הרבנים הראשיים לשופטי העליון: לא בסמכותכם לדון בענייני דת

במסמך ארוך ששיגרה הרבנות הראשית לבית המשפט העליון, היא מתנגדת להתערבות השופטים במחלוקות דתיות וטוענת נגד נשות הכותל והתנועות הלא אורתודוקסיות כי "מדובר במאבק של התרסה נגד 'מיושנות' הדת וקידום מאבקים פמיניסטיים על גבו של הכותל המערבי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 21/08/17 08:10 כט באב התשעז

הרבנים הראשיים לשופטי העליון: לא בסמכותכם לדון בענייני דת
הרב לאו והרב יוסף בהתייעצות, צילום: פלאש 90. יעקב כהן

הרבנות הראשית נגד בית המשפט העליון. בסוף השבוע האחרון שיגרו נציגי הרבנות מסמך המפרט את עמדת הרבנים הראשיים בנושא מתווה הכותל, והמסר העיקרי שעלה הוא שלדעת הרבנים לבית המשפט אין כל סמכות לדון בעניינים הלכתיים. כך פורסם הבוקר (שני) עלידי יהודה שלזינגר ב'ישראל היום'.

לאורך 166 עמודי המסמך הנייר שנכתבו על ידי עוה"ד דורון טאובמן והדסה אחיטוב ממשרד עורכי הדין כספי והוגש לבית המשפט בשם הרבנים הראשיים לישראל, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף, ביקשו הרבנים הראשיים להבהיר את עמדתם התורנית בנושאי הדת והמקומות הקדושים וכן את יחסם לתנועת 'נשות הכותל' ולארגונים רפורמים וקונסרבטיבים אחרים.

"העותרות מבקשות סעדים מתחום חופש הפולחן וסדרי התפילה", נכתב במסמך, "בדבר תפילה מעורבת וסעד בדבר קריאה בספר תורה במניין נשים וקיום טקס כוהנות - אלו עניינים הלכתיים מובהקים הנמצאים בליבת הפולחן הדתי".

לטענת הרבנים הראשיים, "הסמכות לברר את העתירות וליתן סעדים מבוקשים איננה מסורה בידי בית משפט זה, כי אם בידי הרשות המבצעת בלבד".

הרבנים הראשיים ניסו להקיש את עמדתם, בנושא הצורך שבית המשפט לא יתערב בענייני הדת היהודית, מהעובדה שהוא נמנע לעשות זאת בנושאי כנסיות ומסגדים, "לכל דת ישנם דינים ומנהגים שונים הנוגעים למהות הדת, למצוות הדת, ואף ביחס לדרך כיבוד התנהגות וכניסה למקומות מקודשים. ניתן להניח שבית המשפט הנכבד לא יתערב בסדרי פולחן אצל העדות הנוצריות השונות בכנסיית הקבר בירושלים תוך שינוי הסטטוס קוו הקיים, והוא גם יאפשר לעדה המוסלמית לקבל את החלטותיה הדתיות בדבר ביטול או אי ביטול של נוהג חליצת נעליים בפתח מסגד אל־אקצא, ומתן אפשרות לנשים מוסלמיות להתפלל במסגד לא מאחורי הגברים אלא לצד הגברים".

בהמשך נכתב כי כשמדובר "בהחלטה דתית־ערכית, בתי המשפט אינם הטריבונל המתאים להכריע אם ניתן לשנות את ההלכה ולחלל את המקום הקדוש או לאפשר כפיית סממנים פולחניים חיצוניים שאינם מקובלים על רובם המוחלט של הפוסקים הדתיים, ואשר יגרמו למחלוקת, לפילוג ולהפסקת הסדר שיביא לחילול הקודש".

החלטה בעייתית? ביטול מתווה הכותל

החלטה בעייתית? ביטול מתווה הכותלצילום: פלאש 90. הדס פרוש

עוד נטען על ידי הרבנות כי לזרמים שאינם אורתודוקסים אין כלל חובה להתפלל באופן מעורב, אלא שמדובר ברצון דתי, "בקשת העותרות להקצות להן חלק מהכותל אינו בגדר חובה דתית, אלא רצון דתי". לטענתם ההפרדה המגדרית ברחבת הכותל, אין בה כדי להפלות את ציבור הנשים, "שכן גם גברים אינם יכולים להתפלל עם נשים. מדובר בעניין שאינו מתאים לבירור בית המשפט".

הרבנים הוסיפו וטענו כי העתירות של 'נשות הכותל' ודומיהן, נעשו שלא בתום לב, "מדובר במאבק של התרסה נגד 'מיושנות' הדת ומוסדותיה וקידום מאבקים להכרה ממלכתית או מאבקים פמיניסטיים על גבו של הכותל המערבי. אין מדובר בפולחן דתי מיתמם, אלא מדובר בהפגנות במקום קדוש וביצירת פרובוקציה".

בסופו של המסמך נכתב כי "הרבנות איננה מבקשת להקים חומת הפרדה או להדיר חלילה את רגליהם של חברי התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית מהמקומות הקודשים ומהכותל המערבי. המתפללים שוטחים את כל תפילותיהם מהסידור שלהם באופן מלא, מבלי שיש מי שמתערב להם בתפילותיהם. העותרות רוצות להתפלל במעורב, הן אינן חייבות להתפלל במעורב. חופש הפולחן שלהן כלל אינו נפגע".