ראש אגף התקציבים באוצר התפטר

הממונה על התקציבים באוצר, שאול מרידור, הודיע על התפטרות: "איני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת המתקיימת במהלך החודשים האחרונים, עליה ישלמו האזרחים מחיר כבד בשנים הבאות". השר כ"ץ בירך: "פעל באופן בוטה וגם פומבי נגד מדיניות הממשלה". הנשיא ריבלין: "צעד מדאיג"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/08/20 19:25 י באלול התשפ

ראש אגף התקציבים באוצר התפטר
שאול מרידור, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

זה היה באוויר, ועכשיו זה הפך לרשמי. ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, הודיע הערב (א') על התפטרותו מהתפקיד. מרידור, שהתעמת באופן פומבי עם ראש הממשלה ושר האוצר סביב תכנית ה'מענק לכל אזרח' בחודש שעבר, אמר כי "איני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת המתקיימת במהלך החודשים האחרונים, עליה ישלמו האזרחים מחיר כבד בשנים הבאות".

נתניהו: "בלתי נתפס שפקידים מתדרכים נגד החלטות ממשלה"

נתניהו וכ"ץ הציגו את התכנית, שהעניקה 750 ש"ח לכל אזרח בישראל, כמעט ללא אבחנות, על רקע משבר הקורונה, וזכו לביקורת רבה הן מצד גורמים באוצר והן מצד עצמאים רבים. הדיון שקיימו נתניהו וכ"ץ לפני הצגת התכנית יחד עם אנשי משרד האוצר היה סוער. גורמי המקצוע הכלכליים אמרו במהלך הדיון שהעברה של כסף לכלל האזרחים בעלות כוללת של 6 מיליארד שקלים ללא כל הבחנה היא מהלך פופוליסטי. שאול מרידור, ראש אגף התקציבים באוצר, אמר במהלך הדיון: "זאת שיטה מאוד לא חכמה לחלק ככה כסף לאזרחים - צריך להיזהר שלא נהיה כמו ונצואלה"‎.

בהמשך תקף נתניהו את מרידור שלא בשמו, ואמר כי "בלתי נתפס שפקידים מתדרכים נגד החלטות שהתקבלו בממשלה ופועלים לסכל אותן. לא נקבל זאת". שר האוצר ישראל כ"ץ הוסיף כי "עובדי המדינה נדרשים למלא אחר החלטות הדרג המדיני. אם יוצגו בפני שר האוצר הוכחות למעשים מסוג זה, הדברים יטופלו במסגרת המשמעתית של שירות המדינה".

שר האוצר ישראל כ"ץ הגיב ובירך על ההתפטרות: "מאז כניסתי לתפקיד הענקתי גיבוי רחב לצוות המקצועי באוצר ובכללו לשאול מרידור, כפי שעשיתי בכל תפקידי בעבר. לצערי לאחרונה מתוך שיקולים פוליטיים צרים החל מרידור לפעול באופן בוטה וגם פומבי נגד מדיניות הממשלה ונגד המדיניות שהובלתי במשרד האוצר, ולכן פרישתו מתפקיד ראש אגף התקציבים היא מהלך נכון ומתבקש. בכוונתי להביא בהקדם מחליף ראוי ומקצועי לתפקיד שיסייע לי ולממשלה בקידום המדיניות הכלכלית בתקופה מאתגרת זו".

נשיא המדינה, רובי ריבלין, פרסם הודעה חריגה בה התייחס להתפטרות: "אני מצר מאוד על התפטרותו של שאול מרידור מתפקידו כראש אגף התקציבים במשרד האוצר. הצעד הקשה בו נקט, והמשמעויות הנובעות ממנו, מדאיגים אותי מאוד", אמר הנשיא.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, כתב: "התפטרותו של שאול מרידור היא לא תמרור אזהרה אלא אזעקת אמת. כפי שהזהרנו כלכלת ישראל הפכה לאיזור אסון. הניהול הכלכלי של משבר הקורונה הוא מחדל בסדר גודל של יום כיפור. ככה לא מנהלים כלכלה במשבר וככה לא מנהלים מדינה. זוהי רשלנות פושעת של חבורת פוליטיקאים חסרי אחריות שעסוקים רק בעצמם".


(נתניהו וכ"ץ בהצגת תכנית המענקים, שהביאה להתפטרותו של מרידור)

במהלך הדיון במשרד האוצר בטרם פורסמה התכנית, אמרו גורמי המקצוע הכלכליים שהעברה של כסף לכלל האזרחים, בעלות כוללת של שישה מיליארד שקלים ללא כל הבחנה היא מהלך פופוליסטי. שאול מרידור, אף אמר: "זאת שיטה מאוד לא חכמה לחלק ככה כסף לאזרחים - צריך להיזהר שלא נהיה כמו ונצואלה"‎.

נתניהו אמנם לא הזכיר את שמו של מרידור אך שיתף פוסט של חבר הכנסת מהליכוד, שלמה קרעי, שכתב כי "כבר הכרנו את התופעה שבה פקידים מנסים לשלוט במדינה נגד נבחרי הציבור. ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, הפך זאת לאומנות. הוא מטרפד החלטות של ראש הממשלה נתניהו להעביר עוד כספים וסיוע לאזרחי ישראל - לעצמאיים, לבעלי העסקים, לשכירים ולמובטלים". 

עוד כתב קרעי כי בשעת משבר אין לקבל מציאות בה פקידים מנסים לפעול נגד נבחרי הציבור: "בשעת משבר קשה זו ובכלל, אסור לקבל זאת בשום אופן. תפקידם של פקידים הינו לבצע את מדיניות הממשלה. כל ניסיון להחיל מדיניות משלהם בניגוד למדיניות הממשלה מהווה חתרנות פקידותית. יתירה מכך, תדרוך עיתונאים נגד הממשלה והעומד בראשה וניהול מסע דה-לגיטימציה כנגד מדיניות הממשלה, הופכים את המציאות לבלתי נסבלת". 

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, הגיב וכתב כי "הביביזם חיסל עוד שעיר לעזאזל. נתניהו וחבורת הסייענים שלו בפאניקה. הממשלה הזו היא הגרועה בתולדות ישראל, והם מחפשים את מי להאשים. מרידור הוא הקורבן התורן. גמזו עלול להיות הבא בתור. אבל כל השעירים לעזאזל לא יצליחו להסיח את הדעת מאחריותו של נתניהו. הדג מסריח מהראש, והראש הוא ראש הממשלה".