למרות הכרזת טראמפ: הממשל מכיר בירושלים המערבית בלבד

ב"ספר עובדות העולם" של ה-CIA נכתב כי ירושלים המזרחית היא שטח פלסטיני כבוש, שבו גרים מאות אלפי מתנחלים ישראלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/12/17 14:48 ל בכסלו התשעח

למרות הכרזת טראמפ: הממשל מכיר בירושלים המערבית בלבד
נתניהו וטראמפ, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כבר הכריז על ירושלים כבירת ישראל, וגם סגנו מייק פנס צפוי לבקר בה בקרוב, אך ב-CIA כנראה לא השלימו עם הצעד הדרמטי של הממשל, שנוגע בסוגיה רגישה וסבוכה. 

בכתבה שפורסמה בוואלה נטען כי מאז נאומו של טראמפ עודכנו ב"ספר עובדות העולם" שמוצג באתר סוכנות הביון האמריקאית נתונים אודות ישראל, אך בנוסח החדש בנוגע לבירתה נכתב: "הבירה - ירושלים. ארה"ב הכירה בירושלים בדצמבר 2017 כבירת ישראל, בלי לנקוט עמדה בסוגיית הגבולות המוגדרים של הריבונות הישראלית".

את מזרח ירושלים עדיין מתייגת הסוכנות כשטח פלסטיני כבוש שבין תושביו חיים "כ-201 אלף מתנחלים ישראלים", משמע כי היא מכירה רק בירושלים המערבית כבירת ישראל. גם אזור לטרון נחשב בעיניהם לשטח כבוש. בעמודה המוקדשת ל"גדה המערבית" הבחינו ב-CIA בין שטחי יהודה ושומרון לבין ירושלים המזרחית, שאינה שייכת לרשות הפלסטינית אך מהווה "שטח שנכבש בידי ישראל ב-1967".

הסוכנות מופקדת על עדכון הנתונים הגאוגרפיים והמדיניים של מדינות העולם, ועמדתה המוצגת באתר נחשבת לעמדה הרשמית של הממשל האמריקאי. נראה כי למרות מאמציו של טראמפ להציג מדיניות חדשה בנוגע לישראל הנושא נותר רגיש וסבוך מאוד, היחס של מנגנוני הממשל טרם עבר שינוי מהותי.