"מתנכלים לנו": העירייה מסרבת לפתוח בית ספר ממלכתי דתי - התושבים עתרו לבית המשפט

קבוצת תושבים מאור יהודה עתרה לבית המשפט לאחר שהעירייה סירבה לפתוח בית ספר ממלכתי דתי בשכונתם: "הפנו לנו עורף, ההרגשה היא שממש עושים אפליה בין דם לדם"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 18/01/24 11:45 ח בשבט התשפד

"מתנכלים לנו": העירייה מסרבת לפתוח בית ספר ממלכתי דתי - התושבים עתרו לבית המשפט
אור יהודה, ארכיון, צילום: Yossi Aloni,Flash90

"אפליה שזועקת לשמיים": תושבים משכונת בית בפארק באור יהודה, הגישו השבוע עתירה לבית המשפט המחוזי נגד עיריית אור יהודה, בטענה שזו מקפחת את הציבור הדתי והמסורתי, בכך שמסרבת לפתוח בית ספר ממלכתי דתי בשכונה. "העירייה מתעקשת לא לתת לנו הזדמנות שווה".

"נבנים בהדרגה שלושה בתי ספר בתוך השכונה וכולם למגזר אחד בלבד (ממלכתי) שעה שלמגזר הדתי אין כלל מענה ואנו נאלצים לשלוח ילדינו הרכים מחוץ לשכונה". כך תיארה שירה קיזמן, רופאה ואם לשלושה ילדים, את תמונת המצב בשכונה.

"זוהי אפליה שזועקת לשמים"

לדבריה, התושבים הופתעו במיוחד מכך שהעירייה לא רק סירבה לפתוח בית ספר ממ"ד, אלא התנגדה להכנסת מספר כיתות ממ"ד בודדות בתוך בית הספר הממלכתי: "זו אפליה שזועקת לשמים, אני מבקשת שיינתן מענה לילדים הקטנים מכיתות א'-ג' (כיתות עובריות צומחות) באחד מבתי הספר הממלכתיים בשכונה, באופן שדתיים וחילוניים יוכלו ללמוד תחת קורת גג אחת תוך הפרדת תכנים והנהלות, זה קידוש השם בעיניי במיוחד אחרי 7.10".

א', תושב השכונה גם, הוסיף והסביר כי בית ספר ממלכתי דתי יש רק בקצה השני של העיר, והתושבים היו בטוחים שאחד משלושת בתי הספר שנבנו בשכונה, יועד לציבור הדתי: "העירייה כל הזמן אמרה שבית הספר יפתח רק אם יהיו מספיק תלמידים. האמנו שהם פוחדים לצאת בהצהרות, לפני שהם לא עשו באמת את הרישום בפועל. אבל לאחרונה העירייה החלה לצאת בהצהרות מאוד בוטות, שמאוד פגעו בנו, שלא יקום בית ספר דתי כקביעה. זאת בלי שבכלל שניתנה לנו הזכות להוכיח את הצורך".

מוסד חינוכי, אילוסטרציה

מוסד חינוכי, אילוסטרציה , צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

"הפנו לנו עורף והרגשה היא שממש עושים אפליה בין דם לדם"

52 הורים לתלמידי גן חובה, טרם רשמו את ילדיהם לבתי הספר לשנה הבאה - כיוון שהם מעוניינים בחינוך ממלכתי דתי בשכונה, אמר א'. "עשינו הרשמה עצמאית, ונרשמו לנו תוך כמה ימים מספר מאוד גדול, של מעל 50 ילדים, זאת בזמן שראש העיר אמרה לנו ש-22 ילד זה מספיק כדרישת מינימום לפתיחת בית הספר". למרות זאת, לדבריו העירייה אפילו לא מאשרת לפתוח רישום שישקף את תמונת המצב: "הפנו לנו עורף והרגשה היא שממש עושים אפליה בין דם לדם, שולחים אותנו הרחק מהשכונה".

א' הוסיף ואמר: "אני רואה לפעמים בבוקר את הילדים החמודים שהולכים ברגל לבית ספר הממלכתי ואני ממש מקנא בהם, כי אני יודע שהילדים שלי יצאו בשבע ועשרה מהבית וילכו קילומטר עד התחנה משם ייסעו זמן ממושך בפקקים עד שיגיעו לבית הספר".

חבר מועצת העיר: "לתושבים יש רשימה של 250 תלמידים"

יוסי סוויד, חבר מועצת העיר, התקומם גם הוא על העוול לכאורה שנעשה לציבור גדול מתושבי השכונה: "כנציג התושבים ולבקשתם, פניתי לעירייה בבקשה לפתוח בית ספר ממ"ד בשכונה החדשה אך העירייה מתייחסת רק לנתונים שלה, למרות שלתושבים יש רשימה של 250 ילדים לכיתות הנ"ל", הוא ציין כי לדעתו מדובר ברשימה נכונה. "לצערי נעניתי בתשובה חד משמעית שלא יפתח ממ"ד בשכונה. איני רואה סיבה מדוע העירייה החליטה לא לפתוח. מבחינתי אמשיך להלחם כדי שזה יקרה ויהיה בית ספר ממ"ד בשכונה".

תגובת העירייה: "לא קיימת הצדקה לפתיחת בית ספר ממלכתי דתי"

מעיריית אור יהודה נמסר בתגובה: "מענה מסודר יינתן כמקובל על ידי המחלקה המשפטית. לגופו של עניין, בהתאם לנתוני האמת שנמצאים בידינו אז ונכון להיום הנוגעים לכמות הילדים הצפויה לעלות לכיתה א' בשכונת בית בפארק עולה תמונה ברורה לפיה לא קיימת הצדקה לפתיחת בית ספר ממלכתי דתי בשכונה בשל העובדה שקיים גן חובה ממלכתי דתי אחד לעומת 5 גני חובה ממלכתיים. גם צפי האיכלוס של הבניינים שיתאכלסו בשנה הקרובה אינם משנים משמעותית את המצב ועל כן הוחלט כי בית הספר יהיה ממלכתי. כמו כן, יש לקחת בחשבון שבחינוך הדתי קיימים זרמים נוספים שמתוכם יש מי שמבקש להפנות את ילדיו לחינוך החרדי".

"מובן שכלל תלמידי השכונה יקבלו מענה מלא באמצעות בתי הספר הממלכתיים דתיים והמוכרים שאינם רשמיים בעיר הוותיקה עד האחרון בהם כך שכל תלמיד ילמד בהתאם לזרם החינוך המבוקש".