הביוב שזורם בוואדי חוגג בר מצווה: בימים הקרובים תוגש עתירה לבג"ץ

לפני 13 שנים הוקם מתקן טיהור שפכים ליישוב עפרה שבבנימין, הנועד לטיפול בשפכי הישוב והכפרים הסמוכים. במהלך השנים המט"ש נתקל בבעיות רבות ועד היום עומד שומם | ארגון "ירוק עכשיו" עותר לבג"ץ | מתפ"ש: "המנהל האזרחי מקדם צעדים למציאת פתרון"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 29/06/21 08:00 יט בתמוז התשפא

הביוב שזורם בוואדי חוגג בר מצווה: בימים הקרובים תוגש עתירה לבג"ץ
מט"ש עפרה, צילום: ירוק עכשיו

בשנת 2008 החלו בהקמת מתקן טיהור השפכים ליישוב עפרה שבבנימין, הנועד לטפל בשפכי הישוב ובשפכי חמישה כפרים סמוכים הזורמים לוואדיות ולשטחים חקלאיים בסביבה. במהלך השנים ולמרות תקציב ממשלתי שאושר לצורכו, המט"ש שהוקדם בפאתי הישוב מכיוון דרום מזרח, נתקל בבעיות של בניה בלתי חוקית ועתירות של ערבים כנגד הבניה על קרקעות פרטיות.

רק בשנת 2019 נחתם צו סופי על הפקעת הקרקעות ותפעול המט"ש לתושבי עפרה והכפרים הסמוכים. בית המשפט העליון אפילו הסכים עוד לפני כעשור, על הצורך והחיוניות של מתקן הטיהור ובכל יום שבו הנושא אינו מטופל, הבעיה מחריפה. למעלה משנה עברה מאז הסכימו לחדש את סוף הבניה, אך המתקן עדיין אינו פעיל. הביוב של עפרה וחמשת הכפרים ממשיך לזרום בוואדי, מזהם את הסביבה ומקורות מים עיליים ותת-קרקעיים, ופוגע בבתי גידול טבעיים של חי וצומח ובערכי טבע מוגנים.

לאחר התכתבויות רבות מול המנהל האזרחי, כאלה שלטענתם לא נעשה איתן דבר, בארגון "ירוק עכשיו" יגישו בימים הקרובים עתירה בנושא לבית המשפט. מטרתה של העתירה היא להביא את המשיבים, ביניהם שר הביטחון גנץ, השרה להגנת הסביבה זנדברג, אלוף הפיקוד ידעי והמנהל האזרחי - להפעלת מתקן טיהור השפכים שבנייתו החלה לפני למעלה מעשור והושלמו זה-מכבר ההליכים התכנוניים והסטטוטוריים הקשורים בהפעלתו. 

בין החתומים על העתירה שתוגש נמצאים גם מספר תושבי עפרה והחברה להגנת הטבע. בעתירה נכתב כי היא "מוגשת לאחר מאמצים רבים של העותרים, במשך שנים, למניעת אסון בריאותי ואקולוגי חמור ביותר ולאחר שלא זכו למענה הולם מצד המשיבים".

המתקן לטיהור שפכים בעפרה

המתקן לטיהור שפכים בעפרהצילום: חדשות כיפה, אלעד הומינר

"לפעול בדחיפות לצורך הפעלתו באופן מיידי של מט"ש עפרה"

"עניינה של עתירה זו, במחדל מתמשך של המשיבים באי הפעלת מכון טיהור שפכים, אשר מביא לידי מטרדים ומפגעים בריאותיים וסביבתיים חמורים הנגרמים לתושבי היישוב עפרה, לתושבי היישובים והכפרים הסמוכים, ובמישור האקולוגי הכללי - למדינת ישראל".

העותרים ממשיכים וכותבים על המפגע הסביבתי החמור: "מחדל זה מביא לכך שהשפכים הגולמיים של היישוב עפרה והכפרים באזור, זורמים באין מפריע וללא טיפול לוואדיות ולשטחים חקלאיים בסביבה ומזהמים את הקרקע ומי התהום באזור הרגיש של אקוויפר ההר".

צילום: ירוק עכשיו


בעתירה מדגישים כי מחדלי המשיבים באי-פעולה אמיתית ומהירה להפעלת המט"ש מהווה משום הפרה מהותית ובוטה של חובותיה הבסיסיים של המדינה כלפי אזרחיה ומנוגדים אף למשפט הבין-לאומי. 

לסיום מבקשים העותרים מבית המשפט להורות למשיבים "לפעול בדחיפות בתחומי סמכויותיהם לצורך הפעלתו באופן מיידי של מט"ש עפרה על פי הוראות המפקד הצבאי השולט באזור או על פי הוראות הדין הבין-לאומי, על פי הוראות הדין הירדני או על פי ההסכמים בין הגופים והמדינות לשם הגנה על הסביבה". 

תגובת היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים: "המנהל האזרחי רואה חשיבות רבה במתן מענה לסוגיה, ומקדם צעדים למציאת פתרון להשלמת הבנייה והפעלת המט״ש כחלק מפתרון ארוך טווח".