'יד לאישה' על דו"ח בתי הדין הרבניים: "לא חושפים את הטרגדיות האנושיות שאנו נחשפות אליהן"

מנכ"לית הארגון, פנינה עומר, טוענת כי המסמך "מעניק תמונה חלקית בלבד" ולכן, "לא ניתן לבצע ניתוח מעמיק של בעיית העגונות". גורם בהנהלת בתי הדין ל'כיפה': "עושה רושם שהעובדה שיש יותר גברים מסורבי גט מאשר מסורבות, העבירה את פנינה עומר על דעתה".

חדשות כיפה משה ויסטוך 20/06/17 15:05 כו בסיון התשעז

'יד לאישה' על דו"ח בתי הדין הרבניים: "לא חושפים את הטרגדיות האנושיות שאנו נחשפות אליהן"
הפגנה בעד עגונות, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

בארגון 'יד לאישה' מבית אור תורה סטון, טענו היום (שלישי), כי הנתונים שפורסמו על ידי בתי הדין הרבניים הם חלקיים ולא מספקים את התמונה המלאה. בבתי הדין הרבניים לא אהבו את דבריה וניסו להפריכם.

מנכ"לית הארגון, פנינה עומר, אמרה כי "הנתונים שפורסמו, אינם חושפים את הטרגדיות האנושיות אותן אנו פוגשות מידי יום, אלה שלא נכנסות תחת סיפורי ההצלחה של 211 עגונות ששוחררו". לטענתה, "הדו"ח מעניק תמונה חלקית בלבד ונעדרים ממנו נתונים רבים, ביניהם מספר הנשים שנותרו עגונות, כמה חיובי גיטין ניתנו בסך התביעות, כמה תיקים שניתנו בהם פסקי דין לגירושין אכן הסתיימו בגט ועוד".

לדבריה, "ללא נתונים אלה, לא ניתן לבצע ניתוח מעמיק של בעיית העגונות ומסורבות הגט בארץ, על מנת לסייע לכל הגורמים הנוגעים בדבר בהתמודדותם עם הבעיה". 

בהמשך היא התייחסה לעובדה שבבתי הדין הקפידו לציין, לפיה כל העתירות שהוגשו נגדם נדחו ע"י בג"ץ. "אחד הנתונים המעניינים בדו"ח", היא אמרה, "מתייחס לקשר המורכב בין בג''צ לבתי הדין. על פי הנתונים הוגשו בשנת 2016 כ-41 עתירות נגד בתי הדין ואף אחת מהן לא התקבלה. נתון זה תואם את המגמה החיובית שאנחנו מזהות בשטח, כאשר מרבית הדיינים מקפידים לפסוק בהלימה לחוק האזרחי ובמקרה של פסיקה חריגה, ניתן לערער עליה ובית הדין הגדול על פי רוב מקפיד לתקן אותה בפסיקה המתיישרת עם החוק".

לסיום היא ציינה כי "מגמה זו הולכת ומתרחבת וזו בהחלט בשורה חשובה. יחד עם זאת,  צריך לזכור כי לא לכולם יש את האמצעים לערער לביה"ד הגדול או לעתור לבג''צ".

גורם בהנהלת בתי הדין הרבניים הגיב לדבריה של עומר ואמר מל'כיפה' כי בניגוד לנטען, לפני מספר חודשים פורסם בהבלטה בכלי התקשורת דו"ח מיוחד שפירט את נתוני העגינות בישראל, "עושה רושם שהעובדה שיש יותר גברים מסורבי גט מאשר מסורבות, העבירה את פנינה עומר על דעתה".

הנתון עליו דיבר אותו גורם, פורסם בסקר מיוחד ע"י בתי הדין הרבניים בפברואר האחרון וממנו עלה כי מספר הגברים שהוטל עליהם עונש מאסר בשל סרבנות גט (69) קטן ממספר הנשים שניתן היתר לבעליהן לשאת אישה שנייה (125).

מי שבחר להתייחס לנתוני בתי הדין הרבניים, דווקא מההיבט של עגינות הגברים, הוא עו"ד עידו דיבון ממשרד דיבון ושות׳ המתמחה בדיני משפחה. "יש לברך את בית הדין על ההישגים בתחום מניעת העגינות", הוא אמר והוסיף כי "אכן נעשים מאמצים משמעותיים לפתור מקרי עגינות של נשים, אך ראוי לציין כי ישנם מקרים רבים וקשיים של עגינות גברים".

לטענתו, "על פי הנתונים, הפתרונות שבתי הדין מוצאים במקרי עגינות אלה נראים פחות אפקטיבים מאשר אלה הננקטים במקרה של עגינות נשים". בנוסף לכך הוא ציין כי הנתונים מראים שהמקרים "בהם ננקטות סנקציות כנגד גברים מעגנים, עולים משמעותית על אלה הננקטים כלפי נשים מעגנות ועל פי דו"ח בתי הדין, יש להסיק את המסקנות השיפוטיות גם בעניין זה".