פרוייקט מיוחד 8 מנהיגי העתיד של ההתיישבות

הם צעירים, אקטיביסטים ובגיל צעיר כבשו תפקידים בכירים. תשננו היטב את שמות שמונת מנהיגי העתיד של הימין ההתיישבותי, כי לא רחוק היום שהם יגיעו לכנסת, לממשלה ולמקומות המשפיעים בישראל | מי נכנס לרשימה היוקרתית?

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/06/22 09:47 ד בסיון התשפב

8 מנהיגי העתיד של ההתיישבות
מנהיגי ההתיישבות, צילום: רמי זרנגר,: פלאש 90. גרשון אלינסטון

השנה, 2022 ההתיישבות ביהודה ושומרון מונה כחצי מיליון איש. מה שהחל במגורים בגבעות ביהודה ושומרון, באוהלים ובמבני מגורים ארעיים הפך למפעל עצום של בניה, עשרות יישובים, ערים, כבישים ומרכזי תעשייה. הגרים ביהודה ושומרון קיבלו טייטל תקשורתי "מתנחלים" והפכו למגזר בפני עצמם, לא סתם מגזר, אלא כזה שהפרופיל התקשורתי שלו נמצא תמיד בווליום גבוה.

כמו כל סקטור, גם ההתיישבות הצמיחה מנהיגות שדאגה לצרכיה, שמה אותה על סדר היום והביאה אותה להישגים. לאורך השנים מנהיגי ההתיישבות השתלבו בפוליטיקה הארצית ונראה כי הכיסא שלהם מובטח שנים קדימה. אך הגידול במספר המתיישבים הפך את התושבים למגוונים יותר כאשר כיום אפשר למצוא בה מנעד רחב של אנשים - מחילונים אדוקים ועד לחרדים. ובתווך, הספקטרום הדתי לאומי מהקלאסי ועד לחרד"ל.

מציאות זאת הובילה לכך שמגזר המתיישבים כבר לא הומוגני סביב רעיון אחד כפי שהיה בהתחלה, אלא יותר מגוון וכזה שדורש ומאמין בערכים שונים. אם בעבר ההתיישבות נתפסה בעיקר כמעשה של מסירות נפש על גבעות טרשים, כיום ההתיישבות מתבססת גם על הסברה, פיתוח כלכלי ועסקי, וקליטת תושבים.

המנהיגים הצעירים התאימו את עצמם לסגנון החיים החדש בהתיישבות, וכיום הם מתבלטים ברשתות החברתיות ובעמדות מפתח בציבוריות הישראלית. אחרי עשרות שנים של עמידה במקום מבחינה הנהגתית, ההתיישבות העמידה הנהגה צעירה שראויה ויכולה להנהיג אותה על מורכבויותיה בשנים הבאות.

כהכנה לכתבה זו, במטרה לאתר את אותם מנהיגי העתיד של ההתיישבות, בחודשים האחרונים קיימנו שיחות רבות עם גורמים רבים בהתיישבות, ותיקים וצעירים כאחד. ניסינו להבין מהם מי לדעתם יכול וצריך להנהיג את ההתיישבות בשנים הבאות. מראש ביקשנו לגלות את שכבת הנהגה הצעירה, מתחת לגיל 40, זו הצומחת ולא זאת הותיקה והמוכרת. כמו כן, חיפשנו אנשים שכבר הצליחו בעשייה, והוכיחו רצינות ויעד בלתי מתפשר אחד - הרצון להצמיח את מפעל ההתיישבות. שוחחנו עם מנהיגים בעבר ובהווה, עם תושבים בישובים בהם מתגוררים המועמדים, חקרנו ובחנו. שמות של אנשים עלו וירדו מתוך הרשימה, עד שלבסוף התגבשה הרשימה המלאה והנה היא לפניכם - שמונת המנהיגים שללא ספק יהיו מנהיגי ההתיישבות בשנים הבאות.

8 המנהיגים הבאים של ההתיישבות:

1. ישי מרלינג

ישי מרלינג

ישי מרלינג צילום: רמי זרנגר

מרלינג (33) יו"ר החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית. גדל באלעזר, מתגורר באפרת, נשוי לדקלה ואב לארבעה. את שירותו הצבאי העביר כלוחם בחטיבת הנח"ל. כלוחם מילואים הוא לקח חלק במבצעים "עמוד ענן" ו"צוק איתן". עד לפני מספר שנים שימש כמייסד ומנהל של חברת תוכנה בתחום מערכות מידע.

בחייו הפוליטיים מרלינג הוא מייסד ויו"ר "מלוכדים", הפורום הלאומי בליכוד. עם השנים העביר הפורום עשרות חוקים והחלטות בליכוד ובהן ההחלטה שהתקבלה במרכז הליכוד, על ריבונות ביהודה ושומרון שעברה ברוב קולות.

2. אליהו עטיה

אליהו עטיה

אליהו עטיה צילום: באדיבות המצולם

עטיה (37), סמנכ"ל חברת באמונה ומנכ"ל עמותת אופק להתיישבות. גר במבואות יריחו נשוי ואב לחמישה ילדים. למד בישל"צ, ולאחר מכן בישיבה הגבוהה באילת, שירת בחטיבת גולני. בעל תואר ראשון במינהל עסקים, חבר מליאת מועצה אזורית בקעת הירדן, ומנהל פעילות של פורום ההתיישבות הצעירה. ממובילי התיישבות המתחדשת בבקעת הירדן. ניהל וחבר דירקטוריון במגוון ארגונים במגזר השלישי בתחומי חינוך, התיישבות וחקלאות.

3. שרה העצני כהן

שרה עצני הכהן

שרה עצני הכהן צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

העצני (38), יו"ר תנועת "ישראל שלי". גרה בירושלים, נשואה ואם לארבעה. למדה בבית הספר החילוני במועצה המקומית, ובכיתה ט' עברה ללמוד בתיכון בויאר בירושלים. שרה בוגרת תואר ראשון במנהל עסקים ותקשורת ותואר שני במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית בירושלים ובוגרת המחזור הראשון של המכללה למדינאות. שימשה כמנהלת החינוכית של תנועת בית"ר העולמית. חברת מרכז הליכוד.

בשנת 2012, בעקבות כניסתם של איילת שקד ונפתלי בנט לעולם הפוליטי, התמנתה העצני-כהן לראשות "ישראל שלי" - תנועה ציונית אקטיביסטית, שפועלת במטרה להעלות לסדר היום הציבורי נושאים שנמצאים בחזית החזון והעשייה הציונית, כדי לחזק את זהותה היהודית והדמוקרטית של המדינה. שרה זכתה בפרס "רוח ציון ליזמות צעירה" של פרס מוסקוביץ' לציונות על פעילותה בתנועה, והיא כותבת טור שבועי בעיתון "ישראל היום" מזה כחמש שנים.

4. איילת לאש

איילת לאש

איילת לאש צילום: באדיבות המצולם

לאש (33) אשת תקשורת. גרה ברחלים, נשואה ואם לארבעה, עוסקת בתחום החינוך המיוחד ומחנכת באולפנה בבנימין. עוסקת בעיקר בחשיפת הטרור הערבי המושתק ברחבי הארץ ובפרט ביהודה ושומרון. במהלך השנים נחסם חשבון הפייסבוק שלה עשרות פעמים. בעקבות הפרסומים שלה, זוכה לאש לפניות לא מעטות מהתקשורת שעושה שימוש בתוכן שלה, פניות שלעתים שינו מציאות ביהודה ושומרון.

5. צבי סוכות

צבי סוכות

צבי סוכות צילום: באדיבות המצולם

סוכות (31) עורך גילוי דעת וממקימי הישוב אביתר. גר ביצהר, נשוי ואב לחמש בנות. למד במוסדות "זילברמן" בעיר העתיקה בירושלים, ומשם המשיך לגבעות יהודה ושומרון ולאחר מכן לישיבה ביצהר. סוכות הוביל את מטה השטח של הישוב עמונה סביב פינוי הישוב בשנת 2017, כיהן כמנכ"ל מפלגת עוצמה יהודית כשנתיים וחצי וכעוזרו של ראש מועצת שומרון יוסי דגן עד לתקופה האחרונה. בנוסף הוא התפרסם כאחד ממקימי הישוב אביתר בקיץ האחרון והוא פעיל בולט ברשתות החברתיות.

6. יעל שבח

יעל שבח

יעל שבח צילום: באדיבות המצולם

שבח (36) אשת תקשורת. תושבת חוות גלעד, אלמנה ואימא לשישה. לאחר עלייתה ארצה, התגוררה עם משפחתה במשך שנה במרכז קליטה במבשרת ציון ולאחר מכן עברו להתגורר בכפר סבא. בינואר 2018, נרצח בעלה, הרב רזיאל הי"ד, בפיגוע ירי ליד חוות גלעד. מאז הירצחו פועלת יעל להנצחתו - היא התנדבה ועברה קורס חובשים במד"א, ממנו הוקם "צוות רזיאל" וכיום היא מתנדבת קבועה בארגון.

לאחר רצח בעלה, החלה לעסוק בכתיבה פובליציסטית. במשך שנתיים כתבה טור בעיתון "שביעי" ולאחר מכן החלה לכתוב טור ב"מקור ראשון". לפני כשנה פרסמה שבח את ספרה הראשון, "א' אלמנה". מזה כחצי שנה היא מגישה אחת לשבועיים את התוכנית "ציפורי לילה מצייצות" בגלי צה"ל, יחד עם רות אלבז. שבח פעילה בנושא הסדרת ההתיישבות הצעירה ובפרט חוות גלעד.

7. צבי אלימלך שרבף

צבי אלימלך שרבף

צבי אלימלך שרבף צילום: כיפה

שרבף (36) יו"ר תנועת "נחלה", גר בגבעת גל שבקרית ארבע. נשוי ואב לשמונה ילדים. למד בישיבה התיכונית "נתיבות יוסף" במצפה יריחו ולאחר מכן למד בישיבה הגבוהה במצפה יריחו ובבית המדרש "שלהבת תחיית הארץ" של אביו הרב עוזיהו שרבף בחברון. בנעוריו היה פעיל מאוד בעשיה להרחבת קרית ארבע-חברון בהדרכת סבו הרב משה לוינגר. לאחר הגירוש מחבל עזה וצפון השומרון הקים בהדרכת הרב לוינגר יחד עם חבריו את "נוער למען ארץ ישראל" במקביל להקמת "נאמני ארץ ישראל". לימים התנועות חברו יחד והקימו את תנועת נחלה. כאמור, שרבף משמש כיו"ר תנועת "נחלה" שפועלת להקמת יישובים חדשים, גאולת בתים וקרקעות, יחד עם דניאלה וייס.

8. עטרה כהן רפפורט

עטרה כהן רפפורט

עטרה כהן רפפורט צילום: באדיבות המצולם

עטרה (41), מנהלת תחום תכנון קהילתי במרחב מרכז בחטיבה להתיישבות. נולדה וגדלה בישוב שילה לעירא ואורית רפפורט, ממייסדי הישוב וההתיישבות ביהודה ושומרון. כיום גרה בישוב עפרה, נשואה לריימונד ואם לארבעה ילדים. עטרה חזרה בשאלה, בעלה וילדיה דתיים והם מנהלים זוגיות מעורבת ייחודית. בשנים האחרונות כיהנה כהן כיו"ר מזכירות עפרה, ניהלה את הישובים גבעון החדשה וגבעת הראל ובמקביל כיהנה כיו"ר ועד מנהלי הישובים בבנימין אשר מקדם נושאים רוחביים ואסטרטגיים עבור הישובים בשותפות עם הנהלת המועצה וגורמים נוספים. עטרה היא ממקימי ומראשי פורום ההתיישבות הצעירה, אשר פועל להסדרת הישובים הצעירים ביהודה ושומרון, ואשר צבר הישגים משמעותיים, בין היתר בהעלאת הנושא לסדר היום הציבורי.