העליון הפך את החלטת משרד החינוך- הלימודים בחינוך המיוחד לא יקוצרו

"ההחלטה שהתקבלה – פגומה, ולא ניתן להכשירה", בהרכב של שלושה שופטים, הפך בית המשפט העליון, את החלטת משרד החינוך לקצר את שעות הלימודים במסגרות לילדים על הרצף האוטיסטי

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/08/23 15:51 ג באלול התשפג

העליון הפך את החלטת משרד החינוך- הלימודים בחינוך המיוחד לא יקוצרו
הפך את ההחלטה, העליון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בית המשפט העליון קיבל הבוקר (א') את העתירות שהוגשו על ידי ארגון אלו"ט ועל ידי הורים לילדים על הרצף האוטיסטי, כנגד החלטת מנכ"ל משרד החינוך לקצר את שעת הלימודים האחרונה של יום הלימודים במסגרות לילדים על הרצף האוטיסטי בשנת הלימודים תשפ"ד, כך שיום הלימודים יסתיים בשעה 16:00 במקום בשעה 16:45. בפסק הדין נקבע, כי ההחלטה תבוטל כך שאורך יום הלימודים יישאר על כנו.

הסיבות לפסילת ההחלטה

החלטת משרד החינוך נפסלה בבג"צ, בהרכב של שלושה שופטים, השופט יצחק עמית, השופטת דפנה ברק-ארז והשופט עופר גרוסקופף וזאת, בשל מספר ליקויים: ראשית, ההחלטה התקבלה ללא שקוימה חובת ההתייעצות עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות; נוסף לכך, ההחלטה התקבלה מבלי לאפשר להורים תקופת התארגנות נאותה בהתחשב במורכבות הטיפול בילדים על הרצף האוטיסטי;

כמו כן, ההחלטה גורפת וחלה על כל מוסדות הלימוד בארץ למרות שיש מחוזות שבהם המחסור חמור פחות, וניתן לתת לו מענה אחר; עוד צוין בהחלטת בית המשפט כי בניגוד לאמור בחוק, ההחלטה לא התקבלה על-ידי שר החינוך, ואף לא הובאה לאישורו של שר האוצר. בית המשפט הוסיף וציין בפסק דינו, כי קיים חשש שקיצור יום הלימודים באופן ארעי לכאורה, למשך שנה אחת בלבד, עלול להיות בעל השלכות ארוכות טווח על המערכת כולה.

"ההחלטה שהתקבלה – פגומה, ולא ניתן להכשירה"

בסיום ההחלטה, הוסיף בית המשפט כי: "לא יכולה להיות מחלוקת באשר לקשיים האובייקטיביים שעמם מתמודד משרד החינוך, ולצדו הרשויות המקומיות, בכל הנוגע לגיוס כוח אדם בעל הכשרה מתאימה להוראה, והדברים אמורים ביתר שאת במסגרות החינוך המיועדות לילדים על הרצף האוטיסטי.

משרד החינוך מקדיש משאבים ניכרים לחינוך המיוחד, אך הצרכים ההולכים וגדלים מצריכים פתרונות "מחוץ לקופסה" וחזקה על העוסקים במלאכה כי ימשיכו להקדיש את עתותיהם ומרצם, כפי שעשו עד עתה, לטובת ילדי החינוך המיוחד. אולם, בשלב נותרת בעינה העובדה שההחלטה שהתקבלה – פגומה, ולא ניתן להכשירה".