רבע מתקציב נתיבי ישראל יושקע באזור יהודה ושומרון

שר האוצר סמוטריץ' ושרת התחבורה רגב הגיעו לסיכות תקציב משרד התחבורה העתידי ונראה כי כרבע ממנו יוקצה לטובת שדרוג ושיפור תשתיות ופרויקטים ביהודה ושומרון | שי אלון: "אין כאן מותרות או איכות חיים - זהו צורך בסיסי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 19/04/23 12:46 כח בניסן התשפג

רבע מתקציב נתיבי ישראל יושקע באזור יהודה ושומרון
צומת תפוח, צילום: Hillel Maeir/Flash90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב סיכמו על תקציב משרד התחבורה לקראת הצעת חוק התקציב שתעלה במליאת הכנסת בתחילת מושב הקיץ. השניים הגדילו משמעותית את מסגרת התקציב השוטף והקצאת המשאבים לטובת התשתיות ביהודה ושומרון העומדים על כרבע מתקציב המשרד הכולל.

סמוטריץ' ורגב הכניסו 160 מיליון שקלים לבסיס התקציב לטובת שדרוג תשתיות ביהודה ושומרון, והמשמעות היא דרמטית: תקציב שנתי שוטף לטובת שדרוג ושיפור כבישים ברחבי ההתיישבות. לפי נתוני התקציב העתידי יוצא כי כשלושה וחצי מיליארד שקל בסך הכל יופנו לשדרוג תשתיות ביהודה ושומרון. כלומר, 25.69% מתקציב "מימוש התוכנית האסטרטגית" לכבישים של נתיבי ישראל מוקדש לכבישים ביהודה ושומרון - 3.517 מיליארד שקל מתוך 13.687 מיליארד שקל.

בנוסף לתקציב השוטף יתוקצבו גם הפרויקטים הבאים:

  • 366 מיליון שקל להרחבת דרך הגישה למועצה המקומית בית אל.
  • 156 מיליון שקל להקמת מחלף עיסאוויה ב-156 מיליון שקל.
  • חצי מיליארד שקל להרחבת הדרך בין צומת אריאל לצומת תפוח.
  • 80 מיליון שקל לקידום כביש הטבעת המזרחי בירושלים.
  • 300 מיליון שקל לכביש 45 בשלבי תכנון אחרונים וייסלל בקרוב מאזור תחנת הדלק של כוכב יעקב ועד עטרות (דרך שיקוע קלנדיה).
  • 150 מיליון שקל לכביש באלפי מנשה.
  • 200 מיליון שקל לכביש 5066 לצורך עקיפת הכפר פונדוק.
  • 2 מיליארד שקל לשדרוג כביש 60 חוצה יהודה ושומרון.
  • כביש 465 מצומת המשטרה הבריטית ועד לצומת עופרים בכביש 446 יתוקצב גם הוא להרחבה.

הפרויקט היקר והמשמעותי ביותר הוא הרחבת כביש 60 מהכניסה לירושלים בפסגת זאב-חיזמא דרך שער בנימין, עפרה, עלי ועד לצומת רחלים. הכביש מתוכנן להיות מורחב לשלושה נתיבים בכל כיוון כשנתיב אחד בכל כיוון יהיה נתיב תחבורה ציבורית. הסיכום התקציבי יקצה יותר ממיליארד שקל לביצוע העבודות בשלב הראשון מחיזמא ועד לצומת המשטרה הבריטית, כשבמקביל תכנון החלק הצפוני של הכביש יתוקצב גם כן, ולאחר התכנון יתוקצב הביצוע במסגרת תכנית החומש לכבישי יו"ש. 

שי אלון: "אין כאן מותרות או איכות חיים - זהו צורך בסיסי"

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ אמר הבוקר כי מדובר ברגע היסטורי. "מדינת ישראל לוקחת אחריות על יהודה ושומרון וזה בא לידי ביטוי בהשקעה שלא נראתה כמותה מאז הווסדה של ההתיישבות. אני מבקש להודות לשרים ולראש הממשלה נתניהו. העבודה עוד לפנינו".

ראש המועצה המקומית בית אל, שי אלון בירך ואמר כי מאז הסכמי אוסלו הכבישים ביהודה ושומרון לא שופרו או טופלו. "מדובר בהכרח המציאות. אין כאן מותרות או איכות חיים - זהו צורך בסיסי לתקן את הכבישים שאי אפשר לנסוע בהם כבר שנים רבות".

שי אלון |

שי אלון | צילום: Yonatan Sindel/Flash90     

חבר הכנסת מהציונות הדתית, אוהד טל, מסר: "הגדלת התקציב לשיפור התשתיות והכבישים ביהודה ושומרון היא בשורה גדולה ותיקון להזנחה רבת שנים. כל מי שנוסע כיום בכבישים אלו מבין כי נצרכת השקעה רצינית לשיפור התשתיות במקום לטובת הביטחון ולרווחת תושבי האזור".

הדמיית פרויקט כביש אדם-חיזמא