ראשי ההתישבות בשיחות סגורות: ממשלת השינוי תיקח אותנו שנים אחורה

4 ימים להשבעת הממשלה, אך ההסכמים הקואליציוניים כמעט ולא מתייחסים כלל להתיישבות מעבר לקו הירוק. כעת חוששים התושבים כי נושאים קריטיים העומדים על הפרק יישארו מאחור, כל זאת לצד הבטחות ענק להתיישבות הבדואית

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 09/06/21 21:27 כט בסיון התשפא

ראשי ההתישבות בשיחות סגורות: ממשלת השינוי תיקח אותנו שנים אחורה
צילום: ללא

ביום ראשון הקרוב, אם לא תהיינה תקלות, תושבע ממשלה חדשה בה ח"כ נפתלי בנט יהיה ראש הממשלה. מצביעי ימין בכלל, ואנשי המגזר הציוני דתי בפרט, חוששים מאוד מן הממשלה שתקום, גם אם חובש כיפה עומד בראשה. החשש נובע מכך שמרבית הממשלה שתושבע ביום ראשון, מורכבת מאנשי שמאל, ובכך נושאים היקרים ללבם של אנשי ההתיישבות, עלולים להיעצר ואף ללכת אחורה, זאת על מנת לשמור על שלמות הממשלה ההטרוגנית.  

בהתיישבות לא רגועים בלשון המעטה מהממשלה החדשה, ולאחר פרסום ההסכמים הקואליציוניים החשש רק הולך וגדל ומפחדים כי מפעל ההתיישבות אשר נהנה משגשוג תדמיתי ואף דובר על הסדרתו עומד לחזור אל תחתית סדר העדיפויות של ממשלת השינוי. הדבר מקבל אישוש במיוחד לאחר שבהסכמים הקואליציונים ישנם סעיפים הדואגים להסדרתם ורווחתם של היישובים הבדואים בנגב, אך בכל הקשור להתיישבות ביהודה ושומרון אין אזכור להסדרת יישובים צעירים, תנופת בניה שלא נדבר על ריבונות.

בשיחה עם גורמים בכירים בהתיישבות, חושפים לחדשות כיפה אלו נושאים בהתיישבות עומדים על הפרק ועלולים לקפוא ולהחזיר תהליכים שונים אחורה, זאת אם בנט לא יעמוד בהתחייבות שלו, ויבחר להפקיר אותם לגורלם.

אישורי בנייה 

הגורם שמאשר עד היום את הבנייה ביהודה ושומרון זהו ראש הממשלה, זאת לאחר שקיבל את הבקשות להיתרים מן המנהל האזרחי. על פי החלטת נתניהו, בכל רבעון מתקיימת ישיבה של המנהל האזרחי ובה מאשרים בנייה במקומות באיו"ש, אלא שכבר חצי שנה שלא אושר שום דבר. בממשלה המסתמנת הכריז שר הביטחון בני גנץ שאינו תומך התיישבות נלהב בלשון המעטה, כי אישורי הבנייה ביהודה ושומרון יהיו תחת אחריותו בלבד וללא התערבות של ראש ממשלתו המיועד נפתלי בנט. כשזו המציאות, ידוע לראשי ההתיישבות כי היתרי בניה חדשים ופיתוח ההתיישבות בהיבט הזה לא יקרו בממשלה הקרובה.

כרם רעים בבניה


צילום: כרם רעים

תשתיות

באזורים רבים ביהודה ושומרון הן היישובים היהודים והן הערביים, מצב השתיות ירוד והם זקוקים לשדרוג ולפיתוח תשתיות רבות כמו מים, חשמל, אינטרנט וכד'. מדובר בתשתיות שנבנו עבור יישובים שבעבר הכילו 500 איש וכעת יש באותם אזורים 5,000 איש אשר נשענים על אותן תשתיות. ראשי הרשויות ביו"ש הכינו תכניות רבות לחידוש והגדלת התשתיות, אך גם כאן יש להמתין לאישורים לכך, אישורים שלא בטוח שיגיעו בממשלה הנוכחית. 

ניסיון פגיעה בתשתיות שקד


צילום: מוא"ז שומרון

תחבורה

בעוד שצינור מים היא בעיה חשובה, אך לה מוצאים התושבים פתרונות פיראטיים לעת הצורך, בעיית התחבורה היא בעיה התלויה במדינה ורק בה. דוגמה בולטת לכך הוא כביש 60 הציר המרכזי ביו"ש הנמתח לכל אורך יהודה ושומרון, בו נוסעים מידי יום כחצי מיליון תושבים. אלא שלכביש יש רק נתיב אחד לכל כיוון, מה שמותיר פקקי ענק בכל יום הן לתושבים היהודים והן לפלסטינאים. לפני מספר שנים במועצת יש"ע החלו בשיחות עם שרי הממשלה כדי לקדם תכניות אב, אחרי 50 שנה שלא נעשה טיפול בנושא ונראה כי העניין הולך ומתקדם, אך חלומות לחוד וממשלות לחוד, וממשלת השינוי היא זו שנכנסת לנהל את ענייני יו"ש.  

משבר אחד שהתרחש במהלך המשא ומתן הקואליציוני מלמד שהדברים הולכים להשתנות לרעה, שרת התחבורה המיועדת מרב מיכאלי הודיעה שהיא מתכוונת לקצץ מיליארד וחצי שקלים מתקציב הכבישים באיו"ש כאשר בממשלה הקודמת התקציב עמד על כ- 2.5 מיליארד שקלים. במועצת יש"ע ניסו להפעיל לחץ על אלקין ושקד, שדרשו תקציב דומה לזה שהועבר בממשלה הנוכחית אך זה כשל. לבסוף החליטה מיכאלי כי היא מוכנה להקצות כמיליארד שקלים בלבד. ראשי המועצות בהתיישבות גינו את ההחלטה של השרה המיועדת, וכינו אותה כמסכנת חיים, והגדירו את הצעד כלא לגיטימי אשר יפגע הן ביהודים והן בערבים, אך נראה שבנוף הפוליטי הנוכחי הקריאות לא ישפיעו, וכי זהו עוד נדבך בדרך לירידה של ההתיישבות מסדר העדיפויות השלטוני. 

חיילים סמוך לכביש 60 בבנימין

כביש 60 כפי שנראה מגבעת אסףצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

הסדרת ההתיישבות הצעירה

הסדרת ההתיישבות בנגב היא בין הגורמים העיקריים שגרמו לצד הימני שמתנגד לממשלת השינוי לרתוח מזעם, מבחינתם הסדרת ההתיישבות הבלתי חוקית בנגב הינה פרס למפרי החוק, ומהווה תמריץ מסוכן לפורעים להמשיך ולגזול אדמות בנגב. הכעס בקרב ההתיישבות גובר, עקב העוול המקפח את ההתיישבות הצעירה  - נושא שעמד בקונצנזוס בבחירות האחרונות, אך לבסוף ירד מסדר היום, עד כדי כך שאין אפילו אזכור לנושא בהסכמים הקואליציונים. 

חוק ההסדרה  המנסה להכיר ביישובים האלה לא מצליח להתקדם כבר מספר שנים. החוק כאמור, נועד לאפשר למועצות לספק ליישובים הקיימים כבר כ-20 שנה אישור תכנית בינוי ערים. היישובים הללו, למרות השם המבלבל, מחכים שנים לאישור שיאפשר למועצה להעניק להם את השירותים הבסיסיים ביותר הנועדים ליישוב. כרגע,  אין אישור להעביר ליישובים הללו מים, חשמל, תחבורה ציבורית, ועוד שירותים. ההסכם הקואליציוני כולל הסדרת ההתיישבות הבדואית, עם תקציבי ענק. הסדרת ההתיישבות הצעירה והיהודית ביהודה ושומרון הסובלת מאותן בעיות הומניות נשארת מחוץ לגדר.

מאהל ההתיישבות הצעירה

מאהל ההתיישבות הצעירהצילום: פורום ההתיישבות הצעירה

 החלת הריבונות

כשאין הסדרת התיישבות, החלום להחלת הריבונות על כלל יהודה, שומרון ובקעת הירדן נותר כחלום רחוק, שהיה לו חלון בממשל טראמפ טרום ימי הסכמי אברהם. החלום שהחוק הישראלי כולו יהיה תקף באופן קבוע ומוסדר גם על יהודה ושומרון בשלב זה ימשיך להתרחק. 

נחסם הסיכוי להחלת הריבונות?

נחסם הסיכוי להחלת הריבונות?צילום: יח"צ