אביתר. הסוף | אחרוני התושבים מתפנים: "נחזור מהר"

אחרי שנחתם ההסכם תושבי אביתר מפנים את החפצים האחרונים ומתפנים מהיישוב. חיילי צה"ל הגיעו למקום ועוברים תדריכים. התושבים עוזבים עם תקווה: "אנחנו אורזים כדי לפרוק מחדש"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/07/21 13:31 כב בתמוז התשפא

אביתר. הסוף | אחרוני התושבים מתפנים: "נחזור מהר"
אביתר ביומו האחרון, צילום: אלעד הומינר

תושבי אביתר מעמיסים היום (ו') את הציוד שלהם על רכביהם ועוזבים את היישוב שהקימו במשך תשעה שבועות. בעקבות המתווה שנחתם בין המתיישבים לממשלה, עד השעה 16:00 על היישוב להיות ריק מתושבים. כמו שנחתם בהסכם, חיילי צה"ל כבר נמצאים במקום והכוח הסופי במקום נתון לשיקול מפקד האזור.

יו"ר תנועת נחלה, צבי אלימלך שרבף, סיפר לחדשות כיפה כי הוא עוזב את ההר בתקווה לשוב אליו בקרוב. שרבף והמתיישבים הרבים, דאגו להניף במקום דגל ישראל בגובה 13 מטרים, רגע לפני העזיבה. "אנחנו כאן באביתר הרמנו את דגל ישראל מלוא גובה התורן כדי לומר לעם ישראל כולו שאנחנו היום יורדים מכאן ובעזרת השם נחזור לפה מהר. ממשלת ישראל תבדוק מה שהיא צריכה ועוד כמה חודשים תוקם פה ישיבה, ובעוד כמה שנים יוקם פה ישוב. הדגל כאן חשוב מאוד. הערבים באזור רוצים להשתלט מפה עד הבקעה, לכן הדגל בא ואומר: אנחנו כאן כדי להישאר".

ברגעי ההתיישבות האחרונים של המקום סיפרה הדר בר-חי שהגיעה לישוב אביתר ממש עם הקמתו, הישר ממושב אבני איתן הממוקם בדרום הגולן עם בעלה ושבעת ילדיהם: "אנחנו כבר חושבים על השלב הבא. בשלב ב' נקים פה יישוב. אנחנו אורזים היום בצורה הטובה ביותר כדי שנוכל לפרוק פה חזרה כמה שיותר מהר.

כשנשאלה על מתווה הפינוי אמרה הדר כי מה שנחתם - נחתם. "הגענו מהצפון לאביתר וכל רגע שהיינו פה היה מדהים, מדובר בצעד מאוד גדול לעם ישראל. אנחנו חושבים שכל יום במקום הזה הרווחנו וזה נותן לנו את הכח לחזור ליישב באישור ועם הסדרה".

כוחות צה"ל במקום.

כוחות צה"ל במקום.צילום: אלעד הומינר

כזכור, לאחר מספר עיכובים, נחתם המתווה הסופי בין מתיישבי אביתר וממשלת ישראל, ממנו עולה כי המתיישבים לא השיגו את מבוקשם ויאלצו לעזוב את הישוב שהקימו במשך חודשיים, ומנגד, הצליחו להימנע מפינוי צבאי והביאו לכך שנוכחות צבאית תהיה במקום באופן רציף. סעיפי המתווה מלמדים כי לא ברור מתי תחזור הנוכחות האזרחית, אם בכלל.

יוסי דגן: "נחזור לאביתר"

ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר היום שהתושבים יוצאים בכאב - אך בראש מורם. דגן הסביר: "אנו יודעים שבקרוב מאד, נחזור לאביתר, תחזור לכאן ישיבה כחוק, ולאחריה יוקם כאן על ידי הממשלה יישוב לתפארת". 

"ההסכם כאן, הוא קריאת כיוון חדשה ביהודה ושומרון, גם ב-2021 ממשלת ישראל מצטרפת ורוצה בכפוף לפרוצדורה המשפטית, להקים ישוב חדש בשומרון. בע"ה הצעד היום של גיבורי אביתר, יחזק את ההתיישבות, יחזק את ארץ ישראל, ויביא להקמתו של יישוב חדש כאן בשומרון, ויביא גם להקמתם של עוד ישובים רבים בכל מרחבי יהודה ושומרון".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן