכנסת, מחזק את הממשלה, מחזק את מערכת המשפט, ומעל הכול מחזק את מדינת ישראל. "המתווה הזה מגן על כל אחת ואחד מכם – אזרחי ישראל. המתווה הזה שומר על מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. זו לא פשרה פוליטית על סעיף כזה ואחר. זה לא מהלך בעד או נגד יוזמי החקיקה או חברי הקואליציה. בדיוק כשם שאין כאן כוונה נסתרת לחזק או להחליש את מתנגדי החקיקה או האופוזיציה. הדבר היחיד שעומד לנגד עיניי הוא טובת עמנו. טובת הבית הלאומי שלנו".

"אסור להחריב את המדינה"

המתווה נותן מענה לצורך החשוב בגיוון מערכת המשפט; והוא מחייב את מערכת המשפט לשינויים הכרחיים שהגיע זמנם. המתווה המוצע מעגן מערכת יחסים הגונה ומאוזנת בין הרשויות, שמאפשרת לכל רשות למלא את תפקידה, ולפעול בגבולות הגזרה שלה בלי התערבות חריגה של רשות אחרת. המתווה מחויב באופן מלא לעקרונות הכרזת העצמאות; הוא מבצר את עצמאות מערכת המשפט ואי-תלותה".

לקראת סיום דבריו אמר כי חובה על כולם להבין את גודל השעה. "אסור להחריב את המדינה. לא הגעתי לתפקידי בשביל לרצות את כולם, ולא נכנסתי לתוככי המחלוקת העמוקה הזאת בשביל לרצות את כולם. הרי ברור שכל אדם בעל אינטרסים יוכל תמיד למצוא איזה תת-סעיף, שבגללו אפשר לשמוט את הקרקע תחת רגלינו כחברה וכמדינה". 

"אני אדם מאמין, אבל אינני נאיבי. אני יודע שברגע שאסיים את דבריי, ואולי עוד לפני כן, יקומו מתנגדים מכל עבר. אני גם יודע שיהיו מי שיברחו מאחריות, ושיהיו מי שכבר הסכימו ולפתע יכחישו כל קשר, או ינסו לחזור בהם. אני אומר לכם באחריות: מתווה העם משקף מכנה משותף רחב, עצום. העם רוצה פתרון מוסכם, המדינה שלנו חייבת פתרון מוסכם, והיא חייבת אותו עכשיו". 

בכיר בממשלה: "נראה את המתווה ונלמד, כרגע אין הסכמות"

בכיר בממשלה מסר לחדשות כיפה כי השרים לא יודעים מה כולל מתווה הנשיא, "נראה אותו ונלמד, כרגע אין הסכמות". בעקבות ההתפתחויות בנושא, ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את טיסתו המדינית לברלין לשעה 22:00, חמש שעות מאוחר מהתכנון המקורי.

קודם לנאום פורסם ב"חדשות 12" כי ראש הממשלה ניסה לשכנע את שר המשפטים יריב לוין לקבל את המתווה של הנשיא. על פי הפרסום לוין סרב לפשרה בעניין הרכב הוועדה למינוי שופטים כמו גם בנושא הרוב הדרוש לפסילת חוקים. לוין איים להתפטר ונתניהו קיבל את עמדתו.